Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Certificering og SEO?

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner,

Findes der nogle former for certificering af SEO konsulenter (det formoder jeg der gør), og er der i givet fald nogle der kan anbefales frem for andre?

Hvis nogle af jer har certifikat på jeres evner (såfremt det findes, altså), ville det være fedt hvis i kunne fortælle hvorvidt det har gjort en forskel for jer.

På forhånd tak.

Mvh
Peter 

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Jeg tror endnu ikke, at jeg har set nogle certificerede SEO-konsulenter. (Eller for den sags skyld nogle seriøse certificeringer).

Men IBC i Kolding har netop fundet på en uddannelse, hvor man kan blive "Eksamineret SEO Professional" på baggrund af et ni-dages kursus. Den er vist spritny, så det er uvist, om den kan bruges til noget.

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter hvad jeg har hørt og set er der ingen certificering, som frank også sige - og jeg tror heller ikke at du skal regne med der kommer en certifikering som kan bruges til noget... De rigtige eksperter har mange års erfaring (og det er ikke alle der praler med at de har det, som faktisk har lang erfaring) - deres know-how får man ikke på et 9 dages kursus.

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene indtil videre. Jeg er ikke enig i at man kategorisk kan afvise at der kommer en certificering man kan bruge til noget. Det handler vel om at sætte standarden for den højt nok, og lave en tilstrækkelig grundig uddannelse og tilstrækkelig svær eksamination til at det "virker".

9 dage lyder ikke af meget, men hvis det er 9 intensive dage vil de fleste nok have fået en del brugbare værktøjer de kan arbejde videre med. Det er jo temmelig ofte sådan, at viden der tager mange års erfaring at bygge op, tager ganske få minutter at give videre til andre :-)

Samtidig mener jeg at behovet for certificering efterhånden er presserende, hvis man skal have en jordisk chance for at gennemskue hvad der er skidt og kanel på markedet?

Mvh
Peter 

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som med så mange andre konsulentydelser findes der ingen certificering af SEO. Så når du skal finde en SEO konsulent er det hårdt arbejde og du må skille fårene fra bukkene. Sådan er det bare. En certificering vil i øvrigt ikke ændre på dette, for den vil ikke nødvendigvis sige noget om, hvor godt firmaet/konsulenten har gjort det for sine kunder - kun at de måske er teoretisk velfunderet.

Hvis du ringer eller skriver til en 5-6 seo-firmaer, så finder du hurtigt ud at hvem der kan noget og hvem der ikke kan noget. Du kan starte med at spørge om, hvor lang tid, vedkommende har bedrevet seo. Har de ingen erfaring, så kan ikke en gang en certificering hjælpe. Tag en snak med dem og hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det, det nok også!

Som med alle andre leverandører skal du finde en, du er tryg ved og det bliver du først ved en ordentlig analyse.

Jan P. Olsen - Min virksomhed Agilitor beskæftiger sig med online marketing, Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO).

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Holmstrand:

Tak for svarene indtil videre. Jeg er ikke enig i at man kategorisk kan afvise at der kommer en certificering man kan bruge til noget. Det handler vel om at sætte standarden for den højt nok, og lave en tilstrækkelig grundig uddannelse og tilstrækkelig svær eksamination til at det "virker".

9 dage lyder ikke af meget, men hvis det er 9 intensive dage vil de fleste nok have fået en del brugbare værktøjer de kan arbejde videre med. Det er jo temmelig ofte sådan, at viden der tager mange års erfaring at bygge op, tager ganske få minutter at give videre til andre :-)

Samtidig mener jeg at behovet for certificering efterhånden er presserende, hvis man skal have en jordisk chance for at gennemskue hvad der er skidt og kanel på markedet?

Mvh
Peter 

 

Faktum er at dem der er super gode ikke har gennemført en uddannelse. De har lært det selv og gennem mange år - og lige meget hvordan du vender og drejer det, så kan et 9 dages kursus ikke gøre dig til seo-ekspert. Du kan blive god til SEO - som du enten kan benytte for dig selv, hos din arbejdsgiver eller som en seo-freelancer der løser de mest basale ting - men ikke som en SEO-ekspert.

Det handler ikke kun om uddannelse, men om de resultater man leverer og hvor godt man følger med i udviklingen. SEO flytter sig hele tiden, og sover man i timen og undlader at følge med så skal man ikke kunne pryde sig med en certificering.

Skulle det blive til noget skulle det være som en brancheforening med nogle der ved noget om SEO i spidsen... så man ikke ender med en e-mærke-lookalike-forening som ikke kan bruget til en fis...

 

 

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Emil Blücher:

Faktum er at dem der er super gode ikke har gennemført en uddannelse.

Det er rigtigt, men kunne måske hænge sammen med at der ikke findes en sådan? ;-) Jeg er med på at man ikke bliver ekspert på 9 dage. Men hvis de ni dage (eller tre måneder, eller fire uger eller whatever) som udgangspunkt kræver et meget højt kendskab til SEO, vil der ikke være mange deltagere helt uden som har en reel chance for at gennemføre, og få certifikatet? Det er vigtigt at understrege at det ikke er en uddannelse i SEO jeg efterspørger - det er en certificering af, at man reelt kan det man skal kunne, og som man siger at man kan.

Skulle det blive til noget skulle det være som en brancheforening med nogle der ved noget om SEO i spidsen... så man ikke ender med en e-mærke-lookalike-forening som ikke kan bruget til en fis...

Ja, hvis man er i stand til at segmentere i forhold til medlemmerne af en sådan forening, så man undgår at få en masse skidt ind, så kunne den evt. være det organ der stod for certificeringen. Det ville være en fremragende idé!

- Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Holmstrand:
Findes der nogle former for certificering af SEO konsulenter

Ja, der findes endda flere. Men kender du dem? Nej, vel - og deri ligger et af hovedproblemerne. En certificering uden kendskab og anerkendelse i målgruppen har ingen værdi.

> Men IBC i Kolding har netop fundet på en uddannelse ...

Har du lagt mærke til at de slet ikke skriver hvem der underviser på denne "uddannelse"? :)
Vi kan sikkert godt blive enige om alle sammen at det er AFGØRENDE vigtigt for en sådan uddannelse, at det er tilstrækkeligt kvalificerede folk der underviser. Men er det nu også det? Jeg ved at de har haft fat i flere af de mest erfarne SEO'ere i Danmark, og alle dem jeg har snakket med om det har takket nej til at undervise, fordi den afregning de tilbyder underviserne ligger milevidt fra det vi kan tjene på andet SEO arbejde, private workshops og rådgivning.

Generelt set er certificering indenfor de kreative fag - som SEO i den grad er, stort set uden værdi. Sådanne certificeringer henvender sig hovedsageligt til folk der er SÅ lidt kreative, at de i første omgang slet ikke burde søge ind i de fag. Og på købersiden, henvender certificerede folk sig til virksomheder, der ikke kan finde ud af at lave en rigtig leverandør-evaluering. Det gavner ganske enkelt ingen af parterne.

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Har du lagt mærke til at de slet ikke skriver hvem der underviser på denne "uddannelse"? :)

Det er så vidt jeg ved Karsten Nygaard der underviser på IBC's 9 dages kursus.

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du finder ingen bedre "certificering" for et SEO firma end referencer. Spørg efter referencer og ring til dem alle. Har de fået flere kunder/en højere omsætning, behøver du ingen certificering.

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)