(Jeg er i spilbranchen, så indlægget er oprindeligt rettet mod den; men det gælder vist for alle virksomheder). Jeg har ofte hørt folk sige: Ideas are cheap, execution is everything (Ideer er ingenting, udførelsen er alt!)
...og jeg tror ikke på den. Der er masser af ideer i spilbranchen; - vi er alle kreative mennesker. Tonsvis af ideer. Men er det ensbetydende med at de alle sammen er gode ideer som bør implementeres (= laves til spil). Hvis man antager at der er masser af ideer og ikke bruger tid på at kvalificere sin forretningsidé, ender man med at udføre en dårlig ide. Også er det vitterligt brug for bruge 9-10 gange (nok snarere x100) så meget energi på at rette ideen til, løber efter markedet, bruge netværket og eventuelt være heldig for at få succes med det. Så sandheden er snarere: hvis man antager ideer er ingenting, bliver udførelsen til alt. Hvis man istedet antog at ideer ikke er ingenting, men tværtimod er det essentielle fundament for en succesfuld forretning, er der basis for at bruge ressourcer på at kvalificere ideer (gennem grundig forretningsplanlægning, markedsundersøgelser, iterative brainstorming og vidensindsamling, tidlig brugertestning). Istedet for at udføre den hurtige ide - som man kommer til at bruge mange flere ressourcer på at implementere -, kan man bruger 1-2 måneder på at finde den unikke & gennemarbejdede ide, - og bruge tilsvarende færre ressourcer på at implementere den. "Jamen, vi har ikke tid til at vente på at den gode ide dukker op; vi har folk på månedsløn, - vi skal igang med at producere". I har ikke råd til at lade være. For hvis I eksekverer på en umiddelbar & middelmådig ide, kommer det til at koster jer flere ressourcer - og chancen for et vellykket produkt (= commercielt succesfuldt) er mindre. Kommentarer? A.
|
Hej Anders
Kan kun give dig ret
Dem der typisk siger at ideer er billige, er enten folk der lever at udføre dem, og derfor ikke ligger den store værdi til ideen bag, ellers er det , pudsigt nok, folk der selv er gode til at få ideer.
Den første kategori vil jo gerne have opmærksomheden for sig selv, og hvis de kan få det, kan de hæve deres egen betydning, og løn, og formindske ideskaberens betydning, og løn.
Den anden kategori ( idegeneratoren selv) ser det som den nemmeste ting at skabe gode ideer, og tillægger det derfor ikke den store betydning, men knokler virkelig med markedsføringen. Jeg vil sammenligne det med altid at have haft ben at gå på, man savner dem virkelig når de IKKE er der, men når man har dem, tænker man ikke hvor geniale de er.
At være idemand, visionær eller andet i den boldgade er en livsstil, et håndværk som forfines igennem mange ord med udvidelse af ens horisont. Det er typisk åbne og frygtløse mennesker. Og hvis de spiller deres kort rigtigt, og arbejder sammen med de rette mennesker, er det også dem der tjener størst, som firstmovers.
Men det også klart at hvis man ikke får lavet noget markedsføring på sin idè, så kan det være ligemeget, hvis man gerne vil tjene penge. Og markedsføring tager lang tid og koster mange penge, så jeg kan godt forstår at folk intuitivt tænker at markedsføringen er alt. Det bare lige ind til at de mister deres evne til udvikle deres produkt.
Se blot på B&O