Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af generationsskifte

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Voorhout, Holland
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

conzepts.net:

Hej Søren?

Jeg er ked af, at høre om dine oplevelser med bankerne. Desværre er det ikke unormalt, og slet ikke i disse tider. Har du overvejet at kontakte Vækstfonden?

Hvor stor er virksomhedens omsætning og hvad er dens EBITDA?

 

Skab dig selv en god dag?
Kasper

 

Jeg var lidt for hurtig - umiddelbart er et EBITDA på 500.000 mere end rigeligt til at financiere både et fremtidigt overskud og en forrentning af den investerede kapital, når det er kroner vi taler. Det kan være at bankerne mener, at EBITDA er for dårligt i forhold til omsætningen i firmaet - derfor spørgsmålet omkring den størrelse.


Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du prøvet Sydbank?

Var nede i den pågældende bank for at få et tilbud på en erhvervskonto (priser, gebyrer, service etc.) og det var lige før at hun blev lettere irriteret over at jeg ikke havde brug for at låne nogle penge!

Håber at det lykkes for dig at føre din drøm ud i livet. Til glæde for dig selv og samfundet :-)

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Th:

 

På baggrund af nogle erfaringer jeg har gjort mig, får jeg lyst til at høre om der er andre her på iværksætterdebatten som har de samme oplevelser.

 

Jeg har brugt de seneste 5-6 måneder på at få finansieret købet af en virksomhed, som jeg har meget lyst til at overtage. Prisen for anparterne er sat til kr. 2,5  mio. svarende til EBITDA x 5. Det anser jeg for en rimelig pris  for så vidt at den før finanskrisen ville have kostet det dobbelte, og virksomheden har stærkt stigende omsætning.

 

Virskomheden operer i et stabilt marked. Omsætningsstigningen skyldes frafald af konkurrenter. Den har præsteret stabile resultater gennem hele dens levetid. 

 

Jeg selv skyder 400.000 kontant i projektet, og sælger finansierer 800.000. Med andre ord søger jeg banken om ca. 50% af beløbet.   Det anses normalt for en lav fremmedfinansiering.  Vores formue (friværdi + kontanter biler mm) løber ved et her og nu salg af hus og sommerhus op i 1.8 mio. Med andre ord, et pænt beløb mere end det jeg skal låne. Vi er naturligvis indstillet på at give banken sikkerhed i hus og sommerhus.  Vores bank forlanger at vi sælger vores hus hvis de skal være med, med henvisning til at vores private gæld er for høj. Det er vi ikke parate til, da vores økonomi hænger fint sammen, med den (beskedne)løn jeg kan tage ud af firmaet jeg vil købe.

 

En anden bank gave ved et møde mundtligt tilsagn om at finansiere 50%, men efterfølgende i en mail har de trukket  deres tilsagn tilbage, og sagt de vil gerne stille en driftskredit til rådighed. Det har jeg ikke brug for da virksomheden har et meget positivt cashflow, og det er jo forbudt at købe virksomhedens for dens egne penge.

 

Mit point er: Hvordan holder man samfundsøkonomien i gang, hvis selv velindtjenende virksomheder ikke kan generationskiftes. Jeg tror ikke politikkerne er klar over hvor fastlåst situationen er ude virksomhederne.  Almindelige sunde virksomheder som bidrager positivt til samfundsøkonomien sidder fast i deres udvikling fordi de ikke skaffe finansiering. Som iværksætter føler jeg mig sat i bås med ejendomsmatadorer som har hevet penge ud af bankerne, og jeg bliver betjent af en bankmand som er blevet lænket af en kreditafdeling, og derfor ikke har mulighed for at skelne mellem almindelige sunde projekter, og luftige risikable IT opstater og ejendomsprojekter. 

nu ved jeg ikke lige hvor du er fra i landet. men prøv lige at fange dit lokale væksthus, f.eks. vhmidtjylland.dk de kan hjælpe dig med at lave generationsskiftet. Herudover har vækstfonden en pakke der er skræddersyet til generations skifte..

http://www.startvaekst.dk/vhmidtjylland.dk/generationsskifte

tag et snak med dem.. de har nogle folk i de forskellige afdelinger rundt omkring i landet der er sindsygt skarpe. de har også en evne til at få bankerne med i kampen...

 

Fra KBH
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Lad mig høre lidt mere om virksomheden. Måske kan jeg hjælpe med finansieringen.

Du kan kontakte mig på handelsvirksomhed@mail.dk

mvh

Jesper

Direktør

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)