Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed i en andens navn?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 02:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino !

 

Jeg kom i dag til at snakke med en kammerat om man kan momsregistrere sin virksomhed i en andens navn og senere få det flyttet til sit eget navn.

Min kammerat overvejer at starte egen virksomhed men står i RKI, og vil derfor gerne vide om han kan momsregistrere sin virksomhed i hans kærestes navn også senere når han er ude af RKI ændre det til sit eget navn?

 

Håber i kan hjælpe os!

 

- Lasse

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nej..den går ikke.

Virksomheden følger personen via CVR.nr.(som CPR.nr.), og skal så lukkes, og åbnes i

kammeratens navn.

Desværre.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

LassEgeberg:
Min kammerