Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Storage area network (SAN) og driftsikkerhed, er dette en sikker løsning til at sikre min database?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

Hehe, ja det er ikke min mening at holde det hemmeligt, men min viden om det er stadig begrænset :)

Vi arbejder med asp.net, ved ikke om det hjælper  :P

Vi satster på at tage TDC Webmores løsning med Cloud hosting, og det var min overbevisning at det skulle virke som en dedicated server

Hvis dit behov er en dedikeret server skal du _ikke_ lade dig spise af med en vserver løsning (eller "Cloud hosting" som TDC meget misvisende kalder det). Så skal du have en dedikeret server, og så skal du vide hvad du laver eller have nogen ansat som gør :)

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

SAN betyder bare at dine data ligger på en harddisk som er koblet til serveren via et lokalt netværk, men at serveren tror det en harddisk der er sat direkte på serveren.

RAID er i princippet at du sætter flere diske sammen så de fremstår som en disk. Dette betyder heller ikke at det er mere sikkert. Eksempelvis kan du sætte 2 stk. 2 TB diske sammen så serveren tror at den har en 4 TB disk. I denne opsætning vil fejl på en disk betyde at det hele fejler. Omvendt kan du også sætte 2 stk 2 TB diske sammen så computeren tror at den har EN 2 TB harddisk. I så fald kan du fjerne den ene og serveren kører glad og tilfreds videre på den anden.

Så hverken RAID eller SAN er i sig selv en garanti for større sikkerhed. Det kommer an på hvordan det er sat op.

Inden nørderne kaster over mig vil jeg lige sige at jeg har beskrevet det så simpelt som muligt.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vores første tanke var også at lave RAID med to harddiske så computeren tror det er EN harddisk,som du siger, for hele tiden at have en ekstra backup som hele tiden har den nyeste data, i stedet for at lave backups hvert kvarter eller hver time.

Nu kan jeg se at TDC Webmore har " et højtydende SAN storage system med raid beskyttelse" hvilket jo så bør gradere mig godt i forhold til nedbrud.

Så med et budget på omkring 1000 kr. pr. måned, kan jeg så godt tage denne løsning og så være forholdsvis sikker, og ikke bekymre mig om tab af data?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

Så med et budget på omkring 1000 kr. pr. måned, kan jeg så godt tage denne løsning og så være forholdsvis sikker, og ikke bekymre mig om tab af data?

Med så begrænset et budget har du ikke råd til  være kræsen ... dog vil jeg bestemt heller ikke anbefale TDC. Overvej evt. istedet at kontakte Sune fra Activewebs, som blandt andet hoster Amino? De er billige, og ihvertfald dygtigere end TDC :)

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay mange tak for det, det vil jeg tage med i mine overvejelser :)

Det har været en stor hjælp med alle jeres input!

 

Mvh

Guldberg

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Guldberg

Afhængigt af hvor vigtigt jeres data er og hvad jeres applikation laver så kan i overveje at benytte en besked- orienteret arkitektur til jeres applikation. I bund og grund virker den sådan at alle brugerinputs etc. udløser en besked der sættes i en kø, som applikationen så behandler. Det smarte er at køen kan sættes til at skrive alle beskeder til en backlog, så man på ethvert tilpunkt kan genskabe databasen.

I modsætning til de hardware baserede løsninger, som backup og redundante diske (som man nok også bør tage i brug), så tilbyder den beskedorienterede løsning også en vis beskyttelse imod software.

Teknikken bruges ofte i f.eks. kommunale og finansielle administrationssystemer. Men den er slet ikke så dyr og fancy som den lyder.

Til hosting vil jeg helt klart anbefale dig, at kigge på Microsoft Azure tjeneste. Den tilbyder et pris/kvalitet forhold hvor ingen danske hostere (efter min mening) kommer i nærheden af at være med. Og det gode ved det er at i fremtiden vil distancen blive meget større.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar

Det var ikke en løsning jeg havde tænkt over med beskedorienteret arkitektur, men det kan da være det er noget jeg lige skal læse lidt op på, inden jeg bedre kan vurdere det :)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Guldberg:

Så med et budget på omkring 1000 kr. pr. måned, kan jeg så godt tage denne løsning og så være forholdsvis sikker, og ikke bekymre mig om tab af data?

Med så begrænset et budget har du ikke råd til  være kræsen ... dog vil jeg bestemt heller ikke anbefale TDC. Overvej evt. istedet at kontakte Sune fra Activewebs, som blandt andet hoster Amino? De er billige, og ihvertfald dygtigere end TDC :)

Igen enig med Mikkel. Du får meget mere for samme penge hos Sune, og for den sags skyld også hos andre udbydere her på amino end du får hos TDC. Kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om hos TDC da jeg aldrig har brugt dem.
Men som alle mine kolegaer her har nævnt er de sidste få % op til 99,9% datasikkerhed meget dyre. Men som Mikkel også nævnte tidligere er de første 80% nogenlunde normalt at få med i købet.

Mvh

Markus

Fra Søborg
Tilmeldt 28. May 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Guldberg,

 

Det ville være ganske rart, at have konkretiseret, præcis hvad du bruger i dag og derfra konkludere, hvad du kan forbedre med.

Hvis du bare vil have taget en sikker backup og din (måske webhop) kører hjemme hos dig, kan du backe den op i huset på en NAS box, som kører RAID eller på mange andre storage løsninger.

Du kan også vælge en online backup løsning, hvo dine data kan opdateres inkrementielt, så tit du ønsker det (her skal vi tage højde for båndbredde m.m.)

Eller du kan have din(e) server(e) spejlet til et andet live site eller køre det hele op i skyen, således, at du helt fralægger dig ansvaret. hertil er (som nævnt) Azure en god løsning og hvis du vil have lidt mere råderum, skal du nok vælge en mere medgørlig hostingpartner, som så også er noget dyrere.

Jeg kan ikke helt afklare, hvad du/i præcist har brug for på baggrund af hvad der her er skrevet, men hvis du "bare" skal have backup af en database, så kan det gøres langt billigere end de nævnte 1000 kr.

Jeg håber, at det kunne afklare lidt og du er også velkommen til at kontakte for spørgsmål, enten her eller på telefon 31 78 05 59.

De bedste hilsner,

Rasmus.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Ja det kunne være jeg skulle prøve at være lidt mere præcis Smile

Altså, vi har ikke noget seriøs hosting endnu, da vi er igang med at etablere os. 

Det vi arbejder med er en kalenderløsning til forskellige brancher og derfor mener vi ikke at vi kan "nøjes" med at der kun laves en backup en gang hvert døgn, og vil gerne være sikker på at der er bedre sikring af vores data end blot backup en gang i døgnet, så kunderne ikke mister den data der er tastet ind i løbet af dagen.

Men som folk har forklaret det, så lyder det til at jeg vil være okay sikret i tilfælde af nedbrud af en harddisk, ved at benytte et SAN storage system med raid beskyttelse.

Jeg vil personligt føle mig okay sikker så længe der er tale om RAID hvor data gemmes live på 2 harddisks, men nu er jeg også en nybegynder hvad det her angår Smile 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)