Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sammenlign timepris mellem en IT-Konsulent og en fastsat medarbejder

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis

Rigtigt godt arbejde. Iflg min erfaring holder dine tal meget godt. Her følger mine kommentarer:

- De fleste freelancere jeg kender går ikke under 500 i timen og udviklere typisk ikke under 600-650. Selv tager vi mere på trods af at vi laver mest subcontracting hvor der altså er et led der også skal tjene oven i vores timepris.

- I min erfaring er selvstændige konsulenter langt mere produktive end fastansatte. Når man ved at man bon'er 750 i timen, så føler de fleste selvstændige konsulenter også et langt højere ansvar. Jeg har fx. mange gange arbejdet på min pind mens de fastansatte var nede og spille bordfodbold eller hang ud ved kaffeautomaten. Dette gælder dog hovedsageligt hvis man er selvstændig, hvis man er fastansat i en konsulent virksomhed og bliver lejet ud på et projekt, tager man mange gange de dårlige fastansatte vaner. Plus så bliver man som konsulent jo også tit hyret ind fordi man måske er en lidt tungere profil end de fastansatte. Eller også er det bare os der typisk er ude i lidt tungere roller såsom system arkitekter og tekniske projektledere. Dette er dog noget der er svært at sætte i et regneark Smile

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant at se det stillet op så - øhh - sort på gråt....Smile

Jeg har i mit job som udviklingsingeniør brugt adskillige konsulenter gennem tiden - ofte til 1000 kr. i timen og nogle gange mere.

En af hovedgrundene til at bruge en konsulent er, at vedkommende (og evt. hans bagland) har specialviden, som det vil være dyrt at opbygge i virksomheden. Konsulenten fakturerer kun for den faktiske arbejdstid og ikke for den tid, der går med at sætte sig ind i ting for at kunne løse opgaven. Medmindre der selvfølgelig er tale om meget specifik viden, som kun har relevans for det pågældende projekt.

Det er ikke ualmindeligt, at halvdelen af min tid går med at sætte sig ind i nye ting, hvis der introduceres meget ny teknologi i et elektronikudviklingsprojekt.

Hvis du indrager dette i regnearket, taler det voldsomt til fordel for konsulenten.

Jeg har selv arbejdet for et konsulenthus i en periode.

Ovenstående er tager selvfølgelig udgangspunkt i udviklingsopgaver og ikke IT-drift.

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@Rasmus og Carsten

Tak for jeres gode pointer, som jeg kun kan være enig i. Jeg kan især godt genkende situationen Rasmus skitserer med de faste medarbejdere omkring bordfodboldbordet og konsulenten der arbejder videre. Når man ved man er timebetalt og måske er på en opgave i 40 timer duer det ikke at 2-3 timer i løbet af ugen går med "alt muligt andet".

Det er helt rigtigt at både de ting Rasmus nævner og især tid brugt på oplæring, at sætte sig ind i opgaven/teknologien mm. som Carsten er inde på ikke er noget man kan sammenligne i et regneark. Det er dog alt sammen noget der er værd at have i baghovedet når man taler med kunden og fortæller om fordelene ved at hyre en konsulent i stedet for at fastansætte eller lade ansætte der måske ikke er egnede til opgave kaste sig over den.

I al fald tak for jeres kommentarer.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

lind:

Dit regnestykke er for mig et tydelig bevis på du bare vil overbevise kunden om , at det er billigere at bruge en konsulent.

Selv i en lille virksom hed som vores  vil renstykket slet ikke kunne gøres op til din fordel, tværtimod.

Vi giver langt fra 30000 pr pc pr år og slet ikke 10000 til internet og tlf pr enhed

vi giver heller ikke 40000 om måneden i løn. og dit sammenlignings grundlag er fra start nok, til at vi ikke vil overveje at bruge dig

Vi har til gengæld nogle multi kunstner ansat, der kan lave 90 % af det voredes tidligere edb konsulent til 995 kr i timen kunne lave...

og ham vi har nu bliver bare aflønnet til den almindelig timeløn han får lige meget hvad han laver...

