Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance på webshop?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktoren du vil regne med, afhænger for så vidt om der er konkurrenter på det samme produkt. En havefakkel fra Aristo er jo ikke det samme som en havefakkel fra en red-dot award winner :-)

 

Hej Michael

Tak for dine gode eksempler - det gav en hel del forståelse.

Du har ret i at et produkt der har fået en red-dot på en eller anden måde også har fået en merværdi - det er klart.Vi håber da osse at nogle af de næste produkter - som vi påtænker i en sådan webshop - vil få samme anerkendelse ;-)   

 

 


Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Som det ses ovenfor så har jeg ikke helt lært det med at hente citat fra tidligere svar

Men de 2 første linjer er fra Michael Blankensteiner''s svar.

 

Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Fra Svendborg
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 23-01-2007 22:48:19 Forfatter: Blankensteiner
For lige at blande mig :-)


Avance er ikke det samme som dækningsgrad og det du regner Tobias, er noget der ligner dækningsgrad og så alligevel ikke helt (du blander momsen ind i det ...)


Avance regnes ud fra kostpris og du kan beregne alt den avance du vil, som Jesper også er inde på. Dækningsgraden regnes ud fra salgspris før moms.


Eksempel 1:



en vare har en kostpris på kr. 100 og du vælger at tage 200% avance (kost ganges med 3), hvilket giver en salgspris på kr. 300. Dette svarer til en dækningsgrad på 66,66% (300-100 x 100 / 300)



Eksempel 2:



en vare har en kostpris på kr. 50 og du vælger at tage 50% avance (kost ganges med 1,5), hvilket giver en salgspris på kr. 75. Dette svarer til en dækningsgrad på 33,33% (75-50 x 100 / 75)


Begge eksempler er udregnet før moms, idet begge begreber altid regnes FØR man pålægger moms.


Som du selv er inde på Tobias, kan man i praksis ikke opnå en dækningsgrad højere end 99,99%, idet der altid er en kostpris (hvis der er nogen der kan forære mig nogle varer gratis, skal de bare sende PM :-)


Eksempel 3:



en vare har en kostpris på kr. 10 og en salgspris på kr. 1010 (avance på 10.000%). Dette svarer til en dækningsgrad på 99%.



 

Jeg ved ikke om det kun er inden for Dansk Supermarked vi regner bruttoavancen ud på den måde. Men ovenstående forklaring godtager jeg nu ikke. Den er sikkert rigtig nok, men det er ikke sådan jeg lærte det, da jeg sad på skole bænken. Skal lige siges at jeg fik 11 i driftsforståelse, hvor man bl.a. skal kunne udregne bruttoavance og ,som du selv er inde på, dækningsgrad m.m. 

 

Kort fortalt udregner vi avancen set udfra at varens salgspris svarer til 100% - heraf udgør momsen de 20% - dvs., som jeg tidligere nævnte, at man højst kan have en bruttoavance på 80% hvis man får varen gratis. 

 

Hvis jeg må låne dit sidste eksempel, til at vise mit eksempel på hvordan vi udregner det i Dansk Supermarked

 

Udsalgspris inkl. moms: 1010,-

Indkøbspris ekskl moms: 10,-

 

Først starter jeg med at finde den kalkulerede bruttoavance, altså bruttoavancen i kr.

 




 Udsalgpris inkl. moms 




kr. 1010,-






 - Moms, 20%




kr. 202,-






 = Udsalgspris ekskl moms




kr. 808,-






- Indkøbspris ekskl. moms




kr. 10,-






 = Kalkuleret bruttoavance




Fra Svendborg
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg prøver lige at lave udregningen på bruttoavance i kr om, det så lidt vildt ud ;o)

 

Udsalgpris inkl. moms       -  kr. 1010,-
- Moms, 20%                   -  kr. 202,-

= Udsalgspris ekskl moms - 
kr. 808,-
- Indkøbspris ekskl. moms - kr. 10,-

= Kalkuleret bruttoavance  -
kr. 798,- 
 

 

Håber det blev bedre...!


 

 

Fra Gilleleje
Tilmeldt 17. Oct 06
Indlæg ialt: 247
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

 

Jeg er helt enig med tobias, sådan udregner vi også vores avance i coop, superbrugsen.

 

ps. kan se i kan tage noget fra det tidligere indlæg, og sætte den ind øverst i jeres svar indlæg. Men hvor henne gør jeg det, enten er jeg blind eller...?

Fra Jægerspris
Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 513
Fra  Andando ApS Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 31-01-2007 15:23:50 Forfatter: Tobias B
Jeg prøver lige at lave udregningen på bruttoavance i kr om, det så lidt vildt ud ;o)


Udsalgpris inkl. moms      -  kr. 1010,-
- Moms, 20%                  -  kr. 202,-
= Udsalgspris ekskl moms -  kr. 808,-
- Indkøbspris ekskl. moms - kr. 10,-
= Kalkuleret bruttoavance  - kr. 798,-


Håber det blev bedre...!





 

Der hvor vi ikke er enige, tror jeg :-), er at jeg forstår ordet avance som værende fortjeneste, hvor du nok bruger ordet som det jeg vil kalde dækningsgrad.

 

Du forklarer at man aldrig kan have en avance størrere end 80% idet momsen skal trækkes fra. Hmmm. Hvad nu hvis man bor i "langtbortistand" og momsen kun udgør 10%? De gode forretningsfolk dér, kan altså så have en max. avance på 90%!!! Det forvirrer da begreberne lidt, gør det ik`?

