Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bosat i udlandet, forretning i DK?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har lagt mig en forretningsplan for en webshop jeg vil åbne i den nære fremtid. Jeg har fundet en løsning der passer mig, og arbejder i øjeblikket på designet af selve siden.

Egentlig vil jeg gerne i gang hurtigst muligt, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det, da jeg i øjeblikket bor i Holland.

En mulighed selvfølgelig at start forretning her i Holland, men jeg regner ikke med at blive her meget mere end et år til, og desuden vil jeg foretrække at gøre forretning dansk, da mit hollandske simpelt ikke er godt nok til business.

Derfor har jeg et par spørgsmål om, hvordan det foregår i Danmark:

Jeg regner med at skulle sende varer ud til hele Europa, og  går egentlig ud fra at der ikke er nogen forhindringer ved at gøre det i et andet land end Danmark?

Jeg er i tvivl om jeg skal have adresse i Danmark for at drive forretning der. Hvordan fungerer det?

Hvordan fungerer det med PBS? Jeg har hørt at man bare skal leve op til nogle krav, og så kan man frit benytte servicen. Er det korrekt?
Igen mht. PBS, kan jeg bruge det til at modtage betalingsformer fra hele verden? I så tilfælde ville det være kanon til brug på mit website.

Mht. forsendelse, så tænker jeg på om I har nogle gode tips og råd til at gøre det så billigt som muligt for kunden, men stadig sørge for en ordentlig service. Får man normalt lavere priser hvis man har firma?

Al hjælp er velkommen, for meget information er bedre end ingen!

Hvis der er noget jeg ikke har tænkt på i forbindelse med at starte forretning fra udlandet, så sig endelig til.

 

På forhånd tak,

Johannes

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

- Jeg regner med at skulle sende varer ud til hele Europa, og  går egentlig ud fra at der ikke er nogen forhindringer ved at gøre det i et andet land end Danmark?

Der ikke noget umiddelbart problem der  - men dit driftssted bestemmer hvor du skal registrere din virksomhed. I min virksomhed har vi eksempelvis et lager i Sverige hvorfra alle vare til vores svenske kunder sendes fra - Dette er ikke et problem da det blot er et lager og vores kontor og driftssted ligger i København.

- Jeg er i tvivl om jeg skal have adresse i Danmark for at drive forretning der. Hvordan fungerer det?

Der er ikke noget problem i at eje en dansk virksomhed mens du er bosat i udlandet. Problemet er at det umiddelbart er driftsstedet der bestemmer skattepligten - dvs hvis du opretter en dansk virksomhed men alt aktivitet foregår fra din hollandske adresse er du på kant med loven.  Hvis du er på vej hjem ad snart og der er tale om en form for hobbyvirksomhed (mindre omsætning) og ingen import fra tredieland er det nok ikke noget du bliver bonget for. I såfald registrere du virksomheden ved din familie, venner og måske endda får dem til at videresende dine første vare for dig.

- Hvordan fungerer det med PBS? Jeg har hørt at man bare skal leve op til nogle krav, og så kan man frit benytte servicen. Er det korrekt?
Igen mht. PBS, kan jeg bruge det til at modtage betalingsformer fra hele verden? I så tilfælde ville det være kanon til brug på mit website.

Jeg er ikke involveret i online handel - men du skal betale for servicen ved PBS og kan evt. overveje den paypal tilbyder istedet hvis dankort ikke er af essens. Personligt er jeg tilbageholdende overfor at købe fra en webshop der ikke har et prof betaling modul - men spørg online eksperterne andetsteds herinde.

- Mht. forsendelse, så tænker jeg på om I har nogle gode tips og råd til at gøre det så billigt som muligt for kunden, men stadig sørge for en ordentlig service. Får man normalt lavere priser hvis man har firma?

Man får meget lavere priser hvis man har firma OG volume - uden volume er priserne stort set de samme som for privater eller dyrere hvis de skal hente fra din adresse. Uden meget volume er pakker rundt i EU ufatteligt dyrt fra Danmark ifhtl. eksempelvis Tyskland - GLS pakkeshop er vist de billigste pålidelige.

- Hvis der er noget jeg ikke har tænkt på i forbindelse med at starte forretning fra udlandet, så sig endelig til.

Husk at når du sælger B2C indenfor EU skal du momsregistrer dig og opkræve/afregne pågældende lands moms hvis du sælger for mere end XX Euro pr år. til det land. Det er alligevel i din interesse at gøre dette hvis du eksempelvis sælger til Tyskland hvor moms pct. er lavere end i Danmark - hvis du ikke er registreret skal dine tyske kunder betale 25% dansk moms istedet for den lavere tyske.

