Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vær døv - lyt aldrig til pessimister

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Det er en sød, hyggelig og motiverende historie.

Men at vende et eventyr om frøer, der cykler, til at konkludere at man aldrig skal lytte til pessimister, synes jeg, er en overdrivelse.

.........

Jeg er godt klar over, at jeg kan brænde nallerne ved at skrive, at man af og til bør lytte til de onde, onde pessimister, men jeg tager chancen, for mest af alt er jeg optimist :-)

Jeg er enig i, at man ikke kan overføre en historie om frøer og cykler til det virkelige liv - og anekdoter skal jo også altid tages med et gran salt.

Men personligt mener jeg, at der er kæmpe forskel på en pessimist og en realist/skeptiker.

For mig er en pessimist en person, der ser negative ting, hvor der reelt ikke er noget negativt at finde. (altså hvor de fleste andre mennesker ville forholde sig neutralt eller positivt - der ser pessimisten kun problemer og ulykker).

En skeptiker/realist er derimod en person, som analyserer et givent emne fra flere sider - både negative og positive - og derefter danner sig en mening.

Hvis man er enig i denne betragtning, så er moralen i historien 100% overførbar til "real life".

Og nu vi er ved skeptikere - så betyder skepticisme rent faktisk, at man som udgangspunkt forholder sig neutralt til emne, og så samler man fakta og erfaringer omkring emnet - og derefter danner man sig en holdning eller mening til emnet.

Og vigtigst af alt - hvis man ikke forholder sig 100% neutralt, mens man indsamler fakta - så vil de fakta man finder oftest bekræfte den holdning man hælder til. Det hedder "confirmation bias" og der er skrevet mange bøger om dette - og det er p.... spændende. 

Jeg kan i hvert komme i tanke om en del Amino'er, der kunne lære noget af dette - specielt i dette forum! Cool

 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter Lauge:

Er her nogen som ved hvad  pessimisme og optimisme betyder?

Eller rettere, hvad betyder "misme" og hvad betyder "pessi"og "opti"?

Uhh, det er lige noget for en tidligere klassisk sproglig :-)

Optimisme kommer underligt nok fra det latinske ord bonus, som betyder god. Når man gradbøjer det (altså som god - bedre - bedst), hedder det bonus - melior - optimus. Således betyder "optimus" det bedste. Og optimisme er så det, der er bedst.

Pessimisme kommer af ordet malus, som beytder dårlig / ond / slet / ringe. Det bøjes malus - peior - pessimus. Dermed er pessmisme det, der er dårligst.

Min gamle latinlærer må være stolt :-)

Hej med dig :-)

Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:

Der var en gang en flok frøunger som skulle arrangere en cykelkonkurrence. Målet var at nå toppen af et Alpe d’Huez.

Mange havde samlet sig for at følge løbet og heppe på udøverne. Så gik starten og ærlig talt: Ingen af tilskuerne troede virkelig på, at frøungerne kunne klare at nå toppen af bjerget.

Man hørte udtalelser som: "Åh, alt for svært! De kommer ALDRIG til toppen." eller: "Ikke en chance for at det lykkedes, bjerget er alt for højt!"

Frøungerne begyndte at falde om, én efter én, undtagen dem, som raskt cyklede højere og højere op...
Alle fortsatte med at råbe: "Det er alt for svært! Ingen vil klare det!"

Flere frøunger blev trætte og gav op, men én fortsatte højere, højere og højere...HAN ville slet og ret ikke give op! 

Til slut havde alle andre opgivet at komme til toppen af Alpe d’Huez, undtagen den ene frøunge, som efter stor indsats nåede toppen som den eneste!

DA ville de andre udøverne naturligt nok vide hvordan han egentlig klarede det!

En udøver spurgte frøungen hvordan han havde klaret at udføre den kæmpe præstation og nå målet.

Da viste det sig at ... Vinderen var DØV!

Og lærdommen af denne fortælling er: Lyt aldrig til folk som har en tendens til altid at være negative og pessimister, fordi de tager dine dejligste drømme og ønsker fra dig, som du har i dit hjerte!

