Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

God/dårlig forretningsplan

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe,

I min iver for at besvare dit indlæg, så jeg ikke dit link.
Nu har jeg læst din forretningsplan og har følgende input til dig

1) Økonomi - det fremgår ikke helt tydeligt for mig om du selv har noget kapital med til opstarten. Det er i øjeblikket noget bankerne ligger meget stor vægt på.

2) Skalering - hvor og hvornår i virksomheden kan og vil du skalere - hvis du har success eller hvis tingene ikke går som du regner med. Giv banken eksempler på hvor du kan skære ned på dine omkostninger og hvor du vil øge dine omkostninger (som en investering) hvis forretningen udvikler sig positivt.

3) Skab overblik over dit produktsortiment - Jeg tror at det for nogle vil være lidt svært helt at se hvad du vil sælge. Prøv at indele dine produkter i kategorier. Der kan være kurve, burer o.l. som kun købes sjældent, mens shampo, foder o.l. kunne være produkter der købes oftere.

4) Test dine produktidéer. Spørg folk der har dyr - hvor tit køber I? Hvor meget køber I for? Kunne I finde på at købe via nettet ?
Du vil blive overrasket hvor meget god viden du får ved blot at spørge rundt i dit eget netværk

5) Produktberegning: Du skriver "Hvis jeg sælger et produkt for 100 kr., medgår der for ca. 53 kr. i varekøb.". Men hvor meget får du ud af det - der skal jo også betales fragt og moms. Sørg for at banken tydeligt kan aflæse hvad dit dækningsbidrag er. Forøvrigt kan det jo være at oventsående spørgsmål til dit netværk viser at du kan tage 150,- for produktet i stedet....

6) Konkurrence: overvej om dine produkter opfylder andre behov for dine kunder end konkurrenternes produkter.... eller er de blot anderledes - hvis det er det sidste bør du lede efter hvad der gør dig unik. Du kan være 100% økologisk, Co2 neutral eller skotsternet, men jeg tror det er vigtigt at du finder den vinkel der gør dig speciel/unik og ikke bare anderledes.

7) Online markedsføring - når du vil sælge dine varer på nettet mangler du helt klart en beskrivelse af din butiksløsning og hvordan du vil gøre denne synlig på nettet.

8) Salgsestimat - vis hvordan du opnår et salg på ca. 700.000,- år 1. Hvor mange kunder skal der til for at opnå dette og hvad skal de gns. købe for (hvis gerne at dette tal er realistisk ift. hvad folk køber for i dag)

9) De første kunder - start allerede dit salgsarbejde i dag - lad gerne din forretningsplan vise hvem og hvordan du vil få fat i de første 5 kunder, gør det gerne meget lavpraktisk.... husk du kan ikke lave direct mail fra dag 1, da du ikke har nogen at sende til !

10) Budgettet - bankerne vil lede efter flere tal og opsillinger der viser hvor stor sikkerhed der er for at dine estimater holder (og dermed hvor sikker de er på at få deres penge igen....med renter).
Jeg læser din plan således at tal ikke er din stærkeste side - i så fald bør du finde hjælp til dette.
Dit rådgivningscenter, revisor eller lignende kan være stedet.

Jeg tilbyder også gerne at lave en opstilling for dig - i så fald kan du skrive til mig på handberg7480@gmail.com

Held og lykke med dit projekt - og mangler du yderligere inspiration til din plan, så klik forbi min blog

Claus
http://forretningsplanen.blogspot.com

Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe

Her følger mine umiddelbare kommentarer til din plan. Jeg syntes du har lavet en fin struktur på forretningsplanen, men der skal strammes op flere steder før end den går igennem, og kan bruges til at låne penge på!

Jeg fornemmer du har fundet en skabelon og arbejdet ud fra og det er fint. Men jeg syntes du skal fjerne spørgsmålene.

Jeg ville fokusere på økonomien i første omgang og opsætte følgende plan

·     Hvor stor er din potentielle målgruppe. Dvs. hvor mange har dyr i DK inden for dit varesortiment.  

·     Hvor mange af dem der har dyr (forrige punkt) handler på nettet?

·     Find et realistisk besøgsantal ud fra dem som er din potentielle køber (2%, 5% eller lign.). Husk dette punkt er det kritiske, for det koster penge at få kunderne ind på dit site. Så fordi der er 100.000 med dyr i DK skal du ikke forvente at 2% =2000 personer sådan uden videre smutter forbi dit site. Det er dyrt at få én person herind.

·     Når du har regnet det sammen, så skal du bruge en konverteringrate. Der fines mange gode bud herinde, men regn med >1,5%, og du har antallet af kunder i din butik.

·     Gang antallet af kunder med en realistisk omsætning pr. kunde og du har din omsætning.

Omkostningsdelen skal du lave en tilsvarende øvelse med. Du må finde ud af hvad det koster at få en besøgende én på sitet via f.eks.

·     Google - via Adword annoncer (3kr - 6kr. eller??)

·     Via bannerannoncer/affliliate programmer

·     etc.

Dertil kommer du skal indregne alle dine opstartsomkostninger (WEB, flyver, mv indkøb af varer), samt løbende (indpakning, porto)

Derved har du også en omkostning på hvad én potentiel kunde i butikken koster....

Jeg tror du som minimum skal igennem ovenstående for at finde din realistiske omsætning og udgiftsniveau, og så skal det sætte op pr. måned eller kvartal for de første 12-26 måneder, så læseren kan se en udvikling, og evt. et breakeven punkt.

Ovenstående er et sted at starte og lad os se når du har regne lidt på økonomien, så kan vi tage fat i de andre områder senere hen.

