Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af selvstændig håndværkervirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en god debat og hurtige svar herinde. Er glad for at benytte siden.

Er der nogen der ved hvilke overvejelser den lokale håndværker skal gøre sig hvis han skal etablere sig med egen virksomhed?

Jeg tænker umiddelbart, at der må være følgende overvejelser der skal tages i betragtning:

Om man vil hæfte personligt (selvstændig erhvervsdrivende), eller man vil hæfte begrænset (Aps). Men hvilken af de to virksomhedsformer man skal vælge afhænger vel også af de opgaver en håndværker kan tage ind? Jo større risiko for at debitor/kunde ikke betaler, samt omfanget af opgaverne, jo bedre vil det være at vælge Aps som virksomhedsform vel? Jeg har hørt at der findes såkaldte igangværende arbejder for fremmed regning og igangværende arbejder for egen regning. Arbejder man på store projekter for egen regning vil der være stor risiko og Aps vil formentligt være anbefalelsesværdigt?

Synes at have hørt, at dem der starter egen virksomhed, fx indenfor håndværkerbranchen, de starter med at hæfte personligt, og så som virksomheden vokser og opgaverne bliver flere og evt. større, så omstruktureres virksomheden til Aps?

Er der nogen der ved hvordan stiftelsen forløber? Registrering i Erhvervs og selskabsstyrelsen, bogføring, værdiansættelse af aktiver osv??

 

Fra Vig
Tilmeldt 15. Jul 05
Indlæg ialt: 42
Fra  e-moms ApS Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 89b,

Du er lidt kryptisk om hvorvidt det er dig selv der skal til at starte virksomhed, eller om du er ved at samle viden til en klient eller ven. Hvis der er dig, så lykke til. Jeg synes det er fedt når folk tager springet og bliver selvstændige.

Du har jo allerede gjort dig nogle gode betragtninger, men om det bedst økonomisk kan betale sig at starte Personligt eller som ApS bør i sidste ende vendes med en rigtig revisor, men mon ikke der er en der melder sig her inden længe ;-)

Jeg har umiddelbart følgende kommentarer:

  1. Jeg vil vove pelsen og sige, at ud fra et finansieringsmæssigt og risikomæssigt perspektiv er det lige nu lige meget om du vælger et personligt selskab eller ApS. Hvis du skal finansiere opstarten via banken vil den alligevel kræve pant fra dig personligt hvis du har et ApS, så en evt. konkurs kan sagtens koste dig mere end indskudskapitalen (kr. 80.000). Overordnet set vil jeg dog mene at du står bedre rent hæftemæssigt med et ApS såfremt din virksomhed når en hvis størrelse, dvs. et vist antal ansatte (jeg ved ikke hvad det rigtige tal er).
  2. Jeg vil dog indskyde at min svigerfar er tredie generation tømrer, og stadig kører det som et PEV.
  3. Hvis du starter som PEV og senere omdanner til ApS kan du gøre det som en skattefri omdannelse i de første seks måneder af et regnskabsår. Det kan være en fordel da du så kan bruge dine aktiver (bil, værktøj mv.) som indskudskapital, men dette ved en REVISOR meget mere om. Dog SKAL du skifte CVR-nummer, og det er et helt nyt selskab der bliver dannet. Dvs. at du skal ud og lave nye aftaler med dine leasingfirmaer, bank, DK-Hostmaster med domænet, etc. etc.  (Pain in the ass...)
  4. 'Igangværende arbejde for egen regning' og 'Igangværende arbejde for fremmed regning' er jo "bare" konti på en kontoplan. Det står dig altid frit for at aftale en løbende afdragsordning med kunderne, hvor de betaler efter visse milestones er færdige. Hvis du føler at et projekt eller en kunde er for risikofyldt, så sig for Guds skyld nej!
  5. Du taler ikke om det vigtigste, nemlig hvordan du vil finansiere starten af din virksomhed. Du har valget mellem enten at binde en masse kapital i værktøj og arbejdsbil, eller skal du gå ud og lease eller leje det hele? Umiddelbart kan det måske være en god ide i starten at leje sig til nogen af disse ting, da du kan komme billigere i gang, og kan komme ud af dine aftaler såfremt det ikke bliver en success.
  6. Analogt til ovenstående, har du brug for et værksted, eller kan du klare det hele bag i en Toyota Hiace?
  7. Stiftelsen af et ApS kan klares online på www.cvr.dk sammen med en revisor eller advokat. Stiftelsen af PEV ved en revisor mere om, det er flere år siden jeg sidst oprettede et.

