Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affiliate Marketing - et helt overordnet spørgsmål

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er altid sprunget hen over ordet "Affiliate", for jeg har simpelthen ikke forstået, hvad det betyder, og når jeg prøver diverse wikis og googler ordet bliver jeg stadig ikke helt klog. Så nu prøver jeg at gå lidt pragmatisk til værks og stiller et helt konkret spørgsmål:

Jeg har læst nogle helt fantastiske bøger, som jeg gerne vil fortælle om i videoklips og anbefale andre at købe. Vil jeg gennem affiliate marketing kunne placere et link med min videoanbefaling og således tjene en bette skilling, hvis de klikker på linket og ender med at købe bogen?

På forhånd tak

/Tommy

Hej med dig :-)

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enkelt svar: Ja, det kan du :-) Hvis bogens hjemmeside eller andet har en affiliate :-)

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sælges bøgerne via f.eks. Amazon, så kan du tjene op til 10% af salget ved at blive affiliate og deeplinke til de produkter du anbefaler.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy,

 

Jeg følger bare lige med, har kun været selvstændig i nogle måneder og ved faktisk ikke hvad affiliate marketing overhovedet betyder...

Håber det lige blevet skåret ud i pap her hvad det er og hvordan man kan bruge det...

Venlig hilsen

Charlotte - indehaver af Kvindeting.dk

 

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

You guys Rock :-)

Så vil jeg da dykke lidt mere ned i det. Det kunne da egentligt være fedt at formidle de bøger, jeg selv bliver inspireret af og kan stå inde for - og så endda få lidt igen.

Tak tak!

Hej med dig :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, som sådan ;)

Sådan plejer det dog ikke helt at fungere. Det plejer nemlig at være annoncøren der lancerer reklamematerialet (oftest bannere), der skal få folk til at klikke på sig. Skriver jeg mere om senere.

Men du kan da sagtens selv lave reklamematerialet, det er der ikke noget problem i. Du skal bare sørge for, at der rent faktisk er nogle affiliate-netværk der udbyder for de bøger, du snakker om, og, hvis du anvender ophavsretsbeskyttede dele af det oprindelige materiale eller reklamemateriale lavet af andre, at du har tilladelse til at anvende det. Sager om ophavsret er dyre og ubarmhjertige ;).

Men: Normalt er det jo sådan, at en annoncør på en eller anden måde frembringer reklamemateriale til brug i affiliate marketing. Dette materiale publiceres og hostes af affiliate-netværk (tradedoubler, euroads, osv.), og gerne flere af disse, der altså fungerer som distributører af reklamen. Affiliates'ne, som er websites af alle slags, tilmelder sig dette netværk og får så reklamer at vise på deres sider, og tilhørende links der skal omdirigere brugerne. Hver gang deres side sender en omdirigering igennem affiliate-netværkets servere, tjener websitet et mindre beløb. Brugeren vil så typisk blive endeligt omdirigeret til den oprindelige annoncørs site, hvor de så endeligt prøver at score kunden. Affiliate-netværket hæver nogle penge hos annoncøren som tak for tjenesten, og belønner sig selv og websitet, der sendte brugeren igennem.

Men, ved ikke om du efter den lange forklaring kan gennemskue det, der er igen ikke noget der forhindrer websitet (dig) i at have reklamemateriale liggende selv, og det bare er linket der kommer fra affiliate-netværket.

Håber det lyser op i mørket, samt besvarer dit spørgsmål ;)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Sunear,

Jeg tænkte nok, at det er en kompliceret affære, men din forklaring giver mening for mig. Nu ved jeg nok til, at det er noget, jeg bør kende lidt mere til.

Hav en dejlig aften

Hej med dig :-)

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lad mig kort forklare, så de helt nye kan følge med, uden at være teknisk:

Affiliate er hovede emnet, delt op i:

Annoncør og affiliate.

Annoncør: 
Har en hjemmeside med et produkt eller flere produkter. Annoncøren vil have solgt disse, uden nogen økonomisk risiko. Annoncør kontakter affiliate-netværket og tilbyder 35% af omsætningen på shoppen, af de salg netværket kan lave.

Affiliate-netværk:
Et netværk med 5 - 15 ansatte, der holder styr på 150 - 2500 små "affiliates". 

Affiliate:
Kan være en helt normal privat person der har en blog. Den henter annoncørens banners ned fra affiliate netværket, og får efter netværk-gebyr, måske 30% af omsætningen per salg, den genere. 

 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, det hjalp !

Helt sikkert noget jeg må undersøge noget mere om...

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Affiliatenetværket er bare et mellemled og er ikke et must, der findes mange hjemmesider der har deres eget affiliateprogram. deMib´s SEO Supporten har f.eks. deres eget affiliateprogram: http://www.seosupport.dk/default.asp?id=206.

Et affiliatenetværk er dog en god løsning for de fleste annoncører, da man hurtigt får adgang til mange affiliates, men tilgengæld skal netværket så også have en bid af kagen.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)