God arbejdslyst.

Claus

 

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Dorthe Wink

Du skal naturligvis få en tid hos et Væksthus http://www.startvaekst.dk/ hurtigst muligt... Gerne få en kontaktperson til at læse din forretningsplan igennem inden du møder op. De laver gratis og rigtig god rådgivning.

De var fantastiske, da jeg startede min egen virksomhed.

Der er også en anden mulighed - som du måske kan benytte: http://www.erhvervsbladet.dk/vaekstmaskinen/quotden-skal-op-af-skuffenquot

Har læst din plan igennem og du har bestemt en god hensigt, men på flere planer er den ikke fyldestgørende nok - og det kan de helt sikkert hjælpe dig med!

Held og lykke på din vej Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe,

Jeg har ingen erfaring med møder med banken, men har lavet en hel del markedsanalyse i forbindelse med min uddannelse, så på det punkt, vil jeg da lige give lidt kommentarer:

 

Jeg synes klart at det virker mere seriøst og giver et bedre intryk, hvis man har brugt statistikker i stedet for at tælle selv. Forcen ved statistikker er jo at de har taget et meget bredere udsnit af befolkningen end man selv realistisk kan, og at de har styr på hvordan de får et gennemsnitligt udvalg af typer, aldersgrupper, geografi osv. Derudover er de 100% upartiske og bør vække en hel del mere tillid.

Hvis du kigger på Danmarks Statistik (www.dst.dk), får man ca. 1,5mio mulige kunder hvis hunde og katte er fordelt ligeligt på de forskellige størrelser husstande:

Familier med hunde: 450.000
Familier med katte: 370.000
Familier, der har begge dele: 110.000
Personer pr. husstand: 2,2

(450.000 + 370.000 - 110.000) * 2,2 = 1,56 mio.

 

Derefter kan man jo selv supplere med at spørge nogle hunde- og katteejere om alt muligt, som man ikke kan finde statistikker på.

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterOM:

Hvis du kigger på Danmarks Statistik (www.dst.dk), får man ca. 1,5mio mulige kunder hvis hunde og katte er fordelt ligeligt på de forskellige størrelser husstande:

Familier med hunde: 450.000
Familier med katte: 370.000
Familier, der har begge dele: 110.000
Personer pr. husstand: 2,2

(450.000 + 370.000 - 110.000) * 2,2 = 1,56 mio.

Dette vil jeg mene er forkert. Det er vel hustanden som samlet er et kundeemne. Både mor, far og de 0,2 barn køber jo ikke ind til det samme husdyr på samme tid.

Kundegrundlaget vil vel være: (450.000 + 370.000 - 110.000) = 710.000

Venlig hilsen

Per Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Thomsen:

PeterOM:

Hvis du kigger på Danmarks Statistik (www.dst.dk), får man ca. 1,5mio mulige kunder hvis hunde og katte er fordelt ligeligt på de forskellige størrelser husstande:

Familier med hunde: 450.000
Familier med katte: 370.000
Familier, der har begge dele: 110.000
Personer pr. husstand: 2,2

(450.000 + 370.000 - 110.000) * 2,2 = 1,56 mio.

Dette vil jeg mene er forkert. Det er vel hustanden som samlet er et kundeemne. Både mor, far og de 0,2 barn køber jo ikke ind til det samme husdyr på samme tid.

Kundegrundlaget vil vel være: (450.000 + 370.000 - 110.000) = 710.000

Det kommer vel an på hvad man vil fokusere på (hvad der lyder bedst, når man skal præssentere det?).

Man kan vælge at se de enkelte personer, der holder kæledyr som kunder, da det giver et overblik over hvor mange penge der er i kundesegmentet.

Man kan også - som du siger - vælge at sige hver husstand er "en kunde".

Eller man kan vælge at tælle dyr i stedet for købere og så sjusse på hvor meget folk i gennemsnit køber til deres dyr. Det vil måske i virkeligheden give det bedste resultat :o)

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorte,

Som en "konkollega" (www.tropefisk.dk som også sælger udstyr til hunde) vil jeg da også gerne bidrage lidt.

Jeg er enig med de øvrige betragtninger i tråden omkring selve opbygningen af forretningsplanen og derudover har jeg en kommentar til dit forventede kundegrundlag: Jeg er klar over, at du henvender dig til de kunder, som forventer noget lidt mere eksklusivt end det vi sælger, men jeg tror at et forventet køb pr. kunde pr. måned på kr. 1.000 (med foder) eller kr. 500 (uden foder) er noget over normen.

Begrundelser:
- Jeg tror det er de færreste, der har hunde der spiser for kr. 500 pr. måned - rigtig mange af "dine" kunder har mindre hunde
- Hvad skal de sidste kr. 500 bruges til hver måned? Når kurven(e) er købt, halsbånd og line er købt, evt. tøj er købt osv., hvor tit forventer du så det skal udskiftes?

Der ud over har du (efter min mening) afsat alt for lidt til markedsføring det første år. Det er mit bud, at hvis du vil nå den forventede omsætning på kr. 696.000 på 12 måneder skal du nok gange dit markedsføringsbudget det første år med mindst tre-fire, særligt da du har etablerede konkurrenter i samme segment, omend der er tale om andre produkter (men stadig luksus-produkter til dyrene).

Sidst, men ikke mindst så tror jeg at dit dækningsbidrag (db1) som importør er for lille, så du bør overveje om priserne kan sættes højere eller du kan forhandle en højere "introduktionsrabat" hos producenterne. Alternativt kan du se, om producenten er villig til at yde markedsføringstilskud til igangsætning, hvilket ofte er muligt.

Jeg håber det lykkedes for dig.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)