Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulgihed for opstart af firma 17 og 18 år

Side 4 ud af 6 (53 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:
Hvis vi nu bestemmer os for at lave et firma hver, hvordan ville de så fungere i praksis med hensyn til penge, og er dette på nogen måde ulovligt? Hvad stilles der af krav til regnskab? Er der et sted hvor man gratis kan få hjælp til alt det formelle med hensyn til oprettelse af et/to firma(er)

Hvis nu A har kontoen hos SMS-selskabet, og betaler hvad det koster, og får indtægterne, så opgører i f.eks på månedsbasis hvad månedens overskud er, og B giver så A en regning på det halve beløb.

Man opretter virksomheder hos www.virk.dk.

SKAT har nogle "kom i gang"-kurser. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665  - Nogle koster penge andre ikke.

I kan få masser af hjælp til rigtigt mange forskelllige ting her på Amino - især hvis Peter og Anders kunne prøve at fokusere lidt et øjeblik og flytte personfnidderet et andet sted hen Wink

@Peter og Anders : Det er fint at i har forskellige meninger inden for jeres fagområde - men kunne i ikke prøve at holde personsager ude af billedet her ?

mvh

Jan

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

At firma B sender en regning på det halve til firma A, er det lovligt?

Jeg vil helst ikke rage uklar med reglerne allerede fra starten af. Smile

 

(btw, dejligt der er en der svarer på mine spørgsmål i stedet for at hakke på de andre.. Smile

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:

At firma B sender en regning på det halve til firma A, er det lovligt?

Jeg vil helst ikke rage uklar med reglerne allerede fra starten af. Smile

(btw, dejligt der er en der svarer på mine spørgsmål i stedet for at hakke på de andre.. Smile

Det er ikke ulovligt. Virksomheder sender regninger til hinanden hele tiden. I skal jo selvfølgelig lave regnskab og betale skat af overkuddet.

mvh

Jan

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med regnskab er jeg (og ikke mindst min ven) ikke så trygge ved. Er der nogle store krav til den slags?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Technocowboy:
Hvis nu A har kontoen hos SMS-selskabet, og betaler hvad det koster, og får indtægterne, så opgører i f.eks på månedsbasis hvad månedens overskud er, og B giver så A en regning på det halve beløb.

Jeps!Yes

Ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Når udgangspunktet er en beskeden omsætning og ønsket om at prøve en ide af.

Som ved alle andre aftaler - husk at lave en skriftlig aftale mellem jer.....

/Henrik

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

 

Hej Peter.

Hvis du har noget du kan fremføre seriøst så diskutere jeg det gerne offentligt.

Men så usseriøse angeb som du lige nu kører frem gider jeg simpelthen ikke beskæftige mig med.

Jeg synes det er ærgerligt at man ikke kan give et råd her på amino, uden at du fordrejer og misfortolker alt hvad jeg skriver her på amino.

Jeg har givet et råd til trådstarter og straks drejer du tråden i retningen af undertegnede og min forretning, og antyder faktisk at jeg har en dårlig forretnings moral. Det kan jeg naturligvis ikke finde mig i.

Derfor vil jeg nu fremlægge hele hændelses forløbet med den Jyske knægt, som du så pænt kalder Rasmus fra Viborg.

Jeg tror bedre at læserne af denne tråd kan forstå min frustration over dine beskyldninger når de læser hele hændelsesforløbet. 

Rasmus henvender sig selv til mig i foråret 2010 for at få råd og vejledning, idet han er kommet i klemme, da han handler med varepartier gennem en bekendts firma og benytter hans CVR nummer. Rasmus er utryg ved situationen og vil gerne have sit eget firma med eget CVR nummer, men ved ikke helt hvorledes han skal gribe det an, idet han kun er 15 år.

Jeg tilbyder Rasmus min hjælp helt gratis, idet jeg har lidt beundring for den unge iværksætter og derfor gerne vil hjælpe ham.

Vi aftaler at mødes til forårsmessen i Viborg. Rasmus dukker dog aldrig op og melder heller ikke afbud til mødet.

Senere på året kontakter Rasmus mig igen for at få hjælp i samme sag. Rasmus fortæller nu at hans bekendt har brugt nogle af Rasmus penge til at betale egne regninger med. Derfor vil han nu have gjort noget ved at få sit eget CVR nummer og eget firma.

Rasmus stiller en lang række spørgsmål til mig herunder om mulighederne for at stifte et Aps eller et Smba. Jeg svare beredvilligt på alle spørgsmålene og kører endda til Viborg og mødes med Rasmus og hans far.

Vi drøfter mulighederne for at stifte et selskab og jeg beskriver fordele og ulemper ved begge virksomhedsformer. Rasmus og hans far er af flere personlige grunde mest stemt for at stifte et Smba.

Jeg anbefaler at det kunne stiftes af hans far og hans myndige bror, men Rasmus ønsker ikke broderen inddraget. Rasmus spørger om jeg ikke kan være deltager, og idet vi jo har aftalt at jeg skal stå for bogføringen

og regnskabet er der jo ikke noget til hinder herfor. Vi aftaler at de skal tænke grundigt over det og vende tilbage.

Jeg gør undervejs opmærksom på at jeg ikke har nogen interesse i at deltage i hans firma, men naturligvis er interesseret i at lave regnskabet.