 
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, det var meget informativt!

Mht. driftssted, så er jeg ikke 100% sikker på, hvad det er du mener. Har du kun et kontor i Danmark, og ét lager i Sverige hvor alle varer bliver afsendt fra?

I så fald, kan jeg da have driftssted i Danmark og sende fra Holland, uden problemer (så længe som jeg planlægger at flytte tilbage til Danmark snart)?

Jeg er fuldstændig enig i, at det ikke virker professionelt med et betalingsmodul som PayPal, især ikke for Dankort-brugere. Selv lægger jeg meget vægt på et professionelt look, da jeg mener der er alt for mange sider som ikke bruger tid på det. Jeg sætter pris på at betale lidt mere et sted jeg stoler på sælgeren end et sted hvor layout ser herrens ud og/eller reglerne ikke er beskrevet klart.

Tusind tak for tippet med momsen, det vil jeg helt sikkert gøre brug af!

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

 

johso:
Mht. driftssted, så er jeg ikke 100% sikker på, hvad det er du mener. Har du kun et kontor i Danmark, og ét lager i Sverige hvor alle varer bliver afsendt fra?

Vores kontor i DK arbejde vi dagligt fra/på og derfor er det driftsstedet for virksomheden og der hvor virksomheden har sin skattepligt. Ved blot at registrere virksomheden på en dansk adressen betyder det ikke automatisk at det er dennes driftssted. Jeg nævnte blot lageret da dette ikke er væsentlig for dit driftssted. 

johso:
I så fald, kan jeg da have driftssted i Danmark og sende fra Holland, uden problemer (så længe som jeg planlægger at flytte tilbage til Danmark snart)?
Driftssted:

Hvis snart er i år 2009 løber du formentligt ikke ind i problemer. Men hvis du er formelt udvandret af DK og er fuldt skattepligtig i Holland kan du måske ryge ind i problemer da du opererer fra Holland (og det derfor dette tydeligvis er dit driftssted.). Men det er de hollandske myndigheder der skal fange  dig da Skat i DK nok ikke vil bruger et sekund på at bevise at din virksomhed er skattepligtig i Holland i stedet for DK.

johso:
Jeg er fuldstændig enig i, at det ikke virker professionelt med et betalingsmodul som PayPal, især ikke for Dankort-brugere. Selv lægger jeg meget vægt på et professionelt look, da jeg mener der er alt for mange sider som ikke bruger tid på det. Jeg sætter pris på at betale lidt mere et sted jeg stoler på sælgeren end et sted hvor layout ser herrens ud og/eller reglerne ikke er beskrevet klart.

Pas på omkostninger hvis du starter små - definer hvad der er 'need to' krav til hjemmesiden og vent med 'nice to' til indtjeningen er der. Momsen bliver først relevant når volumen er der eller hvis du fokusere på et bestemt land da det er 'nice to' på den korte bane.

Lykke til!

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 438
Fra  ePay A/S Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

johso:

Jeg er i tvivl om jeg skal have adresse i Danmark for at drive forretning der. Hvordan fungerer det?

Hvordan fungerer det med PBS? Jeg har hørt at man bare skal leve op til nogle krav, og så kan man frit benytte servicen. Er det korrekt?
Igen mht. PBS, kan jeg bruge det til at modtage betalingsformer fra hele verden? I så tilfælde ville det være kanon til brug på mit website.

Hej Johannes

Ønsker du at tage imod de danske betalingskort: Dankort og eDankort skal du have firmaadresse i Danmark for at bruge PBS. Hvis du blot ønsker at tage imod internationale betalingskort (og dermed lade danskere betale via deres Visa-del på Visa/Dankort) har du flere forskellige muligheder end at vælge PBS. Du kan med fordel starte ud med at bruge vores nye leverandør Euroline (SEB Bank) i Sverige. Det koster ikke noget at lave en aftale med dem eller i års gebyr. Det er kun transaktionsgebyrer som de tjener på og som I forhandler om ved jeres ansøgning til dem. Deres transaktionsgebyrer er dog markant lavere end PBS og ligger på mellem 1,65 og 2,2%. PBS tager desuden DKK 3500 i oprettelsesgebyr og DKK 1000 i års gebyr ud over transaktionsgebyrerne. Kunne du tænke dig at få mere information om dette og hjælp til at få aftale med disse leverandører er du velkommen til at kontakte os på 9813 9040.

 

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen  - www.ePay.dk    

Interesseret i mobilbetaling?  Læs mere her

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan efter sigende frit etabler virksomhed i EU uanset hvor du bor - disse ting bør du inden start få bekræftet af en der tager penge for det så du har regresskrav mht. rådgivningsansvar.

