Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, hjælp, hjælp

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg stiller sikkert en lang række af dumme spørgsmål, men jeg har virkelig brug for jeres hjælp på stort set alle områder...

Hvordan får jeg bedst overbevist banken om, at min tøjbutik , bliver en stor succes? :)

Jeg har sparet 70.000 op ( Skulle egentlig have været brugt på nyt køkken:), og det må da have en betydning at man har lidt med. Men samtidig har vi også været i banken for nydelig vedr. huskøb. Har dog kun fået at vide at vores økonomi så meget funuftig ud. Men lige nu har jeg jo også en fast måndelig indkomst!!! Man skal vel ikke regne med at kunne trække meget ud til sig selv i starten? Og så hænger det hele jo lidt på mun mand.

Fortæl mig alt hvad I ved og kender til dette.

Mange hilsner Malene

P.s Det er nok også af betydning at jeg lige fortæller, at ham der for nydelig blev min mand er selvstændig håndværker på 4. år. Så det er jo stadig rimelig nyt og der har vi jo også en kassekredit. Firmaet går dog ganske udmærket, men ha har som alle andre kunne mærke finanskrisen.
Fra roskilde
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 152
Fra  FestFest.dk Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hente regnskaber fra nærliggende tøjbutikker som viser at de rent faktisk tjener penge (Hvis de gør).

Du kan også finde din målgruppe og analysere den, og vise banken at den målgruppen eksistere der hvor du vil starte forretningen op (:

Håber det kan bruges ! ;D

Vh

Peter Rohde Rasmussen

Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't

Fra roskilde
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 152
Fra  FestFest.dk Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også vise banken hvorfor og hvordan du differentiere dig i forhold til konkurrenterne, og hvad fordelene er :D

Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malene.

Først vil jeg lige sige at din overskrift ikek er så sigende. Jo mere præcis jo bedre svar får du.

Men til dine spørgsmål:

Jeg har ikke erfaring på området. Men jeg ved at det er vigtigt du kommer med en rigtig god virksomhedsplan, hvor du skal have nogle klare mål men også være realistisk.

Hvordan er din erfaring inden for faget?

Har du fundet lokaler og ved lidt om hvad det koster?

Det er dig der kender din bank bedst men det er ikke blevet nemmere i disse tider at låne noget. Men jeg tror det er vigtigt du finder ud af dine behov. For det er ikke uvæsentlig om det er 700000 eller 7mill du skal låne og hvor meget 70000 dækker. 

Vh. steffen

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ole

Man får vel ikke lige sådan fat i "de andres" regnskaber?

Butikken skal sælge børnetøj. På trods af at det er en lille by, er der masser af børnefamilie. Der er både skole, fritidshjem og flere børnehaver i byen. Det burde jo også være et stort plus, når jeg skal overbevise banken :)

VH.

Malene
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malene!

Jeg har selv lige startet en virksomhed op og ved godt, at dette kan være vanskeligt.

Grundlæggende vil jeg sige, at der er to ting, som du skal have på plads inden du går i banken. Det er:

Der skal arbedes medget med dette omkring budgetter vil der jo være en udfordring i, at få lavet det så præcist som muligt. Jeg tror at du vil have ret i, at det kan være vanskeligt at få regnskaber udleveret fra de lokale måske kommende konkurenter, men er der tale om en virksomhed, som du vil overtage må det også være i sælgers interesse, at du får udleveret de sidste års regnskaber. Er der tale om ny butik vil det straks være meget vankseligere.

Omkring økonomien syntes jeg at du skal bruge lidt penge på få at lavet et budget, hvis du ikke kan selv. Gerunder skal du overveje, hvilket finansielt behov du har. Dette skal du holde op imod den egenfinansiering, som du kan præsterer.

 

Derudover skal du have lavet en forretningsplan indeholdene alle de tanker du kan komme  tanke om omnkring din virksomhed. Nogle nøgleord kunne være:

  • din baggrund
  • Idegrunlag for virksomhed (butik/internetbutik/begge dele etc)
  • Markedet
  • markedsføring
  • stærke og svage sider hos dig og din forretning
  • Budgetter
  • Personlige ressourcer
  • Produkter og ydelser
  • Organisering af virksomhed
  • Behov for arbejdskraft
  • Indkøbskanaler
  • Forventet udvikling

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej ellers er du velkommen til at kontakte mig igen.

 

 

 

 

 

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malene.

