Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål til en revisorer...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er set på en udlejningsejendom som jeg syntes ser meget interessant ud.

Ejendommen koster: 2.450.000 kr

Lejeindtægter: 197.000 kr

Fældes udgifter: 58.000  kr

 

Hvis jeg så siger at jeg ikke har nogle penge selv at smide i det og jeg tager et lån med fast rente. Hvordan kan det så bedst betale sig et gøre det. Som virkesomhed eller købe ejedommen privat ?

Er godt klar over at virkesomhedsskat kun er 28%, men hvis jeg købe det som privat kan jeg vel trække lånet fra i skat ?

På forhånd tak

VH Rasmus

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmusmf:
men hvis jeg købe det som privat kan jeg vel trække lånet fra i skat ?

Hvad enten du køber det privat eller i selskabsform er der ikke fra fradrag for selve lånet. Du har kun fradrag for renteudgifterne.

Med de forudsætninger du har sat bliver det en meget risikofyldt investering og jeg kan kraftigt anbefale dig at vende problemstillingen med en revisor som har indblik i din private skatteforhold.

Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udlejningsejendom/erhverv kan du som udgangspunkt belåne 60% af ejendommen i realkreditinstitut til en fast rente. I øjeblikket hedder denne rente 5%. 60% af ejendommen er 1.470.000 kr., og renterne heraf er 73.500 kr. om året. Dertil kommer bidrag, ofte omkring 0,5%, eller her 7.350 kr.

Dertil kommer et banklån til finansiering af resten, 980.000 kr., hvor renten både er højere og ikke fast. Vil gætte på man får omkring 8% rente i dag, uden at have undersøgt markedet. Det giver renter om året på 78.400 kr., med risiko for at de stiger.

Totale rente og bidrag om året er: 159.250 kr. Lagt sammen med fællesudgifterne er det på 217.250 kr. om året. Allerede her overstiger man lejeindtægter, og der skal postes penge i skidtet.

Der mangler endda på dette tidspunkt stadig at tage højde for afdraglånene, som ikke kan trækkes fra i Skat - men trækker på din likviditet alligevel. Derudover kommer vedligeholdelse af ejendommen, risiko for fraflytninger og tab i forbindelse hermed, mistet lejeindtægt hvis man ikke kan genudleje - måske dog til en lavere leje. Sidst er der uforudsete omkostninger som man aldrig helt kan planlægge sig ud af, ej heller helt undgå.

Så det er ikke noget man tjener penge på nu og her, men det er ejendomme sjældent når man skal låne det hele. Det er en investering, hvor man skal satse på at sælge ejendommen dyrere på et senere tidspunkt.

I øvrigt er selskabsskatten kun på 25%, men nu er der nok ikke overskud så det betyder ikke det store.

Tilmeldt 26. Jun 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for de gode indlæg jesper.

Er penge og smide i det, men skulle lige se hvordan det ville hænge sammen uden.

Er det ikke noget med at man også kan trække fældesudgifterne fra i skat ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)