Du skal være opmærksom på at du SKAL udfylde selvangivelse når du har firma.
Det vidste jeg ikke da jeg startede, og da jeg på daværende tidspunkt ikke havde tjent noget
endnu, indberettede jeg ikke. Det kostede mig 5000 i bøde og mange timers bøvl med SKAT, herunder
et møde hvor de gennemgik mit regnskab. De var dog så venlige at frafalde bøden, da jeg ikke
havde haft indtægt.
Jeg synes du skal gøre op med dig selv, om du gider bøvle med den slags først. Du behøver jo
ikke momsregistreres før du tjener over 50000. Jeg ville nok starte med at få helt styr på forretningen og evt. skaffe kunder, inden du kaster dig ud i det andet.
Skat har inde på deres hjemmeside et punkt til iværksættere, hvor der står en hel masse ting. De afholder også møder rundt omkring i landet, specielt henvendt til iværksættere og optart af virksomhder.
Du skal være opmærksom på at du SKAL udfylde selvangivelse når du har firma.
Det vidste jeg ikke da jeg startede, og da jeg på daværende tidspunkt ikke havde tjent noget
endnu, indberettede jeg ikke. Det kostede mig 5000 i bøde og mange timers bøvl med SKAT, herunder
et møde hvor de gennemgik mit regnskab. De var dog så venlige at frafalde bøden, da jeg ikke
havde haft indtægt.
Jeg synes du skal gøre op med dig selv, om du gider bøvle med den slags først. Du behøver jo
ikke momsregistreres før du tjener over 50000. Jeg ville nok starte med at få helt styr på forretningen og evt. skaffe kunder, inden du kaster dig ud i det andet.
Hvis du ikke er momsregistreret så skal du jo stadig angive det du tjener på din virksomhed i din selvangivelse manuelt.............
Har kun en ting at sige til trådstarter; hop! Du kan som minimum blive en erfaring rigere, og det er nu engang ikke så svært. Det kræver blot at man sætter sig ind i det.
På min hjemmeside www.v-bf.dk kan du gratis bestille tre guides der viser de fleste af de ting, man som iværksætter skal være opmærksom på.
Som det er skrevet tidligere i tråden, kan du godt undlade momsregistrering hvis du forventer en omsætning under 50.000 kr. på 12 måneder, men det fratager dig ikke at skulle lave et årsregnskab. Her kan det være en god ide at ofre et par timers rådgivning. Er det med henblik på opstart af egen virksomhed, og bliver du kunde hos den pågældende rådgiver, er vi mange, der slet ikke fakturere et kortere, indledende møde, hvis det holdes på eller i nærheden af vort kontor eller i telefonen.
Bare kom igang, - der er MANGE andre som har fundet ud af det, så kan du også! Som flere andre skriver få en revisor til det "kedelige", - selvom det måske i starten er at "skyde gråspurve med kanoner" - men gør det rigtige fra starten..
Som Peter Revisor foreslår så tag med til et at SKAT's info-møder for nystartede virksomheder.. Der er en liste her:
Jeg er lige ved at sige "Skråt op med Skat". Se at komme igang med det du har lyst til, og lad så en revisor klare det med Skat.
Min oplevelse med min revisor var, at han det første år tjente sit honorar hjem. Der er faktisk mange ting, som man som "almindelig" menneske ikke lige tænker over, men som en revisor har helt styr på.
Mht Skat, så er de faktisk helt uskadelige, hvis du har orden i tingene, og det har du med en revisor.
Jeg ved ikke om denne korte historie kan hjælpe dig, men jeg syntes ihvertfald at du bør ofre de næste 10 minutter på at læse den:
Historien er fra da jeg startede virksomhed op for allerførste gang. Det var for en 17 år siden og på trods af at det altså ikke var SÅ længe igen, så var det dog stadig lige i forstadiet til dot-com-boblen og før at der var noget så som Amino og andet sted på internettet at hente hjælp omkring opstart af virksomhed - og drift af virksomhed i det hele taget.
Hvis man ville lære noget om at starte virksomhed, så kunne man gøre det på Handelsskolen (hvis man var heldig at få nogle lære som reelt vidste noget om det). Men da jeg ikke har gået på Handelsskolen, så var der ellers kun hjælp at hente i et sparsommeligt udvalg af bøger på biblioteket og nogle "Bliv selvstændig"-kurser afholdt af amterne.
Da jeg startede op første gang var det fra et helt rundt 0. Jeg havde ikke penge til at betale en revisor for at hjælpe mig i gang. Jeg vidste faktisk ikke engang at en revisor kunne det, da jeg kun troede at revisorer var sådan nogle der arbejdede for store koncerner - Dét siger lidt om hvor "blank" jeg var omkring det at drive virksomhed. Og ja, jeg var også pissebange for det dersens "skatte-væsen" som jeg kun havde hørt omtalt i negative vendinger.
Men da jeg var vokset op med at man skulle konfrontere i stedet for at bukke hovedet og stikke af, så gjorde jeg det ganske enkle at jeg ringede til Told & Skat (det hed de før det blev til SKAT) kontor i Frederiksborg amt, som var den skatteforvaltning jeg hørte under. Jeg forklarede omstillingen, at jeg ville starte virksomhed men intet vidste om Skat, moms m.m. Jeg blev så stillet om til en flink ældre dame som hed Grethe, som i en del efterfølgende år var en rigtig god sparring. Jeg kunne altid ringe og spørge hvis der var noget jeg var i tvivl om, eller komme forbi og få det forklaret. Som hun sagde, så var ville de meget hellere bruge tid på forklare tingene i detaljer, end at skulle til at hive mig til torskegilde efterfølgende og skulle til at finde hoved og hale i det. Og så vidste de også at tingene var i orden fordi de havde fulgt mig på sidelinien. Det gav mig en vis tryghed at vide at der var nogen som havde dette som et arbejde, som hjalp mig godt på vej - og så var det vel og mærke gratis.
Så derfor er min holdning i dag stadig den, at hvis du vil starte virksomhed op og det er første gang, så tag også lige en snak med din lokale afdeling af SKAT. Det kan være de også har en "Grethe" til dig.
- Uanset hvad, så tag du tyrene ved hornene. Lad være med at gå og frygte at SKAT en dag ringer til dig. Snup knoglen og ring til SKAT og forklar dem at du skal til at starte op, men du er noget bekymret over for det med skat, moms og hvad du ellers har hørt skattevæsnet sidder og brygger på i sin hule.
...Bid mærke i at jeg skrev "du skal til at starte op" - ikke "overvejer at starte op". Se at komme afsted på iværksætter-toget .
Min oplevelse med min revisor var, at han det første år tjente sit honorar hjem. Der er faktisk mange ting, som man som "almindelig" menneske ikke lige tænker over, men som en revisor har helt styr på.
En gammel talemåde siger: han sparer kronen og mister daleren. Sagt på nydansk: Som nystartet skal man være påpasselig med ikke at bruge løs af penge, men engang imellem kan god rådgivning være givet godt ud. Mange iværksættere har fuldt ud styr på tingene, men for nogle vil det klart være bedre at koncentrere sig om det de er gode til (drive deres virksomhed) og så købe sig til hjælp til bogføring og regnskab m.m. Er der for mange ting man som iværksætter er i tvivl om i forhold til de økonomiske ting, vil økonomisk rådgivning helt klart kunne betale sig.