Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man bruge i sit portfolio?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle Amino'er.

Jeg er webdesigner, og har et webbureau med en kammerat som er programmør. Vi har indtil videre solgt 3 hjemmesider, hvor jeg har stået for alt det grafiske. Jeg har tænkt på at lave noget freelance på et tidspunkt, da vi begge er studerende, hvorfor firmaet ikke kører på max hastighed lige nu.

Derfor er jeg igang med at lave mig et portfolio, hvor jeg kan vise mit arbejde. De 3 solgte sider er naturligvis en del af det, men kan man også tilføje ting man ikke har solgt? 

Jeg har personligt lavet en del webdesigns efterhånden, som ikke er til "rigtige" virksomheder, men som simpelthen bare er til at vise mine kompetencer. Der er typisk snak om en index side, hvor stilen for designet er lagt. Det er derfor ikke færdige sider, og så er det jeg tænker på, om det er uprofessionelt at vise arbejde som ikke er færdigt og solgt? 

 

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Nov 09
Indlæg ialt: 46
Fra  Vsual Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du prøver at sakffe noget freelance, skal du jo bare fremvise dine evner. Man kan jo selvfølgelig pointere overfor kunden hvad der er kommercielt, og hvad der er fritids arbejde. :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det har du helt ret i, hvilket også er grunden til at jeg selvfølgelig gerne vil vise det hele. Men jeg tænker også at det kunne blive et problem, at jeg ikke har rettighederne til nogle af de billeder jeg bruger osv den vej!

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Taastrup
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. rettigheder burde der ikke være noget problem, så længe du ikke bruger et offentligt tilgængeligt portfolio, f.eks. på din hjemmeside (da det vist vil falde ind under, at du anvender billederne kommercielt), men måske nogle filer du sender sammen med en jobansøgning.

I det tilfælde ville jeg ikke umiddelbart mene, at du overtræder nogen rettigheder, hvis altså vel at mærke det er okay for rettighedshaverne af billederne at du anvender disse privat. Hvilket det er i langt de fleste tilfælde.

Jeg kunne ikke forestille mig, at det på nogen måder gav problemer at anvende sådanne billeder, når det er så få personer der ser dem. Så længe du vel at mærke gør opmærksom på, at det ikke er dine billeder.

Det er måske ikke så etisk korrekt at sige, men jeg vil da gå så langt som at sige, at hvis du ikke anvender billederne på nogen måde offentligt, kan du da være hamrende ligeglad med nogen rettigheder - hvis det ikke rent faktisk er lovligt, hvilket jeg ikke er 100% på.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, man må jo sige at mit portfolio er offentligt, da alle kan klikke sig ind på det. Og jeg har også tænkt mig at henvise til det, når jeg har brug for det. Det er også derfor at jeg ikke er helt sikker på, om det er en god idé at bruge noget jeg ikke har rettigheder til.

Jeg kunne selvfølgelig skifte alle billeder ud med mine egne, eller nogle jeg har rettigheder til. Ellers har jeg faktisk også overvejet at lave gratis arbejde, simpelthen for at få nogle brugbare referencer. Man må jo sige at det har været gratis arbejde jeg har lavet med disse sider, så jeg kan vel ligeså godt se om jeg kunne lave det for nogle rigtige virksomheder, og derefter bruge det som rigtige referencer.

Ellers er førstnævnte vel også en mulighed, nemlig sikre sig at alt man bruger, også er noget man har rettigheder til :) 

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

that's something that you should do a homepage where your clients could finde you faster. it's better..

 

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

You are absolutely right, and this topic is in fact about my online portfolio! :)

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er en rigtig dårlig idé at bruge materiale der er beskyttet af andres ophavsret, - det er simpelthen for dyrt at blive faktureret for den uretsmæssige brug. Et Aminomedlem har for nylig modtaget en regning på 7.500 kr. for 2 billeder, - så hellere arbejde gratis for derved at hjælpe en iværksætter og samtidigt gavne din sag.

Man kan dog sagtens lave sider med eget design, som ikke er solgt. Dit portfolio er jo ikke et årsregnskab, men dine evner og din stil som en mulig køber kan bruge som rettesnor for hvad du kan.

I første omgang ville jeg koncentrere mig om at komme igang, eventuelt undlade at brande dig som personlig designer, og så få nogle kundeerfaringer med design du kan mestre til perfektion og tilrette til kunderne uden det større besvær, - ikke gratis, men til en god pris hvor mange kan være med. Så kan du på de design du selv kan lide, smække en kontaktformular på som bonus, hvis kunden returnerer en skriftlig anmeldelse du må citere fra.

Når scrapbogen så har en passende størrelse, så smækker du dem på som reference. Men gå igang uden, og nørkl ikke så meget ideen. Nu har du den, nu vil du, nu gør du det Big Smile

Michael

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med dig, og netop derfor tænker jeg lidt at det er for dumt at bruge andres billeder. Det er jo trods alt mine egne designs der er vigtigst.

Lige nu skal jeg simpelthen have fat i nogle kunder, som kunne være interesseret i at se hvad jeg laver, og muligvis overveje at lade mig lade noget for dem.

Jeg har jo allerede erfaret, at folk ofte har svært ved at få læderet op af lommen, så derfor tænkte jeg at gratis arbejde ville være en kanon måde at få nogle referencer. Ikke fordi jeg ikke synes mit arbejde er penge værd, selvfølgelig er det det. Men det lader til at være svært at snakke med folk, når de godt ved at arbejdet ikke er gratis. 

Men til at starte med, vil jeg i hvert fald tilføje mine 3 solgte sider til mit portfolio, og derefter arbejde mod at skaffe nogle flere kunder :)

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal da være velkommen til at lave noget gratis for mig, på et domæne med et rigtigt firma, og det er nemt at gå til for du får frie hænder og der skal kun være 1 side + evt. kontaktformular.  

Jeg synes dog stadig det er en dårlig idé at arbejde gratis

- men jeg ville jo ikke være forretningsmand hvis jeg ikke foreslog det. Kunderne ringer for det meste, de bruger ikke nettet så meget, men som reference kan den sagtens bruge. (det er ikke dyrebilen.dk)

Michael

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)