Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdisættelse af webshop ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 19. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har gennem et års tid holdt øje med pris og udbud på diverse webshops her på Amino.. og må sige at jeg har svært ved at se/gennemskue prisfastsættelserne!

Det er så urealistiske/useriøse priser for 99 % af de webshops der udbydes til salg... eller er det bare mig ??

Nogle webshops har eksempelvis en årlig indtjening på ca. 70.000,- - hvordan kan man forvente en pris på over 100.000 kr... jeg spørg bare. (jeg vil gerne finde ud af hvad min egen webshop er værd? - dem har en årlig indtjening på 5-600.000,- efter omkostningerne er trukket fra..)

Hvad mon den er værd?

 

Mvh DAT

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Når jeg selv kigger på værdiansættelserne, så kigger jeg meget på risikoen for at omsætning/indtjeningen falder. Det er derfor vigtigt for mig, at der er mange besøgende - da man altid kan arbejde med konverteringen mv. hvis omsætningen skulle falde.

Herudover kigger jeg på, hvor meget tid der mon skal bruges på at drive webshoppen - for der skal kunne betales en eller anden form for løn for det arbejde der skal udføres. Herudover skal investeringen forrentes - og 20% om året er ikke for meget.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler jo i bund grund om hvad du kan forhandle dig til med den du gerne vil sælge din shop til.

Men det indlysende til side, var der nogen på Amino der engang nævnede noget du måske kan tage udgangspunkt i.

Gen.s mdl resultat X 18mdr (1½år) + lagerværdi.

Altså hvis du har en gen.s resultat på 100k, og et lager af 50k værdi, vil det så være 1.85mill.

Men der er jo ingen facit-liste for hvordan du skal værdisætte din virksomhed, du kan jo også sælge den for en flad 20'er. - Er dette tilfældet, så ring gerne til mig :)

God aften =)

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er svært at sige.

Den tommelfinger regl jeg går efter er, overskudet, hvis jeg skal regne det ud.

Så ville jeg tage overskudet. som måske er 60.000 kr efter alt er betaler. Derefter finde ud af hvor meget det rentable beløb skal være forkøber.

Lad os i det her tilfælde sige 20% som der blev nævnt længere oppe.

60000 / 20 = 3000

3000 * 100 = 300.000

I det tilfælde ville værdisættelsen være 300.000 med en forretning på 20%/år

Så find ud af hvad dit overskud er, så har du en tommelfingerregl om hvor du ligger.

Morten

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke mene, at det er en god idé at bruge omsætningen som beregningsgrundlag - for hvad hvis man kun har 5% i avance - så er det en super dårlig forrentning man får af sin investering ;-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Jeg vil ikke mene, at det er en god idé at bruge omsætningen som beregningsgrundlag - for hvad hvis man kun har 5% i avance - så er det en super dårlig forrentning man får af sin investering ;-)

Ja, mente Resultat godmorgen Simon.Yes

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Elkjær:

Jesper Jepsen:

Jeg vil ikke mene, at det er en god idé at bruge omsætningen som beregningsgrundlag - for hvad hvis man kun har 5% i avance - så er det en super dårlig forrentning man får af sin investering ;-)

Ja, mente Resultat godmorgen Simon.Yes

Hehe, det er vel nærmere godnat Simon Stick out tongue

Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er helt enig i at de fleste webshops er urealistisk prissat.

Jeg synes den vigtigste faktor er at beregne løn: hvis en webshop ikke har udbetalt løbende løn til ejeren
for den arbejdstid der er brugt - så kan man ikke bruge overskuddet til noget som helst.

De fleste skriver at det er få timer ugentligt de bruger på webshoppen - min erfaring siger mig at det er løgn.
Man kan ikke drive en webshop og tjene penge, ved at bruge få timer ugentligt.  Men i dit eksempel hvis en webshop har et overskud på 70.000 - så vil den markedsføres som et godt fritidsjob, men er det nu det?
Hvis ejeren har brugt f.eks. 10-5 timer ugentligt på den, så er det ca. 90- 130  kr. i timen.....

Som regel blive der brugt vendinger som "Den rette person kan øge omsætningen - men vi har ikke haft tid......"
ja, det er der som regel en grund til.

Det er rigtigt at værdisættelsen af en webshop kan beregnes efter overskuddet (tror nok at "rigtige" firmaer har tommelfinger reglen : overskud gange 2-3) - men det er vigtigt at trække en passende løn ud inden den beregning....

Der er jo ikke nogen der gider betale 200.000 for at få en løn,  for udført arbejde på kr. 80.000 pr. år - og intet overskud.. (og hvis der er så mail mig : jeg har et godt fritidsjob du kan købe.....)

Så i dit eget eksempel : hvis du ikke trækker din egen løn ud inden beregning af de 5-600.000, så er det jo ikke reelt overskud - der skal måske trækkes 400.000 ud til løn for at beregne overskuddet.

mvh
Frank

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må være shoppens evne til at at skabe en løbende (helst god) forrentning af den pris, som køber skal betale. 

Men overskuddet, som forrenter denne købspris, skal være efter en almindelig løn (hvad det end så er) for det tidsbrug, som shoppen kræver for at drive den i dens nuværende form

Der kan nemlig være andre faktorer, som påvirker prisen opad og dermed gør det attraktivt at nøjes med en mindre forrentning fx ekslusivaftaler etc. som kun vanskeligt kan aftales for en ny shop. Det kan sagtens være faktorer, som den nuværende ejer ikke har evnet eller haft mulighed for at følge op på, men som har en større værdi for køber.

Fra Horsens
Tilmeldt 19. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Tak for Jeres meninger og råd.. ja, det er sgu lidt 'gynger og karossel agtigt' at finde en webshop man seriøst kan investerer i.

--men er da glad for Jeres svar,  for så er det ikke kun er mig der sidder og trækker på skuldrene over de webshop priser der er herinde. Mvh DAT

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)