Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjæææælp...renter, skat og moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Aug 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle derude...

Nu har jeg set hvordan i svarer andre så godt så nu vil jeg se om i kan hjælpe mig, jeg er helt grøn på dette område:

Jeg er i opstartsfasen af at starte en virksomhed, der skal arbejde med foto, musik og video, pr. for musikere, bands og andre, altså en ydelse og ikke et reelt produkt.

Jeg har været ude og hente tilbud på div. udstyr til virksomheden, og alle snakker om at "det kan trækkes fra i skat"...!!! Også om det lån jeg skal have i banken.

Tilbuddene er som de plejer at være, altså en pris inkl. moms og eksl. moms.

Hvad betyder det for min udarbejdelse af etablerings- og driftsbudget? Og hvad med lånet til opsarten fra banken? Hvor meget kan trækkes fra i skat og hvordan fungerer det? Hvis jeg f.eks køber computer og software for 110.000 eksl moms, ca 138.000 inkl, hvad kan jeg bruge denne forskel til? Og hvordan i forhold til min indtægt fra virksomheden?

Vil lige nævne at jeg i opstartsfasen regner med at beholde mit nuværende job ved siden af. Får det nogle konsekvenser for min personlige skat?

Ja, en del spørgsmål, håber der er nogen der bare kan svare på lidt af det eller måske henvise mig til nogen hjemmesider eller andet, hvor jeg kan få lidt grundlæggende viden på området.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en masse på en gang. Da du har en momspligtig virksomhed får du købsmoms retur af toldvæsnet for det du køber, du får også fradrag for underskud af virksom i din skattepligtig indkomst. Dine budgetter skal være ex. moms.

Men nu inden glæden bliver for stor. Skal du afregne salgsmoms af dine faktura og du skal betale skat af overskud af virksomheden. Da din virksomhed gerne skulle give overskud, er det normalt en dårlig forretning med moms og skat Geeked

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville starte med at læse lidt på http://www.startvaekst.dk/vhmidtjylland.dk/budgetter om de forskellige former for budgetter. Så vil jeg anbefale dig at "ofre" et par timer på lidt assistance med at få budgetterne opsat korrekt..... Evt. besøg et af  Væksthusene.

Om det får nogen betydning for din skat afhænger af hvilken selskabsform du vælger. Hvis du alligevel planlægger indkøb for mere 100.000 kr bør du måske overveje et ApS.... Hvis du vælger et personligt ejet firma, vil resultatet påvirke din indkomstskat direkte.....

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det korte svar er brug 1000 kroner på at få en revisor til at kigge dine ting igennem og rådgive dig, de ofte mindre farvede af profit ind din bankrådgiver vil være. og da der er mange ting som spiller ind i regne stykket så er pengene godt givet ud. han kan også belyse ting som selskabs form, leasing contra lån, skatte beregning og derved får du et mere detaljeret  billede af dine udgifter, intægter, fradrag osv og dermed dit indtjænings behov. Det er penge som er godt givet ud og det gør tingene mere gennemsigtige.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil MEGET anbefale dig, at du starter med at investere en lille smule i en god revisor, der kan gennemgå dine planer med dig og forklare hvordan du skal gøre tingene rigtigt. Det er den bedste investering du kan lave. Du skal ikke selv spilde for meget tid på den slags - koncentrer dig om det du er god til og brænder for.

Men sådan lidt forenklet ...

Et banklån er en kredit og ikke fradragsberretiget - så du betaler ikke skat af lånet, men kan så heller ikke trækker afdrag fra.

Hvis du bliver momsregistreret er det som regel udgifter uden moms - og faktureringer til dine kunder, uden moms du skal koncentrere dig om. Den moms du betaler og den for ind er udlæg, som udlignes ved din momsafregning.

Der er dog undtagelser - f.eks. ved nogle former for formidlingsvirksomhed netop indenfor musikbranchen. Det er derfor det er vigtigt at gennemgå netop DINE detaljer med en revisor.

Småting (under et vist beløb lidt over 10k) kan trækkes fra samme år som det købes. Større ting skal afskrives over nogle år. Og det er her det godt kan blive lidt kompliceret - for du kan i princippet godt stå med en tom kasse i slutningen af året og så stadig skulle betale skat - eller det omvendte. Så tag den snak med revisoren, så du ikke bliver overrasket :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)