Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjemmeside som "selskabskapital" i ApS

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan principielt aktivere de udgifter du har haft til udviklingen, men det kræver at en række forudsætninger er opfyldt. F.eks. skal du kunne sandsynliggøre, at en fremtidig indtjening er mulig i virksomheden(I praksis dog meget en vurderingssag, hvorfor dette nok ikke er umuligt med den rette revisor). Dernæst skal du kunne retfærdiggøre og dokumentere de udgifter, du har haft til udviklingen. Så vidt jeg ser det, er dette nok dit største problem. Har du således fakturaer for 125.000 kr. er det temmelig nemt at dokumentere udgifterne, men eftersom I selv har udviklet softwaren, skal der foretages et kvalificeret skøn over, hvor mange timer der almindeligvis kræves for at udvikle et sådant stykke software, og hvad timeprisen i givet fald ville være. Dette kan være en temmelig omkostningsfuld affære, idet det kræver en mere dybdegående analyse fra revisorens side, hvilket i sidste ende koster. Du skal derfor nok også overveje, om I er klar til at betale f.eks. 25-30.000 kr. for det revisorarbejde det vil kræve at fremskaffe sådan en erklæring.
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Anpartskapital er en garantikapital som skal sikre dine kreditorer at der er nogle penge i fortagenet.

Derfor skal værdien af din hjemmeside svare til det du kan få for den hvis du sætter den til salg hvis du bruger den som indskudskapital. Så hvis du og din revisor kan blive enige om at markedsprisen for din hjemmeside er 125.000 kr så er det jo fint. Mener du selv du kan sælge den for 125,000 kr.??

 

Hvis du endelig skulle finde en revisor der der også mener at markedsprisen er 125.000 kr., så skal du også lige huske at du skal betale skat af de penge, fordi så har du jo lige dokumenteret at du ved at sidde og lave en hjemmeside har tjent 125.000 kr. til en anpartkapital og det skal man jo betale skat af.....

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Mener at man bør prøve at holde tingene adskilt. Regnskabsværdier er ikke det samme som markedsværdier, idet markedsværdien som regel anskuer værdien fremadrettet(Hvad kan virksomheden indtjene?), mens regnskabsværdien er bagudrettet(hvad har vi erhvervet aktivet for). Derfor kan du sagtens aktivere udviklingsomkostningerne, såfremt du(din revisor) på en rimelig måde kan retfærdiggøre udgifternes størrelse. Derudover er der dog en rigtig pointe i, at det skal kunne retfærdiggøres, at din virksomhed kan generere en rimelig fremtidig indtjening.

Derudover mener jeg ikke, at der skal svares skat af de aktiverede udviklingsomkostninger, før selskabet sælges, men her må du nok igen snakke med en revisor.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for alle svarende og der er en del flere ting i det end jeg lige havde tænkt på. Må nok hellere få en aftale med revisoren og hør, hvad han har at sige.
Når i samarbejder med andre firmaer, er i så ligeglade med om det er et I/S i handler med?
For flere af de firmaer vi har kontaktet, ser helst, at vi laver et ApS, men vi ville helst starte med et I/S og hvis det så går godt omdanne det til et ApS.

 

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder underligt, umiddelbart ville underleverandører og andre debitorer nok helst have, at I er registreret som et I/S, da I derved hæfter personligt for eventuel gæld.

Der er dog visse ulemper, der gør, at I nok skal tænke jer grundigt om mht. at oprette et Aps(f.eks. udgifter til værdifastsættelse af imaterielle aktiver).

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Som Kristoffer skriver er det en fordel for en kreditor at ejerne af et I/S hæfter personligt med hele deres personlige formue.

Til gengæld er det en fordel med et ApS at man har mulighed for at trække et regnskab på dem.

Det kan være nok så fint at et I/S går ned og man har krav imod ejerne, det hjælper bare ikke hvis der ikke er penge at komme efter hos dem.
Man kan som bekendt ikke plukke hår af en skaldet.

Personligt tjekker jeg ofte regnskaber hvis jeg har mulighed for det, før jeg giver mig i kast med større projekter med en ny kunde.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil også hellere handle med et I/S end et ApS (sådan groft sagt). Ved et I/S er der flere, man kan rette sit krav mod, så selvom én ikke har nogen aktiver, har en eller flere andre interessenter måske. Og kravet består, indtil der evt. dukker nogle aktiver op.

