Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et Driftselskab (ApS) jeg overvejer at lukke/sælge (samt evt. også holdingselskabet). Der er et løbende underskud i år på ca. 50.000 samt nogle fortsat skattemæssige afskrivninger på investeringer i værktøjer i selskabet fra tidligere år (ca. 100.000).

- Er sådan et ApS noget værd, hvis man blot sælger det uden hensyn til forretningen i selskabet (det har lige løbet rundt i 3 år, bortset fra dette års mindre underskud). Altså at jeg sælger det som et 'tomt' selskab med henblik på at køber alligevel stod og skulle stifte et ApS og i øvrigt så kan udnytte underskuddet fra dag ét, og kan udnytte afskrivningerne på værktøjerne?

Kan man fx. sælge det til mere end 125.000 og hvor og hvordan gør man så det??

Martin
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Køber kan ikke bruge underskuddet når selskabet er tomt på overdragelsestidspunktet. Afskrivningerne kan principielt bruges men i og med at aktiviteten er lukket ned skal der gøres op med driftsmidlerne (værktøjet) hvorved der fremkommer et tab på driftsmidlerne og dermed et øget underskud som fortabes.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Men, hvis aktiviterne fortsat kører i virksomeden (produktionen/salget forsætter) kan køber vel fortsat gøre brug af afskrivningerne og af det oparbejdede løbende driftsunderskud?

- er der en fordel ved at sælge Holdingselskabet (med tilhørende driftselskab) til fx. 1000 kr. (hvorved jeg får et skattemæssigt fradrag på 124.000 kr., og evt. ved siden af får fx. 50.000 kr. i 'konsulentydelser', eller er det smartere at sælge firmaet til 50.000?

Martin
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt forudsat at der kan siges at være en økonomisk risiko herved og det ikke er noget med at aktiviteten lukkes ned umiddelbart efter salget.

For dig er det uden betydning om du sælger det ene eller det andet udover at du sparer en likvidation af holdingselskabet ved at sælge det hele. Sælges kun datterselskabet vil du jo få dit fradrag når holdingselskabet likvideres.

Vil køber overhovedet erhverve aktiviteten i selskabsform ?. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)