Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af CMS

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej:-)

Vi (min mand og jeg) har indtil nu arbejdet med dotnetnuke, som ikke er særligt brugervenligt..:-) Nu er vi ved at undersøge nye cms'er. Jeg er ikke selv IT-person, men er rimeligt god til at forstå hvad der foregår, og jeg har en datalog med på sidelinien. Et krav er dog at man skal kunne lave det meste (helst alt) uden at skulle rode med (html) kode. Selvfølgelig må man få lavet template/skin til hjemmesiden, men det skal helst kunne laves én gang og derefter bruges i flere sammenhænge.

Indtil videre har vi kigget på

- Wordpress, Drupal, ModX, Typo3, Joomla (det er nok for få muligheder med dette CMS) og Liferay

CMS'et skal bruges til at lave vores egne hjemmesider: www.culturewise.dk og min mands virksomhed ww.aukenit.dk. Og sandsynligvis også til at lave hjemmesider for ejerforeninger og mindre virksomheder. Vi har således brug for et CMS, der kan både lave statisk indhold, og en portalløsning med et udvalg af moduler (dog ikke i stor stil).

Andre krav vi har er

- Det skal være muligt selv at bestemme placering af containere/tekstbokse (altså at et skin ikke er for restriktivt som i f.eks. Joomla)
- Flere niveauer i menuen - gerne valgfri placering af menuer (enten foroven eller til højre eller til venstre)
- Det kunne være fedt, hvis man kunne skrive tekst direkte på siden for at kunne se hvordan det ser ud før det godkendes
- Det skal være muligt at skifte font (uden at rode i kode/html)

Moduler vi har været vant til at bruge og gerne fortsat vil kunne bruge:

- Blog
- dokumenthåndtering
- content rotator
- nyhedsbrev 

Håber der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe os lidt på vej med at vælge et CMS...:-) Hvis nogen har andre bud på et godt open source CMS, så sig endelig til også:-)

Bedste hilsner

Line (og Jonas)
Culturewise 

www.culturewise.dk

 

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Line (og Jonas)

Prøv at tage et kik på mit cms, KiteCMS. Det er meget brugervenligt og let at bruge. Når er logget ind i administrationen og skal rette indholdet på siden, sker det direkte på siden, så du kan se teksten i den rette sammenhæng og det rigtige design.

Der følger en del moduler med (gratis selvfølgelig). Der er blog, nyhedsbrev, ekstranet (passwordbeskyttelse af sider), kalender. Funktionaliteten til Content rotator er der også.

Det er muligt at styre rettighederne ned på funktionsniveau, så du kan blænde dem af, som ikke skal bruges og som bare vil forvirre.

Systemet er gratis for hjemmesider op til 12 sider og kommer med 3 forskellige designs, som du frit kan vælge imellem. Det er også muligt selv at implementere design. Kommer du over 12 sider, skal du købe en licens til 2000kr.Systemet er skrevet i .net og bruger ikke database. Hvis der ikke skal være store billeder på hjemmesiden, kan det hostes hos Gullestrupnet.dk for 10kr/måned! Nu har du jo mere end 12 sider, så det kræver en licens.

Prøv den online demo på http://demo.kitecms.com eller læs mere på http://www.ktiecms.com

Hvis du har spørgsmål er du velkomme til at skrive. Hvis du kan lide systemet, vil jeg gerne implementere det på din nyværende hjemmeside. Skriv og så finder vi en god pris :-)