dertil er han god til at finde de bedste priser når vi skal købe nyt, servicere alle vores computer ...om det er i lastbiler eller kontor

det eneste vi vil kunne tænkes at skulle bruge andet hjælp til, er hvis jeg havde brug for ændringer i mit regnskabsprogram, men det kan jeg betale mig fra på timebasis.. så hvis jeg vil skulle bruge dig, så skriv hvad du kan  og kom med nogel eksempler på alsidig ting du har lavet,og hvad du tager i timen... istedet for at sammenligne med an fastansat.

hvis nu du er helt vild god til at få et kontor og computer i lastbiler til at snakke sammen, og du har forstand på de programmer der bruges, eller kan udvikle dem, så de er nemme at bruge for chaufføren, og man på kontoret vil spare nogle langsommelige arbejdsgange..... så er der en fremtid i det, for det mangler på marked.... og det skal være mindre firmaer der tilbyder det, og ikke store forkromet løsninger i store firmaer ... men du skal vide hvad du snakker om.. msåke var det slet ikek der du vil hend

Tja dit indlæg taler jo for sig selv. Det virker ærligt talt dybt useriøst at reagere på den måde som du gør.

Nu er det jo næppe tasteoperatører vi taler om når begrebet IT konsulenter og det er ikke en Netto forretning.  Det er de færreste IT konsulenter der vil lade sig ansætte til en løn under 40.000 kr. årligt ligesom det er de færreste IT Konsulenter der vil gå for en timeløn på under 550 kr. Jeg er selv inde i den problemstilling når jeg forhandler satser med mine medpartnere i Skat & Råd hvor de ofte har en tendens til at sammenligne med hvad deres egne ledende medarbejdere får i løn. De to ting kan ikke sammenlignes fordi hvervgiveren i sidste situation har forpligtelser m.v. vedrørende medarbejderne som de ikke har når de hyrer en konsulent. Der betaler de kun for hvad de får.   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Er præmissen ikke lidt forkert, jeg vil våge den påstand at hvis en kunde, har brug for at sammenligne timeprisen imellem en fastansat og en konsulent så er der noget fuldstændigt galt!!!

Man skal jo aldrig hyrer konsulenter ind til at varetage permanente stillinger, medmindre det er umuligt at besætte stillingen med en fastansat.
Konsulenters rolle skal ophører eller i hvertfald reduceres til mindre end en fuldtids eller deltidsstilling.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Lundsby

Enig, men fakta er at hvis man bliver bedt om at give tilbud på en opgave på 80 timer, så vil kunden ofte begynde at regne på timeprisen og se hvad det svarer til hvis det var en fastansat der skulle løse opgaven.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Milandt:
Enig, men fakta er at hvis man bliver bedt om at give tilbud på en opgave på 80 timer, så vil kunden ofte begynde at regne på timeprisen og se hvad det svarer til hvis det var en fastansat der skulle løse opgaven.

Det har jeg aldrig prøvet! Hvis kunden har en fastansat der kan varetage opgaven, og har tid i sin kalender så er det vel bare at sætte ham til det. Hvis ikke så er der vel næppe nogen der ansætter for at løse en 80 timers opgave. Eller er der noget jeg har misforstået ?

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

lind:

Dit regnestykke er for mig et tydelig bevis på du bare vil overbevise kunden om , at det er billigere at bruge en konsulent.

Selv i en lille virksom hed som vores  vil renstykket slet ikke kunne gøres op til din fordel, tværtimod.

Vi giver langt fra 30000 pr pc pr år og slet ikke 10000 til internet og tlf pr enhed

vi giver heller ikke 40000 om måneden i løn. og dit sammenlignings grundlag er fra start nok, til at vi ikke vil overveje at bruge dig

Vi har til gengæld nogle multi kunstner ansat, der kan lave 90 % af det voredes tidligere edb konsulent til 995 kr i timen kunne lave...

og ham vi har nu bliver bare aflønnet til den almindelig timeløn han får lige meget hvad han laver...

dertil er han god til at finde de bedste priser når vi skal købe nyt, servicere alle vores computer ...om det er i lastbiler eller kontor

det eneste vi vil kunne tænkes at skulle bruge andet hjælp til, er hvis jeg havde brug for ændringer i mit regnskabsprogram, men det kan jeg betale mig fra på timebasis.. så hvis jeg vil skulle bruge dig, så skriv hvad du kan  og kom med nogel eksempler på alsidig ting du har lavet,og hvad du tager i timen... istedet for at sammenligne med an fastansat.

