Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af stort projekt!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen til jer allesammen. Nu er jeg efterhånden træt af at være lønslave og har længe gået og ledt efter en god ide! Nu syntes jeg så selv jeg har fået den :) Men så kommer der jo et par spørgsmål!

Der findes intet magen til i hele norden skal det lige siges og håber lidt militæret ville være interesseret også!

Overordnet - Hvordan kommer jeg igang?

Det kræver et større byggeri (hvordan undersøger jeg prisen for sådan et)

Hvordan laver jeg en plan?

Og det er et tysk firma der skal levere selve kernen af projektet - men kan jeg bare skrive en mail til dem? Det er ret specielt så kan jeg godt tillade mig bare at skrive "Hvad koster det"?

Er der et kursus eller noget man kan tage et sted hvor man kommer alle disse ting igennem? Det er lidt svært med sådan et stort projekt at være autodidakt syntes jeg

På forhånd tak

Ps. kort og godt har jeg fået en ide men er på bar bund om hvordan jeg fører den ud i livet!

Mvh. Ole Henriksen

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole.

Det er altid svært at gennemskue nye forretningsideer, når man jo af gode grunde ikke kan få så meget information om dem... Det lyder imidlertid som om, at du har et meget stort kapitalbehov - så med mindre du har en bankbog, der tilsvarer dette, skal du ud og finde investorer. Det betyder, at du bør starte med at udarbejde en forretningsplan. Denne bør beskrive ideen, markedsforhold, løbende kapitalbehov, risici og muligheder osv. Under alle omstændigheder er det en god øvelse!

Når du så skal ud og præsentere forretningsplanen for potentielle investorer, løber du naturligvis en risiko for at nogen negler ideen. Hvis der er noget patenterbart i den, er det en god mulighed at indlevere en patentansøgning. Så har du prioriteten - men slipper for de helt store udgifter ifbm. patentet indtil det er godkendt. Jeg har ikke været igennem processen, og kan ikke helt huske tider og priser. Og det skal naturligvis bemærkes, at det ofte ikke er helt simpelt at få udarbejdet et fornuftigt patent (og hjælp hertil er som hovedregel ikke billigt).

Generelt vil jeg anbefale at du får lokket nogen med i opstarten. Det er altid en fordel (og knapt så kedeligt) at have nogen at sparre med!

Mvh.

 Anders

PS: Ifht. tyskerne er det umådeligt svært at svare på ud fra de givne informationer. Men du skal jo under alle omstændigheder til at kontakte dem, inden du kommer videre. Så en email til dem, hvor du udtrykker interesse og spørger om det videre forløb, er vel aldrig helt ved siden af?

Fra Ballerup
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders, ja det med kapitalen bliver nok et problem! Men mht. udarbejdningen af en forretningsplan, er der et kursus el. lign man kan tage hvor man rent faktisk får nogle at sparre med face to face? Det er lidt nemmere - aner ikke hvilke oplysninger eventuelle investorerer ville kræve at se eller hvordan de skulle stilles op!

Men ja - jeg må jo bare sende de kære tyskere en mail og så må vi se hvad der sker :)

Tak indtil videre

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole.

Jeg har ikke styr på evt. kurser ifht forretningsplanen. Er dog sikker på at der er masser af information at finde med google. Jeg er på ingen måde ekspert (har faktisk kun haft et enkelt kursus på DTU - og så set på en del firmaer). Men for mig at se, er det vigtigt at få afdækket:

1. Produktet. Udviklingstid/risici? Patentstrategi? Evt. lovkrav (der er sikkert specielle forhold ifht. militærteknologi)?

2. Markedet. Er det der allerede eller er det noget der skal dyrkes? Hvor svært er det at få fat i kunderne? Hvem er konkurrenterne? Hvor meget kan/vil de flytte sig for at udkonkurrere dig? Hvad er realistiske salgspriser/margin. Hvad skal der til i markedsføring, sælgere, distributører etc. Osv.

3. Forretningen. Løber det rundt? Hvad er de faste og variable omkostninger igennem både udvikling og drift? Hvad er nulpunktsomsætningen? Hvordan ser både den realistiske og "worst case" forretningen ud?

4. kapitalbehovet (både under opstart og når selskabet går i egentlig drift). Likviditetsproblemer kan hurtigt slå selv en eller god forretning ihjel.

5. SWOT-analyse(r) (Strengths Weaknesses Opportunities & Threats). Banalt, men faktisk et udmærket værktøj også til at tvinge sig selv til at se på projektet fra nye vinkler.

Husk ifht. sparring etc. at få lavet en non-disclosure kontrakt. Ellers ender du hurtigt med at få ødelagt evt. patenterbarhed!

Generelt er papir og forretningsplaner jo desværre taknemmelige. Man kan hurtigt få pæne tal frem ved at sætte høje salgstal og margener ind. For mig at se er forretningsplanen primært en process der skal overbevise dig selv om at du er i gang med noget fornuftigt - så den skal være realistisk. Hvis den så tilgengæld samtidig viser en god forretning har du også en god case overfor eventuelle investorer. Husk at disse som hovedregel er både grådige og nervøse. Så i min bog, bør du overveje hvor langt du kan komme selv. Jo længere du kommer inden du skal have kapital des mere attraktiv er din forretning - og des mere får du for den (i dette tilfælde: Des større aktieandel får du lov at beholde).

God vind!

 Anders

 

Fra Ballerup
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 04:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak igen Anders - der var nogle ting jeg ikke havde tænkt over indtil!  Og det virker nu ellers for mig som om du har rimeligt godt styr på tingene ;)

Rigtig god weekend til dig

Fra Fredericia
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 167
Fra  PlusConcept Skrevet kl. 05:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er bange for at nogle "stjæler" din idé, så få dem til at underskrive en NDA. Den kan findes her på Amino ellers skal du bare søge efter NDA ¨på google så finder søgemaskinenen den til dig. Alternativt, så smid mig en PM.

Henrik

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

Du har ganske givet en god ide, som skal udvikles og iværksættes. Det alene kræver store ressourcer

Et byggeri er i sig selv et stort projekt, det er min erfaring at du skal søge professionel bistand til den del af planen. Både for at frigøre dine egne kræfter til det væsentlige, for at blive sikret juridisk og i sidste ende vil denne rådgivning kunne  spare penge.

 

Mvh

Noel

 

Fra Flensborg
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

 

Hvorfor skal der bygges ?

Der står en del ledige fabriksanlæg både i DK og Tyskland.

Mvh

Monse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)