Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er min webshop værd? Hjælp!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

jeg har i længere tid fulgt debatter o.lign, læst aminos værdifastsættelsesberegning osv., men jeg har endnu svært ved at fastsætte værdien for vores webshop.

Nye idéer, manglende tid og mere travle studier gør at vi ønsker at sælge vores webshop.

Vi har eksisteret siden januar 2007

Vi forhandler modetøj til mænd i alderen 16-26 år

Omsætningen i sidste regnskabsår, 2008, var på 350.000+ kr.

Varelageret har en udsalgsværdi på 100-150.000 kr

Vi har 5-7000 unikke besøgende pr. måned

Vi har ca. 1000 kunder tilknyttet i kundedatabase.

Mdr. faste omkostninger for drift af webshop er på 1500-2000 kr

Nyt design til værdi af 30.000kr +

 

iflg. Amino's værdifastsættelse er der vel tale om en pris på omkring 350.000 kr, men er det rimeligt? Er det for meget, er det for lidt? Alt er jo til grund for en subjektiv vurdering, så hvad siger i?

Kommentarer modtages gerne. Bud er selvfølgelig også velkomne, samt forslag m.m.

 

De bedste hilsner

Mikkel

 

P.S. Det er ikke min mening at spamme forummet, men da jeg ikke kunne ændre mit tidligere indlæg, valgte jeg at oprette et nyt. Det tidligere indlæg med en mere detaljeret beskrivelse af virksomheden, kan ses lige her: http://www.amino.dk/forums/t/70356.aspx

Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Ja, du har ret der er mange meninger om hvad sådan en virksomhed er værd!

Jeg vil kommer med (MIT SUBJEKTIVE) bud på sådan en virksomhed. Jeg ville betale mellem 5-6 gange din budnlinje. Så hvis du laver 25.000 på bunden ud af en omsætning 350.000,- vil jeg betale mellem 125.000 og 150.000 for virksomheden.

Der kan der kommer en evt. prisfastsættelse for hvor stor en vækst firmet kunne have. Og den vækst til være veldokumentet. Til sådan en dokumentation ville jeg se en plan for hvordan omsætningen og udgift niveau'et ville bliver holdt på sammen niveau, og hvordan en omsætning kunne øges og ud fra hvilket tiltag.

kan det bruges?

Claus

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus,

Ved godt det ikke er min tråd, men har et lille spørgsmål til det du skriver.

Din tommelfinger regl med 5-6 gange overskud - Er det overskud før/efter skat ?

 

Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Egebjerg:

Hej Claus,

Ved godt det ikke er min tråd, men har et lille spørgsmål til det du skriver.

Din tommelfinger regl med 5-6 gange overskud - Er det overskud før/efter skat ?

 

 

Hvis jeg skal betale, vil jeg sige efter SKAT.

Jeg ser det udelukkende ud fra hvor jeg kan placere mine 150.000 kr. Jeg kan placere dem i den måske kommende virksomhed, jeg kan sætte dem i banken (uden risiko) og få 4-6%, jeg kan købe aktier/obligationer/investeringsbeviser, jeg kan investere i en lejlighed osv osv.

Derfor ville jeg personligt se på efter skat (måske jeg tage fejl og bliver overbevidst om det modsatte), da jeg skulle "betale" min investring hjem, og det kan jeg ikke med skatte-kroner

Claus

 

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

"Normalt" er sådan noget før skat. Ikke at der er nogen lov om det, men du bliver jo også beskattet af andre investeringer. Der kan også være særligt skatteforhold, hvorfor man normalt regner i så sammenlignelige tal som muligt. 

Spørgsmåler om prisfastsættelse har været oppe og vende nogle gange før. Og der er ikke så mange regler butikken er jo det værd som andre vil give... For tiden er der meget få købere så derfor er priserne også et stykke lavere end de var for halvandet år siden. 

En tommelfinderregl dengang jeg gik på CBS var at man vurderede Goodwill på hvor mange år det tog inden man havde fået sine penge hjem igen, i forhold til hvor sikkert det var at virksomheden kunne fortsætte uændret. 

Nogle virksomheder der er meget sikre kan man måske godt tage op til 10 gange overskuddet for, andre kan man måske ikke fået mere end et eller to. (Oveni det kommer selvfølgelig varelager og andre aktiver

Hvis jeg skulle komme med et forsigtigt bud ville jeg nok sige 2-3 års overskud plus varelager plus ca halvdelen af hvad en tilsvarened shop og andet udstyr ville koste fra nyt. 

Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Sanir,

Rigtig gode pointer også den med skat på andre investeringer. Den er noteret!?

Claus

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de mange svar :-)

I stedet for resultatet, bør det så ikke nærmere være dækningsbidraget man kigger på, samt kundemassen og brandet. Resultatet kan jo påvirkes på et utal af måder, hvorimod dækningsbidraget vel egentlig giver et bedre billede af, hvilke indtjenings og overskudsmuligheder der reelt ligger i forretningen? Da avancen i tøjbranchen ligger over 2, kan jeg godt afsløre at dækningsbidraget bestemt ikke er dårligt :)

Der hvor resultatet i vores tilfælde, kan påstås, at være misvisende er det faktum at vi kun er knap 3 år gamle, og på den tid har bygget en forretning op fra scratch. Det har selvfølgelig krævet store markedsføringsomkostninger, rejseomkostninger (vi har besøgt leverandører i både USA, Europa og Østen), samt evt. "begynderfejl", hvilket alt sammen har været med til at påvirke resultatet i en negativ retning, men samtidig været med til at opbygge identiteten.

