Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S deltager haefter for andre deltageres personlige gaeld.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Man tror det er loegn. MEN det er EogS opfattelse. De skriver herom i en faq:

http://www.eogs.dk/sw21974.asp?cat=21861

      Kan en privat kreditor til en deltager i et interessentskab holde sig til deltagerens andel i selskabet

      Da debitor er interessent i et interessentskab kan kreditorerne efter styrelsens opfattelse gøre udlæg i de  andre interessenters private formuer. Spørgsmålets endelige afgøerlse henhører under domstolene."

Der ER ganske vist en slaafejl, og den foerste saetning mangler ? til slut.

Min umidelbare opfattelse: Sandsynligvis et helt forkert udsagn.

Sikring af begraenset haeftelse ville i saa fald blive endnu vigtigere.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er min opfattelse, at spørgsmålet er misforstået og EogS ikke er opmærksom på at der spørges til en kreditor som er I/S'et uvedkommende, men der er ikke noget lovgrundlag for at have den indstilling som jeg har

Det er min umiddelbar holdning at I/S'ets fællesformue som udgangspunkt tilfalder I/S'ets forpligtelser og at en særkreditor ikke vil kunne søge sig godtgjort i en fællesformue før forpligtelserne er blevet det. Denne holdning er så vidt jeg kan forstå også udgangspunktet i flere domme der har været afgivet på emnet

Herefter følger en helt anden skatteretlig problemstilling, for hvordan skal med-interessenterne forholde sig til fradrag for det tab som en af deltagerne har påført fællesformuen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er min opfattelse, at I/S og interessenterne ikke er omfattet af nogen form for begrænset hæftelse, hvorfor en interessents formueforhold og særlig gæld, kan blive et problem for de øvrige interessenter, idet en kreditor kan forfølge såvel I/S som de øvrige interessenter til indfrielse af sit tilgodehavende.

Det er derfor det essentielle i I/S, at alle interessenter har et indgående kendskab til de andre interessenters formueforhod og øvrige indkomstforhold. Der findes dog muligheder for at imødegå disse forhold, som kan optages i interessantskabskontrakten, hvor det kan bestemmes, hvordan der skla forholdes i det tilfælde, hvor en interessent ikke kan overholde sine forpligtelser.

Alle interessenter i I/S hæfter solidarisk for de andre interessenters gæld og forpligtelser.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

www.erhvervs-consult.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Alle interessenter i I/S hæfter solidarisk for de andre interessenters gæld og forpligtelser.

Vel kun i det omfang som gælden vedrører I/S. Problemet i Ejlers henvisning er netop at der er tale om en privat kreditor. Et enkelt interessent private kreditor kan næppe gøre udlæg i de øvrige interessenters private formuer. Jeg er derimod enig i, at der kan gøres udlæg i I/S'ets ejerandele da skyldner ejer en del af disse.

Det er formentlig også derfor at der meget ofte i I/S-kontrakter er bestemmelser om hvad der skal ske i tilfælde af en interessent bliver taget under konkursbehandling mv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Tonny Skov Pedersen
er enig med EogS, hvor vi er 3 andre, som mener, at det ikke kan/boer vaere rigtigt ud fra almindelig sund fornuft.

Jeg ved, at eksempelvis Skat tidligere ikke har kunnet roere aktiver i et I/S for privat skattegaeld.

Det korte af det lange er, at hvis EogS og TSP har ret, har det nogle forfaerdende perspektiver og vi boer derfor straks komme til bunds i denne sag.

Jeg har laenge ansat effektiv begraenset haeftelse som altafgoerende for igangsaetning af nye virksomheder og aktiviteter.

Ellers glaedelig jul og godt nytaar, hvis ellers dette er inden for mulighedernes graense.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:
Det korte af det lange er, at hvis EogS og TSP har ret, har det nogle forfaerdende perspektiver og vi boer derfor straks komme til bunds i denne sag.

Ja det ville betyde at du får travlt i din ene forretning. Smider du en forespørgsel til E&S?

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og glædelig jul.

Har lige dykket lidt i skatteretten omkring I/S og hæftelser m.v.

Dette link fra Indrivelsesvejledningen 2009-2 pkt. D.1.4.2.3. Interessentskaber: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=148526&vId=202312&i=68#i148526 viser meget klart retsforhold og hæftelsesforhold for interessentskaber.

Denne vejledning er i fuld overensstemmelse med min tidligere anførte opfattelse, hvilket også ses af det forhold, at interessenter i I/S er de eneste personer, som kan få skattemæssigt fradrag for assistance til udfyldelse af den personlige selvangivelse - Denne assistance er normalt ikke skattemæssiget fradragsberettiget.

Derfor har det altid være mit råd, at indtræden i I/S skal ske med megen forsigtighed, idet interessenterne skal have et meget indgående kendskab til de øvrige interessenters økonomiske forhold m.v.. Dette resulterer oftes i, at der vælges en anden samarbejdsform, eks. mellem enkeltmandsfirmaer med samarbejdskontrakter eller skriftet tages fuldt ud straks ved oprettelse af ApS eller A/S, når der har været udtrykt ønsker om begrænsede hæftelser og sikring af de enkeltes personlige formue.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

www.erhvervs-consult.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Denne vejledning er i fuld overensstemmelse med min tidligere anførte opfattelse

Du er således enig med os andre om at Erhvervs- og Selskabsstyrelsens svar ikke er korrekt, og herunder at Inddrivelsesvejledningen understøtter Ejlers pointe?

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Du er således enig med os andre om at Erhvervs- og Selskabsstyrelsens svar ikke er korrekt, og herunder at Inddrivelsesvejledningen understøtter Ejlers pointe?

Skat er klart enig med os, men TSP har endnu ikke fuldt ud erkendt det.

Der er imidlertid et andet og meget skraemmende perspektiv. Skat siger:

"Et væsentligt karakteristikum ved interessentskabet er princippet om gensidig fuldmagt, hvilket vil sige, at hver af deltagerne antages at have fuldmagt til at forpligte selskabet ved retshandler med tredjemand, herunder også i forbindelse med en udlægsforretning."

DVS at enhver interessent naar som helst kan forpligte de andre til eksempelvis at betale privat gaeld.

Om "Christmas is the time when kids tell Santa what they want and adults pay for it. Deficits are when adults tell government what they want and their kids pay for it."

Den ER nu meget sjov men ogsaa ekstremt skraemmende: Den amerikanske statsgaeld er nu over 10.000.000.000.000 US Dollar (10^13) og accelererer hurtigt.

Det danske statsgaeld accelererer igen hurtigt og med det ekstremt store antal mennesker, som betales for ikke at arbejde, kan Danmark igen meget hurtigt komme i store vanskeligheder.

Jeg antager derfor, at tiden maaske snart kommer til, at politikerne og folketinget maa komme til den konklusion, at det offentlige her i Danmark bliver noedsaget til at stoppe den systematiske kvaerkning af smaa virksomheder og eliminere de mange faldgruber, som har eksisteret i mange aar.

I USA og i del andre lande understoetter det offentlige foretagsomheden hos de smaa virksomheder, som i USA hurtigt kan blive store.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)