Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat vil ikke give frikort

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa - jeg ringede i dag til SKAT og fik at vide, at de ikke vil lave frikort til min spanske kæreste, der flyttede til Danmark til maj i går. Hun har ikke fast arbejde og forventer ikke at tjene op til sit personfradrag i år. I stedet har hun forskellige arbejdsgivere med kortere ansættelser og lidt freelance-arbejde.

Det var mit klare indtryk, at man kan få sin lån for en midlertidig ansættelse kørt over frikort, når man ikke forventer at tjene op til personfradraget og man ikke har fast arbejde.

Det betyder ret meget for hende, da hun jo sikkert ikke får brug sit frikort ellers. Men som sagt, så fik jeg blot et 'nej, det kan man ikke' fra SKAT. Kan nogen forklare?

Tak!!!

mvh Kasper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

kasperns:
Men som sagt, så fik jeg blot et 'nej, det kan man ikke' fra SKAT. Kan nogen forklare?

Hvorfor affinder du dig med det svar? SKAT vil da om nogen kunne give dig et svar. Som alle andre myndigheder er SKAT underlagt forvaltningsretlige regler.

Dette inkluderer blandt andet at de skal afgive begrundet svar. Så hvis de siger nej til at udstede et frikort til din spanske veninde skal de kunne fortælle dig hvorfor det ikke er muligt og herunder hvor det står i loven.

/Henrik

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, Henrik!

Jeg affinder mig bestemt heller ikke med det, da det strider mod alt, jeg har hørt og læst. Men jeg har ikke rigtig kunne finde eksempler på andre i hendes situation og vil gerne have noget forståelse for det, før jeg ringer til SKAT igen. Jeg ved ikke meget om det og det kunne være rart, hvis nogen kan sige mig, om det ikke er rigtigt, at hun har ret til at få udbetalt en løn over frikort fra en midlertidig arbejdsgiver, hvis hun ønsker det. Har alle ikke ret til at udnytte deres personfradrag, når man vil? Hvis man vil brænde det hele af på en måned, må det vel være én frit for og så betaler man bare fuld skat resten af året? Eller hvad?

Men ja, du har ret, jeg må ringe endnu engang og få et velbegrundet svar!

Fra Horsens
Tilmeldt 22. Feb 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Forstår ikke helt hvorfor hun ikke bare vil have et skattekort.

Hun vil jo alligevel få så stort et fradrag at hun ikke kommer til at betale skat.

Med venlig hilsen Heidi

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Er blevet registreret i det danske system? Personskattenummer eller cpr-nr? Mulighederne for deres svar kan være mange. Hvor længe har hun tænkt sig at være i Danmark med videre - fast ophold eller midlertidigt.

Eksempelvis afspejler et frikort værdien af ens personfradrag i et år. Hvis din veninde nu bruger det i 1 måned og tager hjem til Spanien i måned 3 - vil hun reelt skylde værdien af 9 måneders fradrag. Så alene ud fra et opkrævningsmæssigt synspunkt kan SKAT have en interesse i at nægte at udstede et frikort.....

Men igen - jeg skyder bare lidt til højre og venstre. Der kan nok findes andre årsager.

/Henrik

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Heidi,

Tak for dit svar (eller spørgsmål nærmere :)

Hun har et skattekort, men der trækkes vel fuld skat minus hendes månedsfradrag? Hun tjener ca. 30.000 på en konsulentopgave og får dem udbetelt i september. Grunden til, at hun vil bruge frikort er, at hun ikke kender sin indkomst resten af året, da hun har skiftende arbejdsgivere (indtil hun finder fast job). Så hun vil hellere bruge sit personfradrag nu og så evt. betale højere skat resten af året end af risikere ikke at få brugt sit personfradrag.

Så jeg forstår ikke helt, at hun vil få så stort fradrag, at hun ikke kommer til at betale skat? Er fradraget ikke ca. 4500 per måned? Og det dækker jo ikke helt 30.000,-?

mvh Kasper

 

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik - tak for dit svar!

Hun har CPR-nummer og fik det lige da hun kom i maj i år. Hun er her for fast ophold og søger en fast stilling. Det er blot ikke så nemt lige nu, men det kommer jo hen ad vejen.

Så altså, hun har ikke tænkt sig bare at tage hjem til Spanien. Det skal måske bevises over for SKAT?

Jeg kan godt se din pointe med det, men det er jo ikke det, der i virkeligheden er sagen for hende. Jeg mener, det er ganske reelt at ville bruge sit personfradrag, når man nu har ret til det som alle andre her i landet.

Måske har du også input til Heidis svar om, at hendes fradrag alligevel vil være så stort, at hun ikke skal betale skat, selvom hun ikke bruger frikort?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

kasperns:
Hun har CPR-nummer og fik det lige da hun kom i maj i år

Når hun kom i maj måned vil hun ikke kunne få den fulde værdi af et frikort. SKAT laver en forholdsvis beregning på det antal måneder hun er i Danmark. Så får 2010 vil det være ca. halv værdi. Med 30.000 kr i forventet indkomst overskrider hun allerede det beløb.

Mit forslag er at du går op til SKAT og beder om et skattekort til hende gældende for 2010

Forventet indkomst 30.000 dkk

Husk at sige at fra hun ankomst i maj måned og til nu er indkomsten 0

SKAT vil så (eller bør ) tage hensyn for de første måneder og indregne det ubrugte fradrage forholdsvis for disse.

Mit bud er så at  forskellen mellem et alm. skattekort og et frikort ikke er stor. Nogen vil der være - specielt hvis hun ikke har indkomst resten af året. Men skattepengene kommer hurtigt retur i det nye år.

/Henrik

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik - tusind tak for dine grundige svar. Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i systemet!

Så lige det sidste - hvordan mener du, at skattepengene hurtigt kommer retur i det nye år?

mvh Kasper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at køre forbi skattekontoret og bed om at få et skattekort til hende. Opgiv hvad hun forventer at tjene og sig at det skal være gyldigt fra 1. september 2010. Se  så hvad systemet spytter ud. Oplys om at der ikke har været indkomst forinden.

kasperns:
Så lige det sidste - hvordan mener du, at skattepengene hurtigt kommer retur i det nye år?

Ikke andet end hvis hun i år kommer til at betale for meget i skat vil beløbet typisk blive udbetalt i slutningen af marts måned.

Mvh

Henrik

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)