Fysisk distribution - der skal du tænke på at det danske postvæsen er et af de dyreste i verden med breve pakker og gebyrer. Jeg læset en artikel i børsen for et par uger siden hvor en stor postordrevirksomhed sejlede paker til sverige for at sende dem derfra. Din distributionsstruktur er vigtig og holland er sandsynligvis bedre egnet end danmark.

Du skal tænke på moms - hvis du har mere omsætning til ex. DK end (jeg tror det er ca 250000kr) skal du opkræve dansk moms - det generer tusindvis af danskere der køber ting fra amazon UK.

Du er nødt til at få rådgivning på disse ting da oprydningen senere kan være et mareridt.

Hvis det er B2B så skal dine kunder være import registrerede for at måtte købe fra dig og skal lave intrastat indberetninger med mindre du har momsenheder i ale lande i EU.

Bopælen skulle ikke give dig problemer men alle de andre ting skal du få hjælp til at få styr på.

MVH Jens  

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er fri etableringret i EU, men "etablering" i et land behøver ikke nødvendigvis at medføre fast driftsted. Det er i alle tilfælde ikke altid nok at du laver et dansk firma med det formål at blive skatteligtig til Danmark, hvis aktiviteten i virkeligheden foregår i Holland. Så jeg rådgivning om dit set up er en god ide.

BroncofanDK:
Hvis det er B2B så skal dine kunder være import registrered

Det er så ikke rigtigt at man skal være importørregistreret for at handle B2B i EU. Du kan sælge momsfrit til andre momsregistrerede i EU, hvis de oplyser deres momsnummer.

Henrik

Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Pedersen:

johso:

Jeg er i tvivl om jeg skal have adresse i Danmark for at drive forretning der. Hvordan fungerer det?

Hvordan fungerer det med PBS? Jeg har hørt at man bare skal leve op til nogle krav, og så kan man frit benytte servicen. Er det korrekt?
Igen mht. PBS, kan jeg bruge det til at modtage betalingsformer fra hele verden? I så tilfælde ville det være kanon til brug på mit website.

Hej Johannes

Ønsker du at tage imod de danske betalingskort: Dankort og eDankort skal du have firmaadresse i Danmark for at bruge PBS. Hvis du blot ønsker at tage imod internationale betalingskort (og dermed lade danskere betale via deres Visa-del på Visa/Dankort) har du flere forskellige muligheder end at vælge PBS. Du kan med fordel starte ud med at bruge vores nye leverandør Euroline (SEB Bank) i Sverige. Det koster ikke noget at lave en aftale med dem eller i års gebyr. Det er kun transaktionsgebyrer som de tjener på og som I forhandler om ved jeres ansøgning til dem. Deres transaktionsgebyrer er dog markant lavere end PBS og ligger på mellem 1,65 og 2,2%. PBS tager desuden DKK 3500 i oprettelsesgebyr og DKK 1000 i års gebyr ud over transaktionsgebyrerne. Kunne du tænke dig at få mere information om dette og hjælp til at få aftale med disse leverandører er du velkommen til at kontakte os på 9813 9040.

 

 

Tak for dit  meget informative svar. Jeg vil tage et kig på Euroline - det lyder bestemt som  om de er værd at handle med. PBS lyder ikke umiddelbart som en løsning for nystartende, og al information peger i retning af at det er bedre at starte uden Dankort.

Jeg takker for tilbuddet; det kan være at jeg kontakter jer når jeg når så langt.

 

BroncofanDK:

Du kan efter sigende frit etabler virksomhed i EU uanset hvor du bor - disse ting bør du inden start få bekræftet af en der tager penge for det så du har regresskrav mht. rådgivningsansvar.

Fysisk distribution - der skal du tænke på at det danske postvæsen er et af de dyreste i verden med breve pakker og gebyrer. Jeg læset en artikel i børsen for et par uger siden hvor en stor postordrevirksomhed sejlede paker til sverige for at sende dem derfra. Din distributionsstruktur er vigtig og holland er sandsynligvis bedre egnet end danmark.

Du skal tænke på moms - hvis du har mere omsætning til ex. DK end (jeg tror det er ca 250000kr) skal du opkræve dansk moms - det generer tusindvis af danskere der køber ting fra amazon UK.

Du er nødt til at få rådgivning på disse ting da oprydningen senere kan være et mareridt.

Hvis det er B2B så skal dine kunder være import registrerede for at måtte købe fra dig og skal lave intrastat indberetninger med mindre du har momsenheder i ale lande i EU.

