Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betale privatlån med indtægt fra virksomhed?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk...

Et "hurtigt" spørgsmål - må jeg benytte penge fra min virksomheds (enkeltmandsvirksomhed) indtægtskilde til at betale for mit privatlån? optaget før virksomhedens start?

Eller, skal (kan) jeg overføre lånet fra mig til virksomheden?

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Der er vel løn til dig selv og hvad din egen løn bruges til, er jo op til dig!

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Dommeren:

Hej Jens

Der er vel løn til dig selv og hvad din egen løn bruges til, er jo op til dig!

Hej "Dommeren", og tak for hurtigt svar.

Ja, det kunne godt være en lønudbetaling, men jeg fik ikke formuleret mig helt præcist, kan jeg se.

Jeg ønsker ikke at lave det som lønudbetaling, men som en direkte udgift til virksomheden. På den måde kan jeg afdrage mere om måneden, da jeg jo som privatperson skal betale skat af lønudbetalingen... Eller hvad?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Afdrag kan jo ikke fratrækkes i den skattepligtige indkomst - det lyder til, at det er dét du gerne vil.

Så længe du bare bliver beskattet af virksomhedens overskud (ikke virksomhedsskatteordningen) så kan du hæve alle de penge du vil på virksomhedens konto, da du bare kommer til at betale skat af det overskud virksomheden generer.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Afdrag kan jo ikke fratrækkes i den skattepligtige indkomst - det lyder til, at det er dét du gerne vil.

Så længe du bare bliver beskattet af virksomhedens overskud (ikke virksomhedsskatteordningen) så kan du hæve alle de penge du vil på virksomhedens konto, da du bare kommer til at betale skat af det overskud virksomheden generer.

Okay. Så jeg kan godt tage penge ud af virksomheden, og betale for mit privatlån? hvad skal dette så bogføres som? Hvilken type udgift?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Det skal bogføres som en hævning i virksomheden. Hvis du bruger en standard kontoplan skulle du gerne have en konto til formålet under egenkapitalen.

Husk dog, at det har betydning for din skat, hvis du kører virksomhedsskatteordningen, men det går jeg ud fra at du ikke gør.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Ok, jeg kører ikke noget pt (dvs. jeg kører de to ting separat, privat lån for sig, og virksomhed for sig).

Men, jeg tænkte blot på, om det virkelig var OK at betale mit privatlån med penge fra min virksomhed - Normalt ville man jo lave en lønudbetaling til mig selv, og så betale lånet med den udbetaling (minus skat) - eller, er min løn i realiteten blot overskuddet fra min virksomhed? (beklager hvis det er et selvsigende spørgsmål, men jeg har ikke meget forstand på dette område Smile

Pt. har min virksomhed og privatkonto kørt hver for sig, og jeg er lønnet andetsteds fra - Men nu begynder overskuddet i firmaet at nærme sig en beholdning, hvor det ville give mening at hive penge ud til mig selv, bla. til at afdrage på personlig gæld (som er optaget før virksomhedens start).

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er 90% sikker på at det du får at vide her, ikke er rigtigt.

Jeg har lige siddet og læst på dette, da jeg er i samme situation og skal jeg betale mine private lån af, bliver jeg nød til at betale skat af det jeg overfører. Altså bliver det som du siger, en lønudbetaling og herefter kan du betale dine lån.

Men spørg en revisor, så er du 100% sikker på det du gør ;-)

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens:

Hej Jesper.

Ok, jeg kører ikke noget pt (dvs. jeg kører de to ting separat, privat lån for sig, og virksomhed for sig).

Men, jeg tænkte blot på, om det virkelig var OK at betale mit privatlån med penge fra min virksomhed - Normalt ville man jo lave en lønudbetaling til mig selv, og så betale lånet med den udbetaling (minus skat) - eller, er min løn i realiteten blot overskuddet fra min virksomhed? (beklager hvis det er et selvsigende spørgsmål, men jeg har ikke meget forstand på dette område Smile

Pt. har min virksomhed og privatkonto kørt hver for sig, og jeg er lønnet andetsteds fra - Men nu begynder overskuddet i firmaet at nærme sig en beholdning, hvor det ville give mening at hive penge ud til mig selv, bla. til at afdrage på personlig gæld (som er optaget før virksomhedens start).

Du betaler skat af dit overskud i virksomheden og ikke det du hæver ud til dig selv. Bruger du ikke VSO kan du hæve alle de penge ud du vil uden det får betydning på skatten.

Dit afdrag bliver ikke en udgift for virksomheden, men en postering under egenkapitalen.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:
Du betaler skat af dit overskud i virksomheden og ikke det du hæver ud til dig selv. Bruger du ikke VSO kan du hæve alle de penge ud du vil uden det får betydning på skatten.

Dit afdrag bliver ikke en udgift for virksomheden, men en postering under egenkapitalen.

Se det gav lidt mere mening - jeg tror, jeg fangede den nu Smile

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)