Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg Google til at kigge den anden vej?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg sidder og kæmper med designet til min webshop pt., og kan desværre ikke helt komme udenom noget duplicate content.

Det drejer sig bla. om anmeldelser af produkterne (bøger), da jeg jo ikke bare lige kan omskrive de kære journalisters anmeldelser.

Spørgsmålet er så: Hvordan får man Google til ikke at læse denne tekst? Og er det bedre at der ingen tekst er, end duplicate content? Hvis jeg får Google til at ignorere teksten, vil det vel bare ligne et link til en side uden indhold - eller hvordan?

Det samme gælder for produktbeskrivelserne (da det med op mod 2 millioner titler er umuligt at omskrive dem alle). Hvad gør man her? Går ud fra at google vil finde det mærkeligt hvis der ingen produktbeskrivelse er og så vil der jo også være betydeligt mindre tekst at crawle gennem på siden. Må man bare bide det i sig og lade duplicate content være duplicate content?

På forhånd tusind tak.

~ Amaris

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris,

Uden at kende din webshop, så vil et bud være det kan løses via en mindre ajax / javascript applikation. Det er måske ikke den optimale løsning, men på den måde kan vise noget tekst til brugeren, som GoogleBot (indtil videre), ikke kan se. Om det er den rigtige løsning til din webshop, det kan jeg ikke svare på udfra det her :-), og det skal ses som et generelt svar på hvordan du kan løse denne problemstilling.

Under alle omstændigheder, så vil jeg anbefale dig at have titler og beskrivelser på din produkter, som GoogleBot kan læse. Ingen tekst, giver i hvert fald slet ikke nogen besøgende fra søgemaskinerne :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris,

Her er et par muligheder:

Hvis din webshop giver mulighed for Robots meta tags på dine sider, så kan du vælge at skrive: noindex,follow i feltet til robots.

Hvis ikke, så kan du lave en robots.txt fil, hvor du skriver følgende:

User-agent: *
Disallow: /sti/til/filen.html

Skriv en Disallow: linje for alle de filer du ikke vil have Google skal tage med.

Robots.txt filen skal ligge i roden af site. Eks: www.example.com/robots.txt

God fornøjelse.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Torsten,

Som jeg læser spørgsmålet, så er det brudstykker af tekst som der skal skjules for søgemaskinerne, og ikke hele siden.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper og Torsten:

Det drejer sig kun om dele af tekst ja og spørgsmålet gik i lige så høj grad på, om det bedste alternativ var at skjule det helt for Google (der er jo tale om ganske store mængder tekst) eller at leve med DC. Det er vel lidt pest eller kolera går jeg ud fra?

Som du også er inde på Kasper, så kommer der jo selvfølgelig ingen besøgende fra søgemaskinen, hvis der ingen tekst er. Det vil der selvfølgelig også være, men produktbeskrivelser (resuméer), udgør jo unægteligt en ganske stor procentdel af disse. Den "gode nyhed", er vel så blot at samtlige konkurrenter har samme problem som jeg selv.

Casper:
Uden at kende din webshop, så vil et bud være det kan løses via en mindre ajax / javascript applikation.

Nu ved jeg desværre ikke helt hvilke informationer der evt. er brugbare i forhold til ovenstående Kasper. Kan fortælle at det drejer sig om en internet boghandel og at den vil blive lavet i Magento. Er det sådan noget du tænker på?

Nu sidder jeg selv kun og laver designet, jeg har absolut ingen forstand på det mere tekniske/programmering osv. Så det var egentlig mest blot for at vide om der rent designmæssigt var noget jeg skulle tage højde for i opsætningen, samt for at få en idé om hvordan jeg skal behandle emnet i kravsspecifikationen til vedkommende der skal varetage resten.

Da jeg ikke selv aner hvad der er rigtigt/forkert i denne sammenhæng, kan jeg ikke fremhæve noget svar som værende det rigtige, men kan da sende lidt karma jeres vej, som tak for hjælpsomheden. Det er yderst værdsat!

Fortsat rigtig god aften.

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ps: I øvrigt ked af at jeg fik stavet dit navn konsekvent forkert Casper, det er så irriterende når folk gør det. Kan dog af en eller anden grund ikke rette i mine indlæg, så du får lige en undskyldning med på vejen i stedet =)

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen,

Jeg tror ikke det vil gavne forståelse for det hvis jeg begyndte at gå i deltajen med teknikken.

Det er meget svært at svare helt konkret på, om det vil være en fornuftig løsning for dig. Mit problem er at jeg ikke har noget at forholde mig til, om hvor meget tekst det drejer sig om, og hvordan de andres websites er bygget op.

Det er så vidt jeg er orinteret ikke en løsning som er specielt udbredt. Hvis vi havde mulighed for at se det, eller du kunne understøtte dit indlæg med et helt konkret eksempel - så kunne det være vi kunne komme med en bedre løsning :-).

2millioner titler, er det det samme som din webshop år 2million produkter?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Google læser ikke Javascript, så du kan skjule specifik tekst for Google på denne måde, uden at Google vil betragte det som snyd, hvilket nok ville være dit næste spørgsmål. Jeg ser det som den letteste, hurtigste og billigste løsning på dit problem.

At kalde det en javascript applikation vil nok være lidt voldsomt - jeg vil blot kalde det nogle scriptlinjer du skal lægge din tekst ind i på dine sider.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen i to.

Torsten: Tak, meget konkret svar, som jeg kan formidle videre til dem der skal opsætte siden.

