Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter fra før CVR-nr erhverves

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Kan man på nogen måde fratrække udgifter til ens virksomhed, hvis de er faktureret til virksomhedens ejer (privat) inden man har etableret virksomheden.

Udgifterne vedrører køb af domæner til virksomheden, design af logo, brevpapir mv. - altså altsammen serviceydelser/varer der rent faktisk har med virksomheden af gøre!

Mit eget gæt på svaret: Nej Sad

 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det mener jeg godt man kan, nu er det noget tid siden jeg startede, men dengang mener jeg at man kunne fratrække op til 3 måneder før man startede virksomhed.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Iflg. lovgivningen nej.

I praksis vil den nok gå igennem.

 

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mht. til tiden før du bliver registreret:

Jeg var i samme båd som dig da jeg oprettede et CVR

Jeg ringede til skat og spurgte dem, og jeg fik svaret, at du gerne må tage udgifterne med fra før du blev registreret.

Vi havde udgifter der gik hele 2 år tilbage, det må du altså gerne :)

Mht. til faktureringen:
Som du selv er inde på, så skal virksomhedens navn være at finde på det bilag (faktura eller lign).
-Ifølge loven..

Men, jeg er sikker på at det nok skal gå alligevel, domænenavnet osv. må da sige lidt.
Vi havde i hvert fald maskinskrevede kassebonner fra 'supermarkeder' (fx XL byg) med.

Min webshop: www.sleek.dk - Dansk mikromærke der designer t-shirts med store motiver.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er lidt mere nuanceret end som så.

Det, der er vigtigt at huske, er, at det ikke i sig selv er momsregistreringen som udløser retten til momsfradrag (eller pligt til at opkræve moms). Det er den hensigt man har og de aktivteter man har udført.

Det, der kan være problemet (men det lyder det ikke til at være her), er hvis udgiften ikke tydeligt er forbundet med en påtænkt momspligtigt virksomhed - eller hvis der har været momsfrie indtægter og dermed er sendt et signal om, at man ønsker at benytte muligheden for at undlade at lade sig momsregistrere fordi omsætningen er under registreringsgrænsen.

Men i stedet for at sidde og skrive en masse her, så ligger der faktisk en artikel om lige præcis dit spørgsmål på Amino Regnskab: http://www.amino.dk/regnskab/Artikler/Artikel.aspx?id=786.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en henvisning til feinschmeckerne: EF-Domstolens dom i C-385/09 Nidera Handelscompagnie.

Nu er EF-Domstolens domme ikke de mest læsevenlige.....men essensen er, at EU's overordende momslovgivning gør, at en virksomhed har ret til momsfradrag for udgifter der er afholdt før momsregistreringen.

Virksomheden skal blot lade sig momsregistrere inden for en "rimelig frist" efter de transaktioner, der udløser pligt til at lade sig registrere.

Der er altså intet i momsloven som i sig selv forbyder eller forhindrer momsfradrag for udgifter afholdt før momsregistreringen.

Vh
Lars

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Super med denne oplysning, Lars. Det gør da mange ting noget nemmere.

Lige et spørgsmål til dig. Hvis en virksomhed har udnyttet muligheden i opstartsfasen for salg uden moms pga. 50.000 kr.s grænsen mener jeg dog stadig, at de så ikke også kan løfte moms med tilbagevirkende kraft jf. denne afgørelse. Er du enig?

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:

Lige et spørgsmål til dig. Hvis en virksomhed har udnyttet muligheden i opstartsfasen for salg uden moms pga. 50.000 kr.s grænsen mener jeg dog stadig, at de så ikke også kan løfte moms med tilbagevirkende kraft jf. denne afgørelse. Er du enig?

Helt enig !

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)