Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af kunst gennem udstillingsvindue og hjemmeside

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg har nogle spørgsmål ang. salg af kunst og om det er nødvendigt at starte firma op for at det bliver lovligt.

Jeg har solgt en del kunst gennem tiden gennem personlige forbindelser, dba osv. Har intet firma. Når jeg køber et stykke kunst (billede, design, møbel) og sælger det videre, og tjener en profit på det, er der så et loft på hvor meget jeg må tjene? Og hvad med skatten på malerier? er det forskel på hvis det har hængt hjemme på væggen, og så bliver solgt, end hvis det er købt kun for videresalg?

Jeg bor i en sæsonpræget turistby, og går og roder med en idé. Jeg har tænkt mig at leje et vindue i gågaden, og kalde det noget ala "Ugens kunst". Der vil kun være 1 stykke kunst i vinduet. Og hver søndag kl 12.00 bliver det udskiftet til noget nyt. Der vil ikke være nogen "butik", så der bliver et telefonnummer i vinduet også. Hvis idé'en skulle virke, har jeg tanker om en hjemmeside med samme navn, hvor der er taget nærbilleder af kunsten med signatur osv. Og måske også en lille tekst om designeren/kunstneren.

Skal jeg starte firma, eller kan jeg bare kalde det et udstillingsvindue, og så fortsætte som jeg plejer med salg uden at oplyse det nogen steder?

Har ikke megen erfaring, men en masse ideer og gåpåmod. Der skal ikke noget stort startkapital til, da kunsten allerede er hjemme, og måske man kan sælge andres kunst med en fortjeneste? har tænkt at prisgruppen hver uge ligger mellem 7000-15000 kr, og kunsten har selvfølgelig værdi derefter. Hvis man kunne skyde 3-4 ting af på en måned, er muligheden for at sænke prisen til lidt under markedet der selvfølgelig også.

Hvad med forsikring af kunsten i udstillingsvinduet?

Håber på at få noget respons tilbage jeg kan arbejde videre med.

Der er en del spørgsmål, og måske også noget rodet. Men håber i kan se den røde tråd, og guide mig i den rigtige retning. også selvom hvis den skulle være negativ.

På forhånd tak...

Tilmeldt 18. Jun 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du køber noget med videresalg for øje er du erhvervsdrivende, og indtægten skal opgives på selvangivelsen som B-indkomst.

Sælger du for mere end 50.000 kr. er du pligtig til at lade dig momsregistrere, og du skal betale moms af din omsætning. Momsen angives seperat til Skat, din fortjeneste angives på en udvidet selvangivelse.

Forsikringen vil afhænge af den aftale du laver med forretningen

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal være opmærksom på at der er specielle regler for køb og salg af kunst og brugte genstande.

/Karsten

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)