 

Jeg ved ikke om du allerede har kontaktet dem, men jeg har selv haft en del møder med Væksthuset (startvaekst.dk). Der er vidst blandede meninger om dem iblandt iværksættere, men jeg har fået rigtig meget ud af at mødes med dem. De er enormt venlige og det koster ikke noget. Jeg har brugt dem meget for at vende tanker med dem og gøre frustrationer omkring al den uvidshed der opstår i forbindelse med de gode ideer, mere håndgribelige. Jeg har selv en enkelt kontakt i Væksthus midtjylland som jeg henvender mig til når det synes nødvendigt.

På deres hjemmeside har de flere skabeloner til dokumenter som foretningsplan og budgetter, som jeg selv har brugt som inspiration til egne skriverier. De punkter Kim lister op, er stort set alle med.

I forhold til budget, udgifter, indtægter, fradrag, firmatype, etc. er jeg blevet rådet til at holde et møde med en revisor. En idé kunne være at se på skabelonerne til en forretningsplan (http://www.startvaekst.dk/op_forretningsplan), der er to slags, holde et møde med væksthuset (eller i hvert fald nogle, der er vandt til at forholde sig til disse dokumenter), rette forretningsplanen i henhold til mødet og dernæst sende den til en revisor du har kontaktet sammen med et udkast til budget, som du forestiller dig det (en skabelon, kan vidst nok også findes på samme side??) lidt tid før et aftalt møde. På denne måde sparer du dyr tid på mødet med at udredde, hvorfor du har kontaktet revisoren og han/hun kan forberede sig på mødet til din fordel.

 

Jeg håber du kan bruge dette.

 

Mvh.

Esben

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim

Tak for dit svar.

Det er en butik som jeg skal starte op fra bunden. Det har tidligere været tøjbutik, så indretning osv. er der styr på og skal der ikke bruges store penge på.

Jeg synes bare det er enormt svært at vide lige nu hvad tingene kommer til at koste. Kan man fx. sige at jeg til at starte med køber varer/tøj ind for 50.000 kr?

Jeg vil forsøge ikke at have et alt for stort at lager, så der ikke ligger alt for mange "penge" gemt i kæderen af butikken.

Er stadig meget i tvivl om hvordan jeg præsenterer dette for banken. Jeg skal jo have et ja fra dem før jeg går mere igang og fx. giver mit endelige ja til leje af lokalet.

Der skal ikke ansattes nogen til at starte med, så det er kun lidt løn til mig selv der skal trækkes ud. Er stadig meget i tvivl om jeg har fundet det rette lokale, da huslejen er 9000+forbrug og der er her tale om en mindre by, uden gågade. der er dog et stort opland til byen og masser af turister om sommeren. Dette lokale er det eneste tomme i byen.

Mange hilsner

Malene
Fra 6100 Haderslev
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malene

Som det første vil jeg sige det sammen som Kim. Forretningsplan og realistiske budgetter er alpha omega. 

Samtidigt må du ikke gå i banken med for meget ofring af dig selv. Din bank vil have fokus på at der skal være penge til dig. Så hvis du f.eks. går ind i banken og siger at du ikke behøver løn i de første 2 måneder, vil banken formentlig se dit projekt som useriøs og for dårligt forberedt. 

Sådan som du skriver har du et fedt drive og det er oftest en god start, og ender sjældent i en fiasko. Så jeg tror faktisk du skal springe ud i det. Men tag lige nogle venner med ind og se på lokalerne og få dem til at vurderer om de er pengene værd. Evt. lad være at fortælle dem prisen, men de selv skal komme med et bud på hvad lejeværdien er. 

Til sidst vil jeg sige, at du skal lave en grundig markedsanalyse. Hvem er dine konkurrenter? Hvad vil de være klar med at modtræk? Kan byen bære en tøjbutik mere? osv.

 

Håber det kan bruges. //Kenneth

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kenneth

Tak for dit svar.

Syns virkelig det er svært med et realistisk budget lige nu, før jeg ved hvor meget tøj osv. der skal være til at starte op på. Jeg har virkelig lang vej igen kan jeg mærke:) Jeg har jo pt. ikke en ide om, hvad det vil koste at fylde butikken med tøj. Jeg har allerede fundet nogen kontakter, hvor jeg kan købe tøjet, når jeg altså når dertil. Der er ingen i byen der sælger børnetøj, det har der dog været, men det skal ikke bremse mig. Jeg tror virkelig på det. Men huslejen kom bare meget bag på mig, troede slet ikke den ville være i det prisleje.
Butikken er klar, så for at sige det lidt nemt er det "bare" tøj og kasseapperat der skal derind i første omgang.

Mange hilsner

Malene
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)