Hej Susanne, Først skal du gøre dig klart, hvad dit behov er. Hvor mange bilag vil du have i løbet af et år? Tænk evt. pr. uge eller pr. måned og x52 eller x12. Hvordan skal du lave faktura? Har du mulighed for at sidde ved en computer og skrive faktura ud, eller skal du have en kasseterminal, eller bare en kvitteringsblok? Fiond ud af, hvordan det er nemmest for dig. Dernæst tænk på, om du selv har tid, lyst og indsigt til at sidde og bogføre selv? Vil det være nemmere at have en bogholder til at gøre det en gang om måneden eller i kvartalet for dig, så momsafregningen passer og angives til tiden? Med 150 kr. om måneden betaler du 1.800 kr. om året. Det kan du købe 5-7 timer hos en bogholder for. På den tid kan bogholderen bogføre rigtig mange bilag. Hvis du alligevel skal have en bogholder til at lave årsregnskab og skatteopgørelse for dig, så vil det måske være billigst at lade bogholderen klare hele arbejdet. Så vil der helle ikke skulle bruges tid af bogholderen/revisoren til at rette fejl i bogføringen begefter. De fleste små iværksættere vil kunne få hjælp af en bogholder til at håndtere hele regnskabet for imellem 1.500 kr. og 3.500 kr. årligt. For den pris skal du vel at bemærke ikke røre en finger selv, og du vil altid være sikker på, at der er styr på regnskabet. Så mit råd er, at inden du køber/lejer et bogføringssystem, så find ud af hvad dit behov er, og hvad du har lyst til.
|
Hej Susanne
Jeg er enig med Martin i, at du skal finde ud af, hvad dit behov er.
Dog vil jeg anbefale brugen af online-regnskabssystemer, hvor du selv står for faktureringen - og dig selv eller en bogholder står for resten.
Da det er samme systemdata, der benyttes af begge, så er der ikke mulighed for, at man kommer til at indtaste i den forkerte udgave af regnskabet.
Desuden sikre dem der driver online-løsningerne, at der tagers flere sikkerhedskopier dagligt og til flere lokationer, så du ikke selv behøver at sørge for det.
Selv tilbyder vi SALDI, hvor du kan starte som gratis med op til 300 posteringer årligt. Vi har mange virksomheder, som holder sig under grænsen år efter år - ellers er det blot 51 pr. måned for op til 1.000 årlige posteringer samt hotline og muligheden for at få en bogholder eller revisor tilknyttet gratis.
Med venlig hilsen
Claus Agerskov