Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen forstand på moms!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ved at starte en virksomhed med import fra Kina. Er nu kommet så langt at det hele er ved at være færdigt, og jeg skal til at sætte mig ind i regnskab osv.

Forstår ikke rigtig det med moms, så håber I kan hjælpe.

1.Den moms man registrerer ved Skat hver 3.måned, er det den moms der bliver lagt på varen når den kommer ins i landet, eller den moms jeg selv lægger på når jeg sælger varen...? Eller er det dem begge to...?

2.Hvilken moms kan så trækkes fra og hvordan...?

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Salgsmoms beregnes kun ved salg af et produkt når du udskriver en faktura og datoen er gældende for perioden.

Købsmoms (dansk) beregnes når man køber varen, får en faktura fra leverandøren og datoen er gældende for perioden.

Med hensyn til import og moms kender jeg ikke ret meget til.

her må andre komme med et bud.

mvh

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MnM

Hvis du er så blank på moms, bør du nok tage fat i en af Aminos dygtige bogholdere. Vi er ikke så dyre som revisorerne og de fleste synes at pengene er givet godt ud. Skal gerne hjælpe dig igang gratis med dine spørgsmål, men det bliver over telefonen (61288384), da det ikke bare er sådan lige at svare på.

Anette Sand fra Regnskabsskolen har også nogle udmærkede kurser, hvis det kunne være interessant for dig.

Michael Kousgaard

Fra Gentofte
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Et lille hurtigt råd,

jeg stod i samme situation, i den såkaldte momjungel  : p

gå ind på startvækst.dk

og kig efter en konsulent om iværksætteri, evt john merkelsen.

jeg fikl arrangeret et møde med john, og det var super, jeg fik en masse gode ting på plads, med hvordan man bogføre osv, andvendelse af en kasseklade osv : )

 

Mvh

Mark

pøj pøj med det : )

(kan godt finde den nævnte kassaklade hvis du er intra)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal huske at blive registreret som importør.

1. Hvis du køber varer i Kina, skal du selv pålægge en importmoms på 25%, som så kan trækkes fra i din salgsmoms. Når du sælger varen videre i Danmark, opkræver du almindelig 25% dansk moms. Der er et felt på Skats, tast selv service, der hedder moms på varekøb i udlandet. Så svaret er at du registrerer både købs og salgs moms, samt importmoms.

2. Alt moms kan trækkes fra, sålænge det kommer fra købssiden. Det bliver trukket fra din salgsmoms. Har du ingen salgsmoms, får du købsmomsen udbetalt af Skat.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu ikke al moms. Hvis du gør det forkert ender du bare med revisortimer til at udrede det. Husk at rådføre dig ordentligt fra start af......

Michael

Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit firma er registreret fra 1/12 2009, men jeg har ingen anelse om jeg kommer til sælge for mere end de 50000kr om året. Så kan man vel ikke trække noget fra...?

Kan man få det lavet så det hele bliver samlet til slutningen af året hvor man ved om man kommer over de 50000....?

Et sidste.....hvis ikke man har solgt eller købt noget i en momsperiode, skal man så ind og indberette alligevel...? -vil nødigt have den der bøde på 800kr.

Fra Svendborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MnM

De 50.000 kr. er et udtryk for hvornår man har pligt til at lade sig momsregistrere. Selvom man har en omsætning under 50.000 kr. kan man frivilligt lade sig momsregistrere. Det der afgør om du kan trække noget fra, er om din virksomhed drives som en forretning og har potentiale til at give overskud. Jeg havde f.eks. ingen omsætning i mit første regnskabsår.

Ved ikke om du kan vente næsten et år med at afgøre om du er momspligtig, da momsperioden for nystartede virksomheder er et kvartal. Umiddelbart virker det ikke logistk, og medmindre det er decideret negativt for dig at være momsregistreret, kan det godt give lidt administrativt bøvl.

Du skal altid indberette moms - uanset at alt er i 0.

Mvh

Martin J. Skov

 

Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Mange tak for svar! Hvem er det så der afgør om det er en forretning med potentiale...? Mener jeg jo selvfølgelig selv at det er:o)

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)