 

Hvis nu man laver beregningerne FØR moms, kan man direkte sammenligne tallene henover landegrænser. Hvor meget du og jeg kan bruge det til noget, er nok tvivlsomt, men det er der nok andre der kan!

 

I de økonomisystemer jeg har arbejdet i: Concorde Økonomi, Concorde XAL og Stellar Office, er der en dækningsgrad beregning på varer og faktura. Hvis man i de systemer taster en kost på kr. 1,00 og en salgpris på kr. 99,99, får man en dækningsgrad på 98,75%!

 

Måden at lave beregninger på hos Dansk Supermarked og Coop, kan jeg ikke nikke genkendene til, fra dengang jeg sad på skolebænken ... ("dengang"! ...hold kæft jeg er blevet "gammel" ) ... men derfor kan de jo godt gøre det på den måde. Jeg kan bare ikke godtage det

 

Blankensteiner-slægten ... en "støvet" hobby :-)

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :


ps. kan se i kan tage noget fra det tidligere indlæg, og sætte den ind øverst i jeres svar indlæg. Men hvor henne gør jeg det, enten er jeg blind eller...?

Hej du kopierer først det, du vil svare på (afmærker og Ctrl+C).
Vælger så "skriv svar".
Starter med at trykke på "Quote", som sidder lidt til venstre og oven for din svarboks.
Derefter står der noget mellem quote tegnene, er det godtnok fortsætter du bare. Er det noget andet, der skal stå der, paster du bare det ind, du startede med at kopiere (det har jeg gjort lige nu)




Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Typisk, og så gik det galt for mig. Jeg fik det hele gult - nå pyt.


Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Kunne godt tænke mig at sparke en fodnote ind her...

Jeg synes det er grotesk at smide over 40% avance på sine produkter man har på webshoppen. Selve grundideen med en webshop er i hele træk at være billigere, da man typisk springer et led over, eller sparer virksomheden for tid. At gange med 2.5 oven på sin indkøbspris, det er uacceptabelt synes jeg. Det er næsten lige så grotesk som når netbankerne lægger de sammme gebyrer på, selvom vi selv laver alt arbejdet. Så, ifølge min overbevisning, har man misforstået og misbruger hele grundfilosofien med webshoppen, hvis man gange med 2.5 eller lægger over 40 % på prisen. I behøver ikke være enige med mig, men noget forståelse burde i da have. Personligt ligger jeg på max 20 %, typisk på 10 %, men mit marked er også konkurrencepræget, hvorfor min prissætning er lav. Ellers er det da naturligvis fordi jeg følger filosofien bag en internetbutik, netop at være billigere...

Fra Svendborg
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 31-01-2007 16:38:03 Forfatter: Blankensteiner
Dato: 31-01-2007 15:23:50 Forfatter: Tobias B
Jeg prøver lige at lave udregningen på bruttoavance i kr om, det så lidt vildt ud ;o)


Udsalgpris inkl. moms      -  kr. 1010,-
- Moms, 20%                  -  kr. 202,-
= Udsalgspris ekskl moms -  kr. 808,-
- Indkøbspris ekskl. moms - kr. 10,-
= Kalkuleret bruttoavance  - kr. 798,-


Håber det blev bedre...!






Der hvor vi ikke er enige, tror jeg :-), er at jeg forstår ordet avance som værende fortjeneste, hvor du nok bruger ordet som det jeg vil kalde dækningsgrad.


Du forklarer at man aldrig kan have en avance størrere end 80% idet momsen skal trækkes fra. Hmmm. Hvad nu hvis man bor i ''langtbortistand'' og momsen kun udgør 10%? De gode forretningsfolk dér, kan altså så have en max. avance på 90%!!! Det forvirrer da begreberne lidt, gør det ik`?


Hvis nu man laver beregningerne FØR moms, kan man direkte sammenligne tallene henover landegrænser. Hvor meget du og jeg kan bruge det til noget, er nok tvivlsomt, men det er der nok andre der kan!


I de økonomisystemer jeg har arbejdet i: Concorde Økonomi, Concorde XAL og Stellar Office, er der en dækningsgrad beregning på varer og faktura. Hvis man i de systemer taster en kost på kr. 1,00 og en salgpris på kr. 99,99, får man en dækningsgrad på 98,75%!


Måden at lave beregninger på hos Dansk Supermarked og Coop, kan jeg ikke nikke genkendene til, fra dengang jeg sad på skolebænken ... (''dengang''! ...hold kæft jeg er blevet ''gammel'' ) ... men derfor kan de jo godt gøre det på den måde. Jeg kan bare ikke godtage det



 

Det er måske også forkert af mig at skrive at bruttoavancen max kan være 80%, jeg burde måske have taget med at det kun var i Danmark, men det går jeg jo udfra i mine beregninger.

 

Men du har fat i den lange ende, i ''langtbortistand'' hvor der kun er 10% i moms, der kan bruttoavancen også max være 90%.

 

Den beregning jeg bruger viser jo netop hvad det er man tjener i forhold til sin udsalgspris. Når du får en indtjening på 99,9 procent, så er det jo sløring af den egentlige indtjening. Hvis du sælger noget til 100 kr, så tjener du jo ikke 99,90 kr, du får jo ikke momsen, så du tjener kun 79,90....

 

Men jeg tror vi har forstået hinanden, så lad det nu ligge. Har hørt at der er flere måder at udregne bruttoavance på, og man kan diskutere i evigheder hvad der er den bedste. Men jeg holder nu stadig på min 

 

mvh tobias 

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)