Et forslag fra min side af vil være at du benytter dig af at trykkeri som også gerne hjælper dig med opsætningen (hint).... |
Nå ja, lige en detalje:
Det er altså ikke nok bare at holde farverne i CMYK - man bør også have en lille smule indsigt i hvorfor farverne bør være i CMYK.
Jeg ser dagligt filer fra webbureauer og lignende som afleverer layouts til os til tryksager og fællesnævneren for en stor del af disse er, at de rigtigt nok afleverer layoutene i CMYK, men det er typisk blot gjordt ved at lave layoutet i Photoshop eller lignende og så bare skifte Mode til fra RGB til CMYK inden filen gemmes.
Det kan til nød bruges hvis vi skal trykke tingene i digitaltryk eller som storformat-print. Men hvis vi skal lave et pænere digitaltryk eller offsettrykke tryksagerne, så er det vigtigt at CMYK-farverne er brugt korrekt.
En klassisk fejl er at sort tekst er lavet som en RGB-værdi på 0,0,0. Når man konvertere den til CMYK, så kommer CMYK-værdien til at hedder noget i stil med 63,78,62,89. Og sort tekst trykt med sådan en værdi kan give en masse tryktekniske problemer med farvemætning og mispasning. Endvidere er der en sandsynlighed for at den sorte farve ikke bliver sort men mere mørkebrun-agtig.
Sort tekst i CMYK bør have en værdi på 0,0,0,100 - altså ren 100% sort og ingen andre undertoner.
Men når det f.eks. er en større farveflade, så kræver det igen at man ved lidt om CMYK, da f.eks. en sort baggrund på et visitkort i CMYK 0,0,0,100 vil optræde som meget mørkegrå og ikke sort. Så her skal der kompenseres for dette og ilægges noget af de andre farver for at skabe en dyb sort. Men mængden af de andre toner er afhængige af hvilken farveprofil der trykkes i henhold til og hvilken type farver der køres med - så dette kan variere fra trykkeri til trykkeri.
Og igen; Ovenstående er eksempel på at det ikke blot er et spørgsmål om at have den rigtige software, men også at vide noget om det man sidder og laver
/Jesper