Og ja, jeg gik ud fra at det var underforstået at det selvfølgelig skal være en "lovlig" og reel løsning der følger retningslinierne =)

Casper:

Hehe, jeg er måske rent forklaringsmæssigt ude på lidt dybt vand her, som nævnt er jeg ikke særlig teknisk ;) Jeg skal dog prøve efter bedste evne at svare på dine spørgsmål og give dig nogle konkrete eksempler.

Vedr. hvor meget tekst det drejer sig om, så kan du eksempelvis se en produktbeskrivelse hos Adlibris her. Som det kan ses, så drejer det sig netop om de to ting jeg nævner. Resuméet af bogens indhold (som jo for en online boghandlers vedkommende er produktbeskrivelsen), samt de anmeldelser af produkterne fra diverse dagblade osv., som jeg også nævner i første indlæg. Det vil altså sige, at det der uundgåeligt bliver duplicate content, er al teksten på hver eneste produktside.

På min side vil produktsiderne (opsætningen af informationerne) dog komme til at ligne dem hos g.dk lidt mere. Du kan se et eksempel på deres opsætning her. Altså en opsætning der betyder at du ved at trykke på diverse links, åbner en underside på siden med eksempelvis "Beskrivelse", "Om forfatteren", "Anmeldelser" osv. Da jeg netop ikke forstår en meter af det rent tekniske, ved jeg dog ikke om der i så fald er tale om forskellige sider (det går jeg ud fra) eller stadig kun en enkelt side, når opsætningen er på denne måde. Jeg ved heller ikke om det har nogen betydning for noget som helst.

Vedr. antallet af titler (produkter), så er det forskelligt hvor stort et udbud de forskellige har. Eksempelvis har Adlibris i følge info på deres side, quote: "Over 3,5 millioner titler på hjemmesiden." Da hver eneste af disse jo skal have deres egen underside og individuelle beskrivelse, går jeg derfor ud fra at det vil blive regnet som 3.5 millioner forskellige produkter? Der vil ikke blive tale om helt samme antal for mit vedkommende, men vil skyde på ca. 1 million + forskellige titler.

I praksis fungerer det således, at stort set alle boghandlere får deres dataleverance fra det samme bestillings- og informationssystem, dvs. at alle sidder med de tekster som forlagene leverer. Og da der er ca. 32 + danske internet boghandlere, vil der jo derfor være tale om en del mængder DC. Kunne jeg blot omskrive alle teksterne til produkterne, så ville der jo slet ikke være noget problem. Men hvis vi nu blot går ud fra at min side skal udbyde 1 million titler og det ville tage mig 5 minutter at omskrive hver af dem (hvilket endog er meget optimistisk), så ville der stadig være næsten 10 års non-stop arbejde. Så det er altså ingenlunde en realistisk løsning.

Som jeg også er inde på i første indlæg, så er der jo dog "heldigvis" tale om samme problem for alle i branchen. Spørgsmålet er så, om det rent SEO mæssigt udligner sig selv, i form af at alle blot får samme tilsvarende "straf" for DC? Jeg ved jo dog selvfølgelig ikke hvordan de andre har håndteret dette, om deres tekst er skjult for Google eller andet. Men som du kan se ud af eksemplet i link 1, så vil det jo i så fald betyde at man skal skjule samtlige produktbeskrivelser (samt anmeldelser) hvis man skal undgå DC og det virker trods alt lidt voldsomt synes jeg.

Endnu en gang tusind tak for jeres tid og hjælp, der er lidt flere stjerner på vej. Og endda et par links til snarlige konkurrenter, så har jeg vist også været god af mig =D

De bedste hilsner og med ønsket om en dejlig dag

~ Amaris

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Torsten:
Jeg vil mene den bedste løsning er at hive den "ensartede data" ud i en arbejdsfil, og via en javascript funktion inkludere disse data.

Amaris:
Jeg er ikke ekspert indenfor området, men jeg vil lave en kombineret løsning hvor du bearbejder den data du får. Du kan bruge din bog titel i dit <titel> tag, og eksemepelvis bruge sådan et format til dine bøger "Min lille kat kun 199,00 hos Amaris Charvell". I meta description ville jeg lave en uddybende dynamisk beskrivelse af produktet. "Køb Ý Min Lille kat (ISBN: XX XX XX XX) skrevet af Peter Hansen for kun kr. 199,00 hos Amaris Charvell's - 5 stjerner i Politiken!". Y er en variabel bygget udfra hvilken genre bogen er i Eksempelvis: børnebogen, den spændende bog, kogebogen, krimiromanen .

Til selve produktsiden, så vil jeg lade noget af resumet være tekst som Google kan se. Eksempelvis 3-4 linier af det første afsnit - der kunne laves en smart funktion, som udfra nogle parameter fandt frem til det naturlige afsnit. Igen gør det samme med anmeldelserne.

Om dette er den rigtige måde, eller om det er sådan du bør gøre afhænger af mange ting. Det er hverken omkostnings- eller gnidningsfrit, og hvor nemt det er at bygge ind i en Magento shop ved jeg ikke :-) - men sådan ville jeg i hvert fald løse det, hvis jeg skulle bygge en webshop op med denne problemstilling.

Fra min side er det altså rent gætteri om det sådan det bør løses. Problemstillingen er kort formuleret "Jeg har 1million tekster af et rimeligt omfang, som 25 websites også bruger. Hvordan undgår jeg dublicate content i forhold til mine konkurrenter, uden at skulle arbejde 10år non stop på at omskrive mine tekster". Det kunne være rart hvis nogle andre havde et bud på det.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)