Tænk altid over ordenes kraft, fordi alt du hører og læser påvirker DINE handlinger!

Derfor: Vær ALTID POSITIV!

Og frem for alt: Vær slet og ret DØV, når nogen siger til DIG at DU ikke kan fuldføre DINE drømme!


Tænk altid: DU kan også klare det!

Fin historie, det er noget man kan minde sig selv om Yes

retslig inkasso gratis inkasso og inddrivelse af gæld

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:

Ja da - gør gerne det ;-)

 

Er sendt Yes

 

mvh.

Michael

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Min gamle latinlærer må være stolt :-)

TAK for din forklaring!! (jeg har kun 9. med)

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal passe på hvordan man tolker pessimisme og optimisme.

En klog mand lærte mig en gang følgende, som ved første gennemgang lyder som sludder. Men kun første gang....

Pessimisten siger: Nu kan de heller ikke bliver værre.

Optimisten siger: Det kan blive meget værre end det er nu!

Tænk over den :-)

Og ja, tænkt positivt og følg dit hjerte!

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom lige i tanke om, at jeg for noget tid siden faktisk har indspillet et klip, hvor jeg taler om forskellen på optimister og pessimister. Her kalder jeg det bare brokkehovederne og heppekoret.

Det kan være, at det kan kaste lidt mere lys på sagen :-)

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Peter Lauge:

Er her nogen som ved hvad  pessimisme og optimisme betyder?

Eller rettere, hvad betyder "misme" og hvad betyder "pessi"og "opti"?

Blot en tanke :-)

Hilsen

Peter Lauge
Wordpress udvikler 

Vil blot indskyde at du deler ordet forkert. Det hedder ikke "misme" - men bare "isme".

http://da.wikipedia.org/wiki/-isme

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Først så skriver jeg ikke noget som der ikke er skrevet før. Så må man tage den derfra.

Vi mennesker har en egendomlig egenskab, med at smidde ting i kasser, og gemme dem væk. Det er også derfor at vi mennesker altid vil sætte ord på alting. Sådan at vi kan forholde os til det.

Jeg mener mere at vi skal leve i en tilværelse hvor man ikke sætter ord på alle de ting vi hører, men mere lytter til de budskaber som de giver. Og så vende de budskaber til det sted man står, og så komme videre med dem.

Jeg har en optimistisk bank, der mener at jeg skylder for lidt, og det er så negativt i deres øjne. Mens jeg ser det som positivt at jeg ikke er afhængig af at skulle levere et vist beløb om måneden. Og med det syn, så er det afhængig af hvad man så synes.

Det som den ene ser som noget positivt kan tit være negativt for en anden. Og derfor mener jeg ikke at man skal sætte ord på alting her i livet. Men at man går ind og analyserer hvad budskabet er.

Det er lidt ligesom at man trækker kortet jantelov, når nogen siger noget mindre smirende om ens virksomhed, eller projekt. Men er det nu jantelov. Eller er det for at man skal stoppe op i 5 min. og se sit ståsted. At kikke på det man har lavet, og det man skal lave. Som en ven sagde, alle kan stå i lort  til halsen. Nogle vil fokucere på lugten, mens andre vil fokucere på at komme op.

Og egentligt så handler det jo kun om hvad man selv laver, og gør. Men at man ikke er døv eller blind for andre, uanset holdning. Og så lade være med at sætte de forskellige budskaber i kasser, men at se hvad man kan bruge af dem.

Jeg vil bruge din historie, til at sige, ja det er et stort bjerg, man skal op af. Der er mange som vil råbe af en. Men kæmper man hårdt, så vil man også kunne nyde udsigten på toppen. Og se ned på de mennesker der råbte af en.
Og lykkes det ikke så kan jeg da se dem direkte i øjnene, og sige ja du havde ret.

/Kenneth

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth Skype-Smile

Kan ikke sende dig mail via amino, så har sendt en til dig direkte.

 

mvh

Michael

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)