Mvh

Thomas

Fra Lamplaimat, Thailand
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 218
Fra  CS-WEB Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Line. Ja nu er jeg jo nok lidt farvet, men vil da bestemt anbefale Joomla ... Og hvorfor så det... Joomla er ... og det er min opfattelse, ret mig bare hvis jeg er forkert på den, nok et af de mest udbredte CMS overhovedet, har set tal fra 1 - 3 % af alle websider kører på Joomla. Restriktive placeringer af moduler i Joomla, det kommer såmænd helt an på templaten du ønsker at bruge, har set nogle template med over 20 modul pladser og forskellige "skins" enten via selve pladsen eller et modul suffix.... Joomla understøtter flere niveauer i menuen.. Har set nogle templates i joomla hvor der er en editor css med, hvor det hele faktisk er lagt ind fra det normale CSS, så det er næsten ligesom at skrive det ind på "siden" Skrifttyper , kan man også vælge i sin artikel editor Moduler findes der i tonsvis af .. bare på Joomla's extension side er der vistnok +4500 blog,dokumenthåndtering,contentrotator, nyhedsbrev plus en masse andre ved jeg da findes..... Og hvis Joomla er sat nognelunde rigtigt op fra en start af, er det meget lidt hvis overhovedet noget der skal rodes med kode... men selvfølgelig, skal tingene være anderledes end det som kan findes enten til fri afbenyttelse eller for ganske beskedne beløb som regel, ja så undgår man ikke at rode med kode i nogle CMS systemer overhovedet... Alle CMS har deres begrænsninger og alle CMS har deres gode sider, joomla synes jeg personligt er en rigtig god basis at bygge videre på, uanset om det er den lille visitkort side eller den helt store forkromede løsning. Nå ja og så er Joomla, dejlig nem at finde rundt i admin delen af.... Har rodet en del med PHP-Fusion , lidt med Drupal , lidt med ModX ,samt nogle andre stykker har jeg løseligt prøvet for at se tingene lidt an... Det var mine inputs, sikkert ikke rigtige allesammen, men det er sådan jeg oplever Joomla og sådan jeg har valgt at bruge det, som et basis til at udbygge på..... Med venlig hilsen Claus
Fra Praha
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 517
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Nielsen:
Hej Line. Ja nu er jeg jo nok lidt farvet, men vil da bestemt anbefale Joomla ... Og hvorfor så det... Joomla er ... og det er min opfattelse, ret mig bare hvis jeg er forkert på den, nok et af de mest udbredte CMS overhovedet, har set tal fra 1 - 3 % af alle websider kører på Joomla. Restriktive placeringer af moduler i Joomla, det kommer såmænd helt an på templaten du ønsker at bruge, har set nogle template med over 20 modul pladser og forskellige "skins" enten via selve pladsen eller et modul suffix.... Joomla understøtter flere niveauer i menuen.. Har set nogle templates i joomla hvor der er en editor css med, hvor det hele faktisk er lagt ind fra det normale CSS, så det er næsten ligesom at skrive det ind på "siden" Skrifttyper , kan man også vælge i sin artikel editor Moduler findes der i tonsvis af .. bare på Joomla's extension side er der vistnok +4500 blog,dokumenthåndtering,contentrotator, nyhedsbrev plus en masse andre ved jeg da findes..... Og hvis Joomla er sat nognelunde rigtigt op fra en start af, er det meget lidt hvis overhovedet noget der skal rodes med kode... men selvfølgelig, skal tingene være anderledes end det som kan findes enten til fri afbenyttelse eller for ganske beskedne beløb som regel, ja så undgår man ikke at rode med kode i nogle CMS systemer overhovedet... Alle CMS har deres begrænsninger og alle CMS har deres gode sider, joomla synes jeg personligt er en rigtig god basis at bygge videre på, uanset om det er den lille visitkort side eller den helt store forkromede løsning. Nå ja og så er Joomla, dejlig nem at finde rundt i admin delen af.... Har rodet en del med PHP-Fusion , lidt med Drupal , lidt med ModX ,samt nogle andre stykker har jeg løseligt prøvet for at se tingene lidt an... Det var mine inputs, sikkert ikke rigtige allesammen, men det er sådan jeg oplever Joomla og sådan jeg har valgt at bruge det, som et basis til at udbygge på..... Med venlig hilsen Claus

Yes

Venligst
Dennis Gram - Freelance Webdesigner

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Jeg vil ikke anbefale mit (endnu), men prøv at snakke med EasyFlow (http://www.easyflow.dk/) for det kan være at de har noget du kan bruge.

Et godt open source CMS jeg ellers kan anbefale er Umbraco. Der skal man dog nok lave en del selv, men når det så er lavet og kører så kører det godt.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det et krav at det skal være gratis Open Source CMS? Eller kan det også være closed source / betalings open source som har tilsvarende muligheder?