Med venlig hilsen

 

Sean

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også overveje et SMBA selskab, hvor det er firmaet som har risikoen, men stadigvæk har 0kr som indskud (ok, der er flere sandheder om det - men lidt populært sagt).

Men i forhold til opstart...

  • Hvorfor vil du starte selv? Hvis du bare gerne vil lave håndværker arbejde, så er det nemmere at være ansat. Så er der intet som hedder regnskab, usikker betaling, adminstration, markedsføring osv. osv. osv.
  • Hvordan vil du skaffe kunder? Umiddelbart vil jeg ikke lytte efter SEO-fantasterne om at man bare skal ligge højt på Google, så bliver du rig og succesfuld - indenfor denne branche
  • Hvordan vil du differentiere dig i forhold til andre? Pris? Kommunikation? Gratis kage til kunde-møderne?

Det rent praktiske med lån, juridisk og den konkrete stiftelse.. Det lader jeg andre eksperter om!

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 89.

Lars skriver: "Du kan også overveje et SMBA selskab, hvor det er firmaet som har risikoen, men stadigvæk har 0kr som indskud (ok, der er flere sandheder om det - men lidt populært sagt)."

Det er korrekt Lars at man kan overveje et Smba og det kan have mange fordele.

men såfremt man er håndværker og vil byde ind som underentreprenør på større projekter eller ligefrem være hovedentreprenør, så vil hovedentreprenøren eller bygherren, nok gerne kunne hente de seneste års regnskaber i eogs, og det kan de ikke hvis du vælger et Smba. det kunne medføre at tilbud på forhånd bliver fravalgt, så lige netop i dette tilfælde ville jeg næppe vælge et Smba, men istedet et Aps som man senere hvis det går som forventet kan omdanne til et A/S.

Lad være med at lave en holding konstruktion, der er næppe fordele for dig ved det, men du binder dig til revision af begge selskaber og dermed en revisor udgift på minimum årligt 10 - 15.000 kr. for at få revideret regnskaberne.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 89B

Nu har selv været i entreprenørbranchen i ca. 10 år (lidt længere hvis man tæller studietiden med) og jeg syntes egentlig - og det er kun velment - at det er ligemeget hvordan og hvorledes man gør - fordi:

  • Banken er ligeglad med om du stifter et ApS/PEV/A/S mv. - alt hvad de låner til dig, vil de have sikkerhed for og de vil med statsgaranti også have en selvskyldnerkaution. Man kan sige lidt hårdt - at banken er sk....ligeglade med hvad du gør mht. afgrænse kreditorer - de skal nok sikre sig. Vil man ikke stille huset til sikkerhed og underskrive en selvskyldner, får du ikke noget lån. Og i disse tider står håndværksbranchen ikke øverst, med måske faktisk absolut nederst på virksomheder banken har lyst til at låne til.
  • Du skal starte et selskab som f.eks. ApS el. A/S hvis du ønsker begrænset hæftelse overfor leverandører/underentreprenører/ansatte. Så står du i det mindste kun med gælden til banken hvis det hele ramler.
  • Du "bør" starte et enkeltmandsvirksomhed hvis det kun er dig - og ingen ansatte og meget (meget) få leverandører - altså så du til enhver tid med egne midler kan betale alle regninger og afmelde selskabet. Hvis selskabets økonomi bliver større end din privatøkonomi - kan fanden potentielt være løs i laksegade ;-) hvis selskabet krakker. Til en håndværksvirksomhed som er så usikker en branche, ville jeg til enhver tid vælge et ApS / A/S - man får hurtigt store udgifter til materialer og der skal så lidt til at nogen kunder ikke vil betale..... Det er lidt noget andet hvis man er "programmør" og "konsulent" idet man jo potentielt kun risikerer tabet af sine arbejdstimer (og ikke regninger til STARK mv. for flere tusinde kroner)  

Og mht. igangværende arbejder mv. er det nogle årsregnskabsspørgsmål som du slet ikke behøves at tænke på - for det er rent teknik og det tager revisoren for dig (og det har man iøvrigt meget lidt indflydelse på, da det jo blot er et spm. om fordeling iforb. med årsregnskabet.