Men alt dette har vel ikke indflydelse på købers muligheder - det væsentlige er vel omsætningen og den dækningsgrad der er, for så er det vel op til den enkelte forretningsmand at udnytte dette. Og i og med at leverandørkontakterne er skabt, brandet er skabt, kundegruppen er skabt osv., så kan det vel påstås at en køber ville have et yderst fordelagtigt udgangspunkt.

Min pointe er, at jeg måske ikke vil synes det er fair at prisfastsætte en virksomhed ud fra resultatet - i hvet fald ikke så ung en virksomhed som denne. Men en evt. køber ville selvfølgelig kunne få aktindsigt i regnskaberne, og derved danne sig et overblik over hvilke slags udgifter der har haft hvilke slags betydninger osv. osv.

Jeg håber ikke, i synes jeg er helt galt på den :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I den tid vi har nu, og den størrelse butikken har, ville jeg også vælge at gange bundlinien med 2-3 stykker før skat, og herefter ligge varelager oveni. Jeg tror ikke der er mange som kun vil kigge på dækningsbidraget...

Derudover er det en sæsonbetonet shop, hvilket betyder større usikkerhed for køber. Det kan godt være avancen er god på tøj - men hvis din bundlinie skal være god, så skal man kunne købe rigtigt ind og ikke mindst forhandle nogle gode aftaler. Det sidste kan også hæve værdien af din shop.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak for dit input, Helle :-)

 

Jeg må dog sige, at jeg ikke er helt enig i at en virksomheds værdi kun/hovedsageligt ligger i resultatet. Som sagt, er resultatet jo påvirket af mange ting, og eftersom der i vores tilfælde har været mange engangsudgifter (rejser, ekstra markedsføring, fejldisponeringer) i forbindelse med opstart, mener jeg ikke at dette giver et billede af virksomhedens fremtidige muligheder / resultater, samt værdi.

Som sagt, hvis dækningsbidraget er godt, er det jo egentlig bare op til den enkelte at føre dette over på et resultat af fordelagtig karakter. Fordelen ved at investere i noget allerede etableret, er at man jo netop undgår at investere store mængder i opstartsrelaterede tiltag, og derved undgår det umiskendelige dyk i resultatet de første par år.

Kundebasen er der, navnet er der, goodwill'en er der, leverandørerne er der, varerne er der, shoppen er der, og ikke mindst, omsætningen er der - det kan vel ikke være uden værdi.

Jeg kan nemt komme til at lyde som om jeg taler for min syge moster, men ovenstående er altså min oprigtige overbevisning. Jeg regner selvfølgelig ikke med at alle vil være enige i mine synspunkter, men hvis ikke al min undervisning i økonomistyring og regnskabsanalyse skulle være spildt, så vil jeg da mene at der er noget om snakken :-)

 

Jeg ville dog give dig ret hvis der var tale om en 20-30 år gammel virksomhed med et dårligt resultat - men der ville jeg alligevel gå ind og se på hvilke ting der præcis havde påvirket dette, da det måske i virkeligheden er der, essensen ligger.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nu også have skrevet noget mere - men så skulle vi lige spise :·)

Jeg tror heller ikke at shoppen ikke er noget værd - selvfølgelig er den det. Det kræver jo en masse energi og penge at få en shop op at køre. Men - det kræver det samme at få den til at køre videre i et godt tempo. Arbejdet stopper aldrig og man kan ikke bare læne sig tilbage. Nogle kunder forsvinder og der skal nye til.

Derudover er jeg selv i tøjbranchen - og det kan godt være avancen er god - men der skal virkelig meget viden og øvelse til for at kunne udrette en god bundlinie. Vi er nu 4 år gamle, og det er først nu vi rigtig begynder at kunne se resultater. Og jeg vil mene at jeg stadig har en hel del at lære. Fejlkøb og fejlinvesteringer koster kassen - og vi er nok ikke mange der kan sige os helt fri af dem. Jeg er selv overrasket over hvor stor en volumen der skal til før der er penge i det. En netshop er meget anderledes end en fysisk butik. Der skal et noget større varelager til for at du kan opfylde dine kunders ønsker til størrelser og antal af styles. Dermed også flere udsalgsvarer - og de er farlige :·)

Det er derfor jeg kigger meget bundlinie - fordi det er indenfor en sæsonbetonet branche - en usikker branche.

Når det så er sagt, så har i jo lavet forarbejdet - og enhver som vil have mod på denne type shop, vil nok også have selvtilliden og troen på at han kan gøre det bedre end dig - og dermed har du udgangspunktet for en handel.

Jeg har selv kigget lidt på de konkurrenter som blev sat til salg - og jeg må ærligt sige - at i forhold til de tal der fremvises, så har det slet ikke været i nærheden af at have nogen interesse. Men alt er gisninger - jeg har ikke anden viden end den jeg har kunnet læse mig til her på amino gennem tiden. Jeg synes bare at emnet er spændende :·)

Alt held og lykke med salget :·)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)