Hej igen i to.
Torsten: Tak, meget konkret svar, som jeg kan formidle videre til dem der skal opsætte siden.
Og ja, jeg gik ud fra at det var underforstået at det selvfølgelig skal være en "lovlig" og reel løsning der følger retningslinierne =)
Casper:
Hehe, jeg er måske rent forklaringsmæssigt ude på lidt dybt vand her, som nævnt er jeg ikke særlig teknisk ;) Jeg skal dog prøve efter bedste evne at svare på dine spørgsmål og give dig nogle konkrete eksempler.
Vedr. hvor meget tekst det drejer sig om, så kan du eksempelvis se en produktbeskrivelse hos Adlibris her. Som det kan ses, så drejer det sig netop om de to ting jeg nævner. Resuméet af bogens indhold (som jo for en online boghandlers vedkommende er produktbeskrivelsen), samt de anmeldelser af produkterne fra diverse dagblade osv., som jeg også nævner i første indlæg. Det vil altså sige, at det der uundgåeligt bliver duplicate content, er al teksten på hver eneste produktside.
På min side vil produktsiderne (opsætningen af informationerne) dog komme til at ligne dem hos g.dk lidt mere. Du kan se et eksempel på deres opsætning her. Altså en opsætning der betyder at du ved at trykke på diverse links, åbner en underside på siden med eksempelvis "Beskrivelse", "Om forfatteren", "Anmeldelser" osv. Da jeg netop ikke forstår en meter af det rent tekniske, ved jeg dog ikke om der i så fald er tale om forskellige sider (det går jeg ud fra) eller stadig kun en enkelt side, når opsætningen er på denne måde. Jeg ved heller ikke om det har nogen betydning for noget som helst.
Vedr. antallet af titler (produkter), så er det forskelligt hvor stort et udbud de forskellige har. Eksempelvis har Adlibris i følge info på deres side, quote: "Over 3,5 millioner titler på hjemmesiden." Da hver eneste af disse jo skal have deres egen underside og individuelle beskrivelse, går jeg derfor ud fra at det vil blive regnet som 3.5 millioner forskellige produkter? Der vil ikke blive tale om helt samme antal for mit vedkommende, men vil skyde på ca. 1 million + forskellige titler.
I praksis fungerer det således, at stort set alle boghandlere får deres dataleverance fra det samme bestillings- og informationssystem, dvs. at alle sidder med de tekster som forlagene leverer. Og da der er ca. 32 + danske internet boghandlere, vil der jo derfor være tale om en del mængder DC. Kunne jeg blot omskrive alle teksterne til produkterne, så ville der jo slet ikke være noget problem. Men hvis vi nu blot går ud fra at min side skal udbyde 1 million titler og det ville tage mig 5 minutter at omskrive hver af dem (hvilket endog er meget optimistisk), så ville der stadig være næsten 10 års non-stop arbejde. Så det er altså ingenlunde en realistisk løsning.
Som jeg også er inde på i første indlæg, så er der jo dog "heldigvis" tale om samme problem for alle i branchen. Spørgsmålet er så, om det rent SEO mæssigt udligner sig selv, i form af at alle blot får samme tilsvarende "straf" for DC? Jeg ved jo dog selvfølgelig ikke hvordan de andre har håndteret dette, om deres tekst er skjult for Google eller andet. Men som du kan se ud af eksemplet i link 1, så vil det jo i så fald betyde at man skal skjule samtlige produktbeskrivelser (samt anmeldelser) hvis man skal undgå DC og det virker trods alt lidt voldsomt synes jeg.
Endnu en gang tusind tak for jeres tid og hjælp, der er lidt flere stjerner på vej. Og endda et par links til snarlige konkurrenter, så har jeg vist også været god af mig =D
De bedste hilsner og med ønsket om en dejlig dag
~ Amaris