Off-topic - hvem giver Niels minus point for udvildigt at anbefale 2 andre løsninger, som såvidt jeg ved ikke er hans eget, og derved 100% objektivt? Nogen må virkelig ha ondt et vist sted.

 

Fra Odense NV
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 260
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Lars Meyer:

Er det et krav at det skal være gratis Open Source CMS? Eller kan det også være closed source / betalings open source som har tilsvarende muligheder?

Off-topic - hvem giver Niels minus point for udvildigt at anbefale 2 andre løsninger, som såvidt jeg ved ikke er hans eget, og derved 100% objektivt? Nogen må virkelig ha ondt et vist sted.

 

Jeg gav Niels 1 stjerne for at komme med et irellevant svar i tråden. Det er rimelig åbenlyst, at der eftersøges et Open Source system, og ikke et Closed Source. Hvis det ikke giver anledning til at give én stjerne, så beklager jeg - det er nu også den allerførste stjerne jeg har givet på Amino, eftersom funktionaliteten først er blevet stillet til rådighed for mig i dag. Så det er også mere ment som en hurtig test af featuren, frem for et angreb mod Niels.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Anders Hyldig:
Jeg gav Niels 1 stjerne for at komme med et irellevant svar i tråden. Det er rimelig åbenlyst, at der eftersøges et Open Source system, og ikke et Closed Source, da de selv ønsker at arbejde med det senere hen og lave hjemmesider for andre med det valgte system.

Det er fordi Niels kender lidt mere til vores system end du nok gør. Det Line efterspørger er jo et system, hvor hun uden at skulle skrive html-kode, kan lave websites. Og det præcist det som vores system kan! Det er lavet som en række byggeklodser som man, trækker og slipper for at bygge sites. Efterfølgende kan almindelige brugere så fylde indhold ind, via en brugerflade der ligner de fleste andre CMS'er.

Så vidt jeg kan læse i Line's indlæg, står der ikke noget om at det skal være Open Source. Men i forhold til et Open Source CMS, så er ulempen ved vores system, at det koster penge og man ikke selv kan ændre kildekoden, til gengæld så slipper man for at bøvle med teknik, lærer html etc.

I forhold til andre drag-n-drop systemer, så er vi udelukkende henvendt til et professionelt marked (ikke forbrugere), hvilket man nok bedst kan se af vores referencer f.eks. http://www.thecolorclub.net/ , http://www.redcarpetsoftware.com og http://www.fashionfactory.com der alle er lavet uden at skrive en linie kode.

Det går iøvrigt rigtigt godt, for vores lille biks, vi er ved at skrive på de sidste dele af en kontrakt, med en ekstremt interessant investor, så jeg håber snart at kunne offentligtgøre hvem det er, og hvad vores planer er.

 

Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Hyldig:
det er nu også den allerførste stjerne jeg har givet på Amino, eftersom funktionaliteten først er blevet stillet til rådighed for mig i dag. Så det er også mere ment som en hurtig test af featuren, frem for et angreb mod Niels.

Virker lidt som en "tynd" grund ;-)

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 142
Fra  ennovation Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også støde til tilhængere af Joomla. Jeg har arbejdet med Joomla siden nogle af de hel tidlige udgaver og Joomla som CMS har udviklet sig utrolig meget - dog mangler den stadig indbygget subkategori funktion og så er der en del der mener at den kode der er genereret er rodet - det skal jeg ikke kunne sige.

Fra mine erfaringer kan Joomla "bøjes og tweakes" til lige det man skal bruge det til - jeg havde senest en kunde som sælger både på nettet, vi fandt et komponent til salg af huse, rettede lidt i det og så passede det perfekt.

Ved brug af php kode i Joomla templates er du også i stand til at overkomme den restriktivitet der måtte være i brugen af moduler - som der iøvrigt er mange positionsmuligheder af.

I Joomla har du også en "preview" funktion før du trykker gem så du kan se din tekst.

Du kan også se mere på extension.joomla.org hvor du kan finde mange "moduler" (komponenter, og plugins) som du kan anvende til at lave tilbygninger til dit site.

...og fonts/css styles kan du have massere af...

MVH
Kasper

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)