Det er en klar fordel, at man kan kigge i ApS''ers regnskaber, men problemet er dels, at der går op til 1½ år fra stiftelsen til første regnskab foreligger, dels at det er bedst at have lidt mere end et enkelt regnskab for at kunne danne sig et overblik over selskabets økonomiske stilling. Og det hele kræver desuden, at man har forudsætninger for i det hele taget at kunne tolke regnskaberne.
Tilmeldt 24. Mar 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 06-02-2007 08:43:59 Forfatter: Mikkel deMib Jeg er så godt som 100% sikker på du ikke kan regne værdien af et website ud baseret på et antal timer og en timeløn. Det er ikke en værdi - men en omkostning. At du bruger 1 million på at lave et website gør det ikke 1 milion værd.




Du er vist ikke økonom, det er nemlig lige præcis sådan at man værdiansætter aktiver.



Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, det er bestemt ikke sådan man værdisætter aktiver der skal handles med, sælges eller bruges som indskud. At jeg bruger 125 timer á 1000 kroner på at male et maleri, gør det sgu ikke 125.000 kroner værd. Og jeg håber heller ikke at myndighederne vil godkende mit klatmaleri som tilstrækkeligt kapitalgrundlag til oprettelse af et ApS, for faktum er jo, at der IKKE er for 125.000 kroner værdier i mit nye selskab, når det eneste aktiv er mit elendige billede.

Og hvis det er noget der skal handles med, så kan man heller ikke bruge omkostningerne, som grundlag for noget. Jeg er da ligeglad med om du har brugt 10.000 timer på at kode et website - hvis websitet kun kan indtjene 10.000 kroner om måneden, ja så er det altså ikke dine timer værd. Og i den modsatte ende, tvivler jeg på at Skype-drengene har brugt for $4-5 milliarder udviklingstimer på deres produkt :)
Tilmeldt 24. Mar 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 25-03-2007 17:20:00 Forfatter: Mikkel deMib Nej, det er bestemt ikke sådan man værdisætter aktiver der skal handles med, sælges.....

 

Næhh, det er det ikke, men hjemmesiden skal hverken handles eller sælges. Hvis dette var tilfældet så ville man se på det sandsynlige fremtidige cash flow.

 

....eller bruges som indskud.

 

Jo, aktiver SKAL indregnes til, det vi økonomer kalder, KOSTPRIS første gang (jf. Årsregnskabsloven af 2001 § 36).

 

At jeg bruger 125 timer á 1000 kroner på at male et maleri, gør det sgu ikke 125.000 kroner værd.

 

Nej, hvorfor i al verden skulle det blive det.

 

Og jeg håber heller ikke at myndighederne vil godkende mit klatmaleri som tilstrækkeligt kapitalgrundlag til oprettelse af et ApS,....

 

Hvis det er et ApS der beskæftiger sig med køb og salg af malerier, så vil de gerne acceptere det. Så bliver maleriet det som vi økonomer kalder for et varelager. JF ovenstående så skal du nok argumentere for at du kunne have tjent 1000 kr i timen et andet sted ved at lave malerier. Ellers er det jo ikke en reel omkostning du har haft ved at lave maleriet. 

 

....for faktum er jo, at der IKKE er for 125.000 kroner værdier i mit nye selskab, når det eneste aktiv er mit elendige billede.

 

Hvis du kunne have tjent 1000 kr. i timen på at male malerier et andet sted, så er det rent faktisk de 125.000 kr. værd.

 

Og hvis det er noget der skal handles med, så kan man heller ikke bruge omkostningerne, som grundlag for noget.

 

Enig, men nu skal der jo heller ikke handles med hjemmesiden jf. første argument.

 

Jeg er da ligeglad med om du har brugt 10.000 timer på at kode et website - hvis websitet kun kan indtjene 10.000 kroner om måneden, ja så er det altså ikke dine timer værd.

 

Værdien af 10.000 kr. om måneden uendeligt til en rente på 4,25 % om året giver 287,81 kr. i timen og det er da okay!!!

 

Og i den modsatte ende, tvivler jeg på at Skype-drengene har brugt for $4-5 milliarder udviklingstimer på deres produkt :)

 

Det har de heller ikke, og Ebay købte altså også en kundedatabase på et par millioner kunder. Den slags er også penge værd.

 

Igen DU ER VIST IKKE ØKONOM

 

 

 

 

 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)