Rasmus fortæller mig herefter at han har talt med sin moster og hun siger at han skal lave et Aps, hvortil jeg svarer at det er jo fuldt ud hans beslutning. Rasmus siger at han stadig gerne vil have mig til at stå for regnskabet. Rasmus siger også at han har en stor handel med et vareparti på vej, hvorfor han gerne vil have selskabet stiftet hurtigt og have lavet et regnskab således at han kan begynde at fakture. Det skal nævnes at vi forlængst havde aftalt at regnskabet skal køre i economic. Derfor opretter jeg Rasmus firma på economic.

Hvorefter jeg ikke hører fra Rasmus. Da jeg modtager faktura fra Economic på 4. kvartal betaler jeg denne og

videre fakturer den til Rasmus firma.

Peter revisor (der hverken er reg. eller statsaut. revisor) mener altså at den faktura skulle være bevis på at jeg skulle have til hensigt at deltage passivt i et Smba, som allerede forlængst var fravalgt af Rasmus?

Jeg har gratis kørt til Viborg hele 2 gange holdt møde med Rasmus og rådgivet ud fra min bedste overbevisning og af et godt amino hjerte.

Derfor er jeg mere end harm over Peters personlige angreb!

Kære læsere nu kan i selv dømme.

Jeg er mandfolk nok til at indrømme når jeg begår fejl eller råder forkert. 

Men omvendt finder jeg mig heller ikke i at blive dømt på et forkert grundlag.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:

Det med regnskab er jeg (og ikke mindst min ven) ikke så trygge ved. Er der nogle store krav til den slags?

Der er ikke store krav. Det er bare en af de ting der skal være i orden. Man skal bare kunne de fire regnearter, og så bogføre indtægter og udgifter (og moms ind/ud) hver eneste gang der sker en bevægelse (penge ind eller penge ud) - og så skal der ved årets afslutning laves en opgørelse der ender op i årets resultat (overskud/underskud) der angives på selvangivelsen.

Jeg vil tro at i kan hente hjælp hos Væksthus Nordjylland, der har en filial i Thisted (og måske afholder de også kurser i alm. bogføring). En bog som denne kunne måske også gøre nytte :

http://books.google.dk/books?id=dhkb_x1IB3kC&pg=PA202&lpg=PA202&dq=Business+School+bogf%C3%B8ring&source=bl&ots=-ThhpK7c9f&sig=KAMGyU2MRrdDelobNir-BTyGp6A&hl=da&ei=eWrMTP-cCYLoOcGNmb8B&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCkQ6AEwAg#v=onepage&q=Business%20School%20bogf%C3%B8ring&f=false

Det er ikke noget at være bange for. Det er ikke specielt kompliceret - man skal bare sørge for at have disciplin og få bogføringen lavet hen ad vejen - og ikke vente til sidste øjelbiik.

Og det lyder som om at mængden af transaktioner i jeres projekt vil være forholdsvist begrænset i første omgang så det behøver i ikke lade jer skræmme af.

mvh

Jan

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders..har sendt dig en PM.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil et simpelt regneark med et det beløb vi får fra gateway-hosteren, minus det han skal have, og så et minus på det halve af overskudet, på firma As regnskab.

Ved firma B skal der bare være et plus på det firma A har som minus (undtaget beløbet til gateway-hosteren). 

Har jeg forstået det rigtigt?

Hvilke oplysninger skal der være på de regninger/fakturaer vi sender til hinanden?

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:

Vil et simpelt regneark med et det beløb vi får fra gateway-hosteren, minus det han skal have, og så et minus på det halve af overskudet, på firma As regnskab.

Ved firma B skal der bare være et plus på det firma A har som minus (undtaget beløbet til gateway-hosteren). 

Har jeg forstået det rigtigt?

Hvilke oplysninger skal der være på de regninger/fakturaer vi sender til hinanden?

Ikke helt. Det kommer roughly til at se således ud (ikke alle detaljer er med, da det ikke er så nemt i mailformat, og der er både debet og kredit kolonner på alle konti) - det er udelukkende for at vise at det er forholdsvist enkelt at lægge sammen og trække fra (jeg er ved at være træt, og kan mærke efterårsforkølelsen komme nærmere - så jeg håber ikke der er alvorlige fejl Wink :

A får en regning fra  GW : 60.- indg. Moms 15,- Kreditorer -75,-

A betaler nu regningen fra GW : Kreditorer 75,-  Bank -75,-

A får indtægt fra GW : 600,- Udg. moms 150,- Debitorer 750,-

A får nu penge fra GW : Debitorer -750,- Bank 750,

A har 540 kroner i overskud (600-60), så B skriver en regning på 270 + moms = 337,50

A sætter 337,50 ind på B's konto. (det giver så 67,50 i indg. moms til A - og 67,50 i udg. moms til B)

A skylder 67,50 kroner (150-15-67,50) i moms. og har nu 270 kroner i overskud

B Skylder 67,50 kroner i moms og har 270 kroner i overskud.

Man må ikke kunne rette i sin bogføring, så derfor er et Excelregneark ikke godt nok. Så i skal enten bruge et regnskabsprogram, eller bogføre manuelt (med kuglepen i en bog med nummerede sider).

Det betyder ikke at man ikke kan rette en fejl. Det gøres ved at lave en (eller flere) ompostering(er) der retter op på fejlen. Man må ikke strege fejl ud hvis i bogfører i en bog.

Alle bliag skal nummereres (kvitteringer,fakturaer osv) og bilagsnummeret skal angives ved hver postering.

Hvad fakturaen skal indeholde kan du se her : http://www.jlbr.dk/Raadgivning/Deltidsraadgivning/LoveOgRegler/Reglerregnskab.htm

mvh

Jan

Side 4 ud af 6 (53 indlæg)