hvis nu du er helt vild god til at få et kontor og computer i lastbiler til at snakke sammen, og du har forstand på de programmer der bruges, eller kan udvikle dem, så de er nemme at bruge for chaufføren, og man på kontoret vil spare nogle langsommelige arbejdsgange..... så er der en fremtid i det, for det mangler på marked.... og det skal være mindre firmaer der tilbyder det, og ikke store forkromet løsninger i store firmaer ... men du skal vide hvad du snakker om.. msåke var det slet ikek der du vil hend

 

Da ca 20-30% af min tid går på at se et software blive installeret eller filer blive kopieret til en anden server, eller storage, så vil en baby på 3 år også kunne udføre 20-30% af mit arbejde - men hvad med resten?

Jeg syntes både din og Dennis Milandt holdning er for simplificeret til at afspejle virkeligheden.

Min erfarring er at en medarbejder koster mellem 60 og 120.000 i infrastruktur (ikke kun IT) om året I GENNEMSNIT, afhængig af hvilken form for virksomhed der er tale om. Der er nogle der ofre mere, men det er typisk fordi de forventer at deres medarbejdere også yder tilsvarende mere. Der er også nogle der ofre mindre, men det er sjældent den type virksomheder der bruger særlig mange timer om året på eksterne konsulenter.

I min fortid har jeg arbejdet steder hvor jeg blev lånt ud til 1700+ kr. i timen, men selv om det var pengene værd for kunden, så var det en af årsagerne til jeg stoppede med at være ansat og istedet blev selvstændig. For i min verden - der er den ingen der kan retfærdiggøre den type timepris, med mindre de stiller med 1.000.000- i værktøj for at løse opgaven.

I forhold til mine konkurrenter, så har jeg en direkte latterlig lav timepris. En af grundene er at kunderne har nogle helt andre betingelser  hos mig. Eks har de kun 7 dages betalingsfrist, og ved levering af hardware, der følger faktura'en med leveringen og den den tid der bliver brugt på installation kommer efterfølgende på en anden faktura. Yderligere så bruger jeg ofte 5-10% mere tid på de store opgaver end hvad de fleste andre ville. Den tid bliver brugt på ekstra forberedelse INDEN, samt ekstra check af systemet EFTER det er sat i drift.

De ting er kunden bekendt med, for det bliver oplyst ved det første møde vi afholder.

Hvis kunden på noget tidspunkt stiller spørgsmålstegn ved min pris, så tager jeg det som et tegn på jeg ikke har været god nok til at forklare kunden hvad det er for et produkt jeg sælger dem.

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående det med "fuldtidsansat" konsulent i  en virksomhed.

Jeg har gennem tiden stødt på virksomheder (meget store), hvor en lille procentdel af udviklingsstaben var eksterne konsulenter, der blev skiftet ud regelmæssigt. Denne model blev brugt fordi det gav masser af friskt input til udviklingsafdelingen. Der er ingen tvivl om at det er en dyr løsning. Der har helt sikkert været lavet undersøgelser i virksomhederne, som har vist at det kunne betale sig. 

Fordelen ved den ordning er, at så snart det bliver nedgangstider, så dropper man konsulenterne, så man lynhurtigt at nedbringe de faste omkostninger.

Jeg kan kun giver Kristoffer med flere ret i, at det handler om at forklare kunden, hvorfor prisen er som den er. Indenfor foto-verdenen er det en kæmpe udfordring at få folk til at forstå, hvorfor en fotograf koster så meget. 

Mvh.

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har også kun arbejdet i virkeligheden i 20 år, og min udtalese bygger på erfaringen, så må du syntes om den hvad du vil, men man skal saksume være dygtig for at få 1700 kr i timer for at møde op som person uden andet end sig selv som redskab, og den personlige erfaring man har... det e r nok de færreste timer i løbet af dagen der giver den timeløn. og 100000 i værktøj giver ikek de steder je gkender den timepris, der snakker vi  5000000 og mange års erfaring og snilde, når jeg skrive regnigner på 1700 og derover i timen

men interessant er det der ikke er nogen der har fanget tråden, hvor jeg skriver hvad der virkelig mangler på edb omårdet, og hvor de få med mangelfulde evner der er på marked tager sig godt betalt uden at vide havd de i bund og grund laver, så det virker optimalt fra dag et.

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)