Bopælen skulle ikke give dig problemer men alle de andre ting skal du få hjælp til at få styr på.

MVH Jens

 

 

Det med posten er stensikkert værd at tage med. Jeg ved ikke alt for meget om Post Danmark og deres priser, men nu når du nævner det har det været sjældent at jeg har placeret en onlineordre i Danmark hvor fragtprisen var lav eller gratis, medmindre produktet blev sendt fra udlandet.

I så tilfælde kunne det være en idé at se nærmere på at gøre Holland til mit driftsted.

Jeg er ikke helt sikker på det du nævner omkring moms. Hvis man sælger for mere end 250.000 (skal nok undersøge tallet nærmere selv), så skal jeg kræve dansk moms - men hvad skulle jeg ellers gøre? Tænker du på det i forbindelse med at have driftssted i Holland?

 

Henrik Krogh:

Der er fri etableringret i EU, men "etablering" i et land behøver ikke nødvendigvis at medføre fast driftsted. Det er i alle tilfælde ikke altid nok at du laver et dansk firma med det formål at blive skatteligtig til Danmark, hvis aktiviteten i virkeligheden foregår i Holland. Så jeg rådgivning om dit set up er en god ide.

BroncofanDK:
Hvis det er B2B så skal dine kunder være import registrered

Det er så ikke rigtigt at man skal være importørregistreret for at handle B2B i EU. Du kan sælge momsfrit til andre momsregistrerede i EU, hvis de oplyser deres momsnummer.

Henrik

 

Jeg er enig it at rådgivning nok vil være mit bedste træk. Men i teorien kan jeg starte mit firma i Holland, og have Holland som driftssted, og hvis jeg så vælger at flytte tilbage til Danmark er der ikke nogen grund til at flytte hele firmaet, er det korrekt?

Og mht. momsen - det er nok at være momsregistreret i et andet land end det man køber fra, for at undgå momsen, ikke?
Jeg har forstået det således: Hvis jeg køber som firma i Danmark fra et andet dansk firma, så ender jeg med at betale moms. Hvis jeg køber fra et firma i f.eks. Irland eller Sverige, så kan jeg undgå at betale momsen. Er det helt forkert?

 

Tusinde tak for jeres svar, der er nogle rigtig gode guldkorn imellem.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

johso:
Jeg er ikke helt sikker på det du nævner omkring moms. Hvis man sælger for mere end 250.000 (skal nok undersøge tallet nærmere selv), så skal jeg kræve dansk moms - men hvad skulle jeg ellers gøre?

Det er reglerne om fjernsalg som Jens korrekt henviser til. Hvis du eksempelvis sælger for mere end 280.000 kr. om året til private i Danmark så skal du uagtet at du har et hollandsk firma lade dig momsregistrere i Danmark og lægge dansk moms på dine faktura.

Beløbsgrænsen for fjernsalg til andre EU-lande er enten 100.000 Euro eller 35.000 Euro. På grund af afrunding kan grænsen være lidt højere eller lavere i nogle lande.

johso:
Og mht. momsen - det er nok at være momsregistreret i et andet land end det man køber fra, for at undgå momsen, ikke?

JA - når vi taler EU-lande.

johso:
Hvis jeg køber som firma i Danmark fra et andet dansk firma, så ender jeg med at betale moms. Hvis jeg køber fra et firma i f.eks. Irland eller Sverige, så kan jeg undgå at betale momsen. Er det helt forkert?

Ja i princippet

Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

johso:
Jeg er ikke helt sikker på det du nævner omkring moms. Hvis man sælger for mere end 250.000 (skal nok undersøge tallet nærmere selv), så skal jeg kræve dansk moms - men hvad skulle jeg ellers gøre?

Det er reglerne om fjernsalg som Jens korrekt henviser til. Hvis du eksempelvis sælger for mere end 280.000 kr. om året til private i Danmark så skal du uagtet at du har et hollandsk firma lade dig momsregistrere i Danmark og lægge dansk moms på dine faktura.

Beløbsgrænsen for fjernsalg til andre EU-lande er enten 100.000 Euro eller 35.000 Euro. På grund af afrunding kan grænsen være lidt højere eller lavere i nogle lande.


Aha, på den måde. Det bliver ikke lige med det same jeg behøver at bekymre mig om det, så - men det er helt sikkert i den retning det skal gå.
Tak for opklaringen!

Jeg vil helt klart prøve at se nærmere på at starte firmaet her i Holland, og hvad de forskellige postudbydere tager for servicen, og evt. hvad jeg skal gøre hvis jeg ønsker at flytte til Danmark i fremtiden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)