Hvis jeg var dig - ville jeg tage den psykologiske del af det først. Har jeg lyst til at gå ind i markedet, tror jeg at jeg kan få kunder mv. Hvis du er helt sikker på det, ville jeg stille spm. nr. 2 - får jeg mange ansatte mv. og drømmer du om et stort entreprenørfirma står du nok bedst ved at få sat det op i selskabsform fra starten. Et ApS ligger til 80.000,00 og det er jo også passende får en håndværksvirksomhed til indkøb og drift indtil din omsætning kommer igang.

Og så er man igang - og så skal man jo faktisk bare koncentrere sig om det som altid gælder - tjene penge og holde omkostningerne nede ;-)

MEN bogføring, moms, årsregnskab - er vi jo nærmest en mia. mennesker der beskæftiger sig med, så alt det formellem kan du jo henvende dig til din egen revisor, hvis du har en eller alternativt spørge nogen herinde.

- og så lige reklamen herfra; vi er et bogføringsselskab, der pt. har flere håndværksvirksomheder og vi er partner med et revisorfirma der kan stiftelser fra helt ned til 4-5.000,00 inkl. tilmeldinger til div. myndigheder mv.
Håber det gav mening.

Mvh Stig - www.larsen-finans.dk / 70 26 99 11

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders!

Ikke enig..jeg har flere SMBA èr inden for håndværkerbranchen, som byder på licitationer mv., og også

vinder dem. Vor kommer din påstand fra?

Holdingkonstruktion kan man da ikke kategorisk afvise....afhænger da af mange ting.

Stig..4-5 tkr. for stiftelse af selskab. Det var godt nok dyrt.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

;-) Du er hurtigt = nu er du selv ude om det når jeg ringer til dig næste gang ;-)

Vedr. firmakonstruktioner er jeg enig med Peter - og så tror jeg man skal passe på ikke at drukne i teknik, for er man en dygtig og velrennomeret håndværker får man da arbejde uanset hvilken konstruktion. Selvfølgelig vil Pihl & Søn, NCC m.fl. nok helst have et A/S eller ApS til en stor entreprise, men har man en god dialog med dem - kan man komme rundt om det meste - i bund og grund handler det jo om tillid til den man handler med.

Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på "hvorfor tænke SÅ meget regnskabsteknik førend opstart"... idag er det vel en bedrift i sig selv hvis man kan lave en ny virksomhed - og kan man det - så er det vel bare ud over stepperne (selvfølgelig med den sunde fornuft i rygsækken),

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Jeg råder blot vedkommende til at tage den betragtning med i sine overvejelser. jeg siger ikke at denne er mere rigtigt end det andet, der er mange overvejelser man skal gøre sig inden man vælger selskabsform eller evt. enkeltmandsvirksomhed. Og min betragtning var bare en af de overvejelser man bør gøre sig.

hvis jeg som bygherre stod me 2 næsten enslydende tilbud og fra den ene ApS kunne se tidl. regnskaber men ikke kan det samme fra Smba, ville jeg nok vælge at se regnskaberne og hvis de viser en tilpas positiv egenkapital ville jeg vælge ApSèt tilbud.

Det er bare min betragtning. Længere er den ikke.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Anders. Ikke kun på grund af "gennemsigtigheden" men også fordi man harnemmere vilkår med et ApS eller A/S hvis man senere skulle komme ind i noget joint venture o.l. Hvad holdingselskaber angår så er det et spørgsmål om behov og fremtidsplaner. Hvis man påtænker at optage en medarbejder eller en medpartner som anpartshaver vil et holdingselskab have sin berettigelse. Det samme hvis man overvejer et salg på et senere tidspunkt, eller at opstarte anden virksomheden i andet selskab. Der sikrer holdingselskbaet at underskud kan modregnes mellem selskaberne.

Taler vi om egentlig entreprenørvirksomhed er der også hele den juridiske side af sagen med hensyn til hæftelse og mulighed for at afgrænse sin hæftelse via udbytter op til holdingselskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vandt en kæmpe sag for pihl og søn som enkelmandsvirksomhed. Det er da overhovedet ingen problem idet man ligemeget hvad skal stille en garanti på 15 %. Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)