Hej Dorthe, I min iver for at besvare dit indlæg, så jeg ikke dit link. 1) Økonomi - det fremgår ikke helt tydeligt for mig om du selv har noget kapital med til opstarten. Det er i øjeblikket noget bankerne ligger meget stor vægt på. 2) Skalering - hvor og hvornår i virksomheden kan og vil du skalere - hvis du har success eller hvis tingene ikke går som du regner med. Giv banken eksempler på hvor du kan skære ned på dine omkostninger og hvor du vil øge dine omkostninger (som en investering) hvis forretningen udvikler sig positivt. 3) Skab overblik over dit produktsortiment - Jeg tror at det for nogle vil være lidt svært helt at se hvad du vil sælge. Prøv at indele dine produkter i kategorier. Der kan være kurve, burer o.l. som kun købes sjældent, mens shampo, foder o.l. kunne være produkter der købes oftere. 4) Test dine produktidéer. Spørg folk der har dyr - hvor tit køber I? Hvor meget køber I for? Kunne I finde på at købe via nettet ? 5) Produktberegning: Du skriver "Hvis jeg sælger et produkt for 100 kr., medgår der for ca. 53 kr. i varekøb.". Men hvor meget får du ud af det - der skal jo også betales fragt og moms. Sørg for at banken tydeligt kan aflæse hvad dit dækningsbidrag er. Forøvrigt kan det jo være at oventsående spørgsmål til dit netværk viser at du kan tage 150,- for produktet i stedet.... 6) Konkurrence: overvej om dine produkter opfylder andre behov for dine kunder end konkurrenternes produkter.... eller er de blot anderledes - hvis det er det sidste bør du lede efter hvad der gør dig unik. Du kan være 100% økologisk, Co2 neutral eller skotsternet, men jeg tror det er vigtigt at du finder den vinkel der gør dig speciel/unik og ikke bare anderledes. 7) Online markedsføring - når du vil sælge dine varer på nettet mangler du helt klart en beskrivelse af din butiksløsning og hvordan du vil gøre denne synlig på nettet. 8) Salgsestimat - vis hvordan du opnår et salg på ca. 700.000,- år 1. Hvor mange kunder skal der til for at opnå dette og hvad skal de gns. købe for (hvis gerne at dette tal er realistisk ift. hvad folk køber for i dag) 9) De første kunder - start allerede dit salgsarbejde i dag - lad gerne din forretningsplan vise hvem og hvordan du vil få fat i de første 5 kunder, gør det gerne meget lavpraktisk.... husk du kan ikke lave direct mail fra dag 1, da du ikke har nogen at sende til ! 10) Budgettet - bankerne vil lede efter flere tal og opsillinger der viser hvor stor sikkerhed der er for at dine estimater holder (og dermed hvor sikker de er på at få deres penge igen....med renter). Jeg tilbyder også gerne at lave en opstilling for dig - i så fald kan du skrive til mig på handberg7480@gmail.com Held og lykke med dit projekt - og mangler du yderligere inspiration til din plan, så klik forbi min blog |
Hej Dorthe
Her følger mine umiddelbare kommentarer til din plan. Jeg syntes du har lavet en fin struktur på forretningsplanen, men der skal strammes op flere steder før end den går igennem, og kan bruges til at låne penge på!
Jeg fornemmer du har fundet en skabelon og arbejdet ud fra og det er fint. Men jeg syntes du skal fjerne spørgsmålene.
Jeg ville fokusere på økonomien i første omgang og opsætte følgende plan
· Hvor stor er din potentielle målgruppe. Dvs. hvor mange har dyr i DK inden for dit varesortiment.
· Hvor mange af dem der har dyr (forrige punkt) handler på nettet?
· Find et realistisk besøgsantal ud fra dem som er din potentielle køber (2%, 5% eller lign.). Husk dette punkt er det kritiske, for det koster penge at få kunderne ind på dit site. Så fordi der er 100.000 med dyr i DK skal du ikke forvente at 2% =2000 personer sådan uden videre smutter forbi dit site. Det er dyrt at få én person herind.
· Når du har regnet det sammen, så skal du bruge en konverteringrate. Der fines mange gode bud herinde, men regn med >1,5%, og du har antallet af kunder i din butik.
· Gang antallet af kunder med en realistisk omsætning pr. kunde og du har din omsætning.
Omkostningsdelen skal du lave en tilsvarende øvelse med. Du må finde ud af hvad det koster at få en besøgende én på sitet via f.eks.
· Google - via Adword annoncer (3kr - 6kr. eller??)
· Via bannerannoncer/affliliate programmer
· etc.
Dertil kommer du skal indregne alle dine opstartsomkostninger (WEB, flyver, mv indkøb af varer), samt løbende (indpakning, porto)
Derved har du også en omkostning på hvad én potentiel kunde i butikken koster....
Jeg tror du som minimum skal igennem ovenstående for at finde din realistiske omsætning og udgiftsniveau, og så skal det sætte op pr. måned eller kvartal for de første 12-26 måneder, så læseren kan se en udvikling, og evt. et breakeven punkt.
Ovenstående er et sted at starte og lad os se når du har regne lidt på økonomien, så kan vi tage fat i de andre områder senere hen.
God arbejdslyst.
Claus