Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Færdigt materiale til trykkeri - hvordan?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Et forslag fra min side af vil være at du benytter dig af at trykkeri som også gerne hjælper dig med opsætningen (hint)....

Hvis du kun har behov for at få lovet noget 1-2 gange om året, så hænger det ikke sammen at du går ud og bruger penge på software. Endvidere er der altså også den lille detalje om at et pænt og tryk-bart layout ikke blot er et spørgsmål om at have den rigtige software. Man skal også kunne finde ud af at bruge den og have hjernen skruet sammen med øje for kreativitet og layout.

Vi har en del kunder som kommer med et skitse som de har lavet i et tegneprogram eller for den sags skyld tegnet på et stykke papir. Ud fra det laver vi så det færdige layout, sender det til godkendelse hos kunden og trykker efterfølgende tryksagen. Det er klart den vej jeg vil foreslå dig i og med at omkostningerne til layout-delen typisk er en del lavere end selve trykket - og selv det flotteste tryk kan spoleres af et dårligt layout - men trykomkostningerne er de samme uanset om layoutet er pænt eller grimt. Geeked .

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Nå ja, lige en detalje:

Det er altså ikke nok bare at holde farverne i CMYK - man bør også have en lille smule indsigt i hvorfor farverne bør være i CMYK.
Jeg ser dagligt filer fra webbureauer og lignende som afleverer layouts til os til tryksager og fællesnævneren for en stor del af disse er, at de rigtigt nok afleverer layoutene i CMYK, men det er typisk blot gjordt ved at lave layoutet i Photoshop eller lignende og så bare skifte Mode til fra RGB til CMYK inden filen gemmes.

Det kan til nød bruges hvis vi skal trykke tingene i digitaltryk eller som storformat-print. Men hvis vi skal lave et pænere digitaltryk eller offsettrykke tryksagerne, så er det vigtigt at CMYK-farverne er brugt korrekt.

En klassisk fejl er at sort tekst er lavet som en RGB-værdi på 0,0,0. Når man konvertere den til CMYK, så kommer CMYK-værdien til at hedder noget i stil med 63,78,62,89. Og sort tekst trykt med sådan en værdi kan give en masse tryktekniske problemer med farvemætning og mispasning. Endvidere er der en sandsynlighed for at den sorte farve ikke bliver sort men mere mørkebrun-agtig.
Sort tekst i CMYK bør have en værdi på 0,0,0,100 - altså ren 100% sort og ingen andre undertoner.
Men når det f.eks. er en større farveflade, så kræver det igen at man ved lidt om CMYK, da f.eks. en sort baggrund på et visitkort i CMYK 0,0,0,100 vil optræde som meget mørkegrå og ikke sort. Så her skal der kompenseres for dette og ilægges noget af de andre farver for at skabe en dyb sort. Men mængden af de andre toner er afhængige af hvilken farveprofil der trykkes i henhold til og hvilken type farver der køres med - så dette kan variere fra trykkeri til trykkeri.

Og igen; Ovenstående er eksempel på at det ikke blot er et spørgsmål om at have den rigtige software, men også at vide noget om det man sidder og laver Geeked

/Jesper

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis Jesper kan hjælpe dig med opsætningen også, vil jeg klart anbefale dig at bruge ham. Mægtig rar mand og han kan sit kram.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker endnu engang for jeres indput, ideér og gode råd.

Birger

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

  Et forslag fra min side af vil være at du benytter dig af at trykkeri som også gerne hjælper dig med opsætningen (hint)....

/Jesper

Hej Jesper

Jeg er enig med dig - vigtige ting, som brevpapir, logo, visitkort, brochurer osv. sender jeg sandelig også forbi en grafiker. Men jeg udarbejder også nogle symønstre, og her kan en grafiker ikke tilføre særlig meget af værdi (dog har den grafiker, jeg normalt bruger udarbejdet en skabelon til mig).

Så det var absolut ikke tænkt som et forslag om at gøre det hele selv - jeg er en stor tilhænger af at lade fagfolk komme til. Der er jo en grund til, at det tager lang tid at få en uddannelse som fx grafiker. Men nogle gange er der opgaver, man med fordel kan løse selv.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København S
Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du burde sagtens kunne lave en trykklar PDF ved hjælp af dine dokumenter sm du f.eks. har i PowerPoint. Normalt plejer jeg at bruge InDesign til at sætte tryksager op i, men jeg ved at det også er muligt at sætte det op i Microsoft Words hvis man ikke har et program som InDesign. Når man har sat det op i Words er det bare til at lave en trykklar PDF og det tager altså ikke mere end 2 min. Yes

Fra Odense
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Biger.

 

Du kan også bruge puplisher, men InDesign, Illustrator evt Photoshop kan fortrækkes. Ved god det er lidt dyrt, men skal du lave meget af sådan noget er de penge givet godt ud.

Der udover skal du være opmærksom på at hvis ting skal trykkes af et prof. trykkeri skal grafik (billede, baggrund, tekst, logo mm.) laves i CMYK farver og ikke RGB. hvis du bruge Pantone farver (pastel farve) bliver det ofte dyrer.

Ligeledes skal billede gerne være på min 300 DPI (Dot per. Inch) og snakker vi visitkort er det en god ide at billeder ligger i 600 DPI.

OG være opmærksom på at trykkeriet kontrollere din tryk fil (PDF) INDEN de trykker. ellers kan de blive møj dyrt for dig, hvis de trykker en fil, med RGB og billede i 72 DPI. Så bliver du, dine kunder ikke happy :-)

 

Håber dette kan hjælpe lidt.

Ellers kan du kontakte mig på info@telic.dk så skal jeg nok forklare lidt mere. (gode råd er gratis )

mvh.

Claus Lillevang

Telic - WebDesign

http://www.telicwebdesign.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Birger

Jeg blev forvirret ved gennemlæsningen af svarene på din tråd, og jeg er endda grafiker :-)

Jesper fra MediaMouse er den, der giver det bedste svar. Men han ved også, hvad han taler om. Jeg er selv grafiker, uddannet fra trykkeri og har arbejdet på tre andre trykkerier, det sidste sted specielt med tjek af kundens job til tryk - sådan cirka halvdelen af tiden.

Om der decideret findes programmer i Microsoft-pakken, som kan det, du spørger om, tror jeg ikke. Det største problem er nok, om filen nu også konverteres farvemæssigt, altså fra RGB (som alle desktop-programmer typisk arbejder i) til CMYK, som er farverne, der typisk trykkes med. (Cyan = en lys blå, Magenta = en stærk pink, Y = gul, K = keycolor (sort)) Desuden har jeg selv meget svært ved at overskue størrelsen på det færdige, når jeg sidder med et word-doc.

Dermed vil du ingen chance have for at se den færdige farve på din skærm, og det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt for dig. Det skal dog nævnes, at selvom du så får en professionel til at rentegne dit arbejde, vil du højst sandsynligt få en pdf-fil til gennemsyn, og der er det igen din skærm, der afgør, hvordan du ser farverne. Og har du fået den farve-kalibreret? Det har den typiske bruger nemlig ikke, og dermed kan du igen ikke se den færdige farve.

Derudover skal det nævnes, at RGB dækker et større farve-spektrum end CMYK. Ikke, som det fejlagtigt er skrevet i et af svarene, omvendt. Du skal tænke på, at du kan se langt flere farver, end der nogensinde kan gengives på et stykke papir. Det samme er gældende med en skærm i forhold til et tryk, og derfor er det vigtigt at arbejde i det rigtige farvespektrum også på skærmen.

Reelt set kan de ligeså godt cmyk'e det færdige job på trykkeriet, men så har du ingen chance for at se, hvordan det reelt kommer til at se ud. Af samme årsag findes alle specialfarverne (Pantone) samt metalfarver, pastelfarver osv

Så det, jeg vil anbefale dig, er at lave din tryksag, som du nu ønsker den - i det program, du har ved hånden. Og derefter få en, der ved hvad den taler om, til at rentegne det – altså gøre det klar til tryk. Vælg evt en lokal, hvor du har mulighed for at komme forbi og se det færdige på skærmen. Et sådant sted burde de have skærmen kalibreret, så du kan regne med det, du ser.

Det er alt for dyrt at investere i programmer, som du så efterfølgende skal bruge tid på at sætte dig ind i. Og hvis du ikke er så stærk i forb. med ny software, er det måske også nødvendigt med et kursus, og så bliver det først alt for dyrt.

Jeg kan se, tråden ikke er helt ny, men jeg syntes, du skyldtes et brugbart svar.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

sandfær-andersen:
Jesper fra MediaMouse er den, der giver det bedste svar.

Nu kun overgået af Bettina, som jeg til enhver tid kan anbefale dig at bruge som grafiker.

mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker endnu engang for alle jeres gode - og lidt forskellige rådWink.

Dejligt med input fra forskellige vinkler

Birger

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)