Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af webshop - hvilken betydning har landet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Jeg går i overvejelser med at starte en webshop op og har godt styr på det tekniske setup m.m. men har et par andre spørgsmål i denne sammenhæng.

 

Spørgsmål 1:

Shoppen skal primært være på engelsk og sælge til hele EU (måske også USA senere) - er der i den forbindelse nogen fordele ved at stifte firmaet i England fremfor Danmark, eller er der måske et helt 3. EU-land som er optimalt i den sammenhæng?

 

Spørgsmål 2:

Tanken er, at firmaet når det er oppe st køre skal være stort set selvkørende og rent online - med ekstern partner til at sende varer, modtage returvarer m.m. og derfor vil firmaet ikke få behov for et egentligt fysisk kontor (i hvert fald ikke det første lange stykke tid), men omvendt kræver lovgivningen og PBS at der skal være en fysisk adresse tilknyttet virksomheden - det ønsker jeg af gode grunde ikke skal være min hjemmeadresse, da det dels vil se uprofessionelt ud og dels fordi jeg ikke ønsker at eventuelle kunder møder op på min privatadresse.

Den naturlige tanke er derfor adresse service, men dem jeg lige har kunnet finde, ønsker ikke at levere adresseservice til en webshop, så derfor vil jeg høre om der er nogen af jer der kan anbefale en adresseservice som ikke har noget problem med det?

 

På forhånd tak for hjælpen :-)

 

/Mads

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

 

Umiddelbart ville jeg foretrække at starte op i Danmark rent og skær fordi det er nemmere.

Du kommer til at bruge en frygtelig masse tid og penge på at håndtere et udenlandsk firma hvor du ikke kender reglerne godtnok (taler af erfaring - har et Spansk firma).

Den eneste fordel jeg umiddelbart kan få øje på er at momsen kan være lavere ved salg til privatkunder. Det kan have en betydning for den pris du kan sælge til. Den danske moms på 25% er vist EU højeste og er mange steder væsentligt lavere.

Du skriver at det skal være selvkørende med en partner der håndterer det meste. Hvilket land ligger den partner i?

Med venlig hilsen

Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus og tak for svaret!

 

Ja, det er helt sikkert mere besværligt i udlandet - også derfor jeg gerne høre andres erfaring med det, og da fokus er hele EU og ikke Danmark specifikt, så kan netop den høje danske moms godt vise sig at være et problem.

 

Partneren er i England, men umiddelbart mener jeg ikke at det i sig selv bør have indflydelse på valg af startland, da samarbejdet med dem stort set er af ren elektronisk karakter, men det kan være at der også er noget jeg overser her?

 

/Mads

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dine kunder er virksomheder i EU. Skal du ikke pålægge moms på dine faktura.

Dernæst bliver du beskattet af indkomst i din virksomheds driftslokation.

Så hvis virksomheden er registreret på Malta. Men drivers fra DK. Er det reelt Danske skatteregler der gælder.

Så vidt jeg ved... :-)

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om B2C, så der skal helt sikkert moms på i et eller andet omfang.

 

Det med skattereglerne må jeg også lige kigge på.

Har i forvejen et holdingsselskab som ejer et andet (dansk) firma, og det skal helst også eje det nye - uanset hvor det holder til.

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, som en anden skriver, at du vil blive beskattet der hvor virksomheden drives og ikke hvor den tilfældigvis er registeret.

Opret et dansk firma og koncentrér dig om selve forretningen og få noget omsætning i gang. Når du så begynder at tjene godt med penge, men kan se en fordel i at have en afdeling i UK, så åbner du jo bare derovre til den tid. Så har du også råd til at hyre nogle lokale rådgivere til den tid (kan selvfølgelig også være at du har det nu Smile ).

 

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)