Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrence og tip-en-ven er det lovligt?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med forskellige portaler, der ønsker brugere på deres site, er vi i gang med at udvikle et system.

Nu vil jeg hører om det er lovligt jf. markedsføringsloven.

Ideen er som følger:

- Eksisteren Bruger kan sende et tip til en ven ved at angive Navn, mobil og / eller email. Systemet sender en SMS og/eller mail til vennen om at oprette sig som bruger.

Når vennen opretter sig får Eksisteren bruger et antal point. (Vi holder styr på dette).

Nu kan vennen så selv gøre det samme.

Efter en periode udloddes der præmier til den eller de brugere med flest points.

Der er ingen købstvang og man kan til enhver tid afmelde sig igen.

--

Umiddelbart er jeg af den opfattelse at det er i orden, da der ikke er noget købsbetinget eller andet.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det du beskriver skulle være ok, jeg ser ikke andet en "tip en ven" overalt hvor jeg kommer, men derfor kan det meget nemt være ulovligt, loggivningen er jo skruet ret morsomt sammen.

Jeg er med på en lytter hvis nogen har andre input.

/allan

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvis vennen ikke modtager noget før end, han/hun selv har meldt sig til skulle det være ok

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er nok lovligt, men måden rammer spam-tanken hos modtageren.

Det man skal også forholde sig til ved brug af "tip en ven" er informations/oplevelses værdien af "tippet" for modtageren.

Flere og flere forbrugere har opbygget et konkurrence og kædebreve-spam filtre i deres bevidsthed, ligesom undertegnet Big Smile

Viral-marketing har stor succes med brugen af "tip en ven", men det er ikke al viral-marketing som har succes. Så jeg anbefaler at du sætter dig ind i emnet først.

Held og lykke.

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har arbejdet meget med dette koncept tidligere og der gik det fint. her vil jeg alene belyse om det er lovligt. 

Men det er selvfølgelig interessant hvorledes modtagerne opfatter det.

I dette tilfælde er det således at "vennen" modtager en email eller en SMS med en opfording og at oprette sig som bruger. Gør "vennen" ikke dette, vil der ikke ske mere. Afsenderen kan på en liste se hvem der har reageret på hans opfordring, og kan sende en ny anmodning efter x dage - typisk 7 dage.

Men "Vennen" kan kun modtage en opfordring i alt. Da systemet tjekker, at der ikke sende SMS eller email ud til den samme modtager fra flere afsendere. Netop for at sikre mod en SPAM effekt, hvor alle i en skoleklasse eller på en arbejdsplads inviterer hinanden, så den samme person modtager 100 beskeder.

Tilmeldt 6. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Jeg tror desværre ikke at det er lovligt.

Jeg fik selv en lignende ide til mit eget site men droppede det igen, da jeg læste denne afgørelse fra forbrugerombudsmanden:
Tip en ven må ikke indeholde belønning

Umiddelbart vil jeg vurdere at dit koncept falder ind under dette.

Hilsen

-lars

 

På Grublerier.dk finder du Quizzer og andre sjove opgaver

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for link. Men som jeg læser det, er det denne del

"Af konkurrencebetingelserne, som man skulle acceptere for at deltage, fremgik bl.a., at man samtidig gav et samtykke til at modtage fremtidig markedsføringsmateriale."

Som slår hovedet på sømmet. Her snakker vi om at man kan tilmelde sig uden betingelser af denne art. Samtidig er det ikke muligt at købe noget som bruger på sitet, det er ikke en webshop eller andet.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også mene så længe der ikke er nogen "lokke gaver" ved selv gennemførselen burde det ikke været problemet. At så man bagefter afholder en lodtrækning for de tilmeldte er vel ikke ulovligt ?

/allan

Tilmeldt 6. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hæftede mig bare ved denne formulering i afgørelsen:

"Således er det ikke lovligt at anvende en tip en ven funktion, hvor man belønnes med forøgede vinderchancer"

- som jeg forstår dit koncept, så vil der netop være forøgede vinderchancer forbundet med at klikke på tip en ven.

Men jeg er ikke jurist og det kan sikkert fortolkes andre måder...

-lars

På Grublerier.dk finder du Quizzer og andre sjove opgaver

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er heller ikke jurist Stick out tongue

Men som jeg læser det ville virksomheden stoppe med kampagne netop for at undgå at indhente brugernes accept på denne måde.

Det er blandingen mellem forøget vinderchance - og indhentelse af accepterer - som jeg ser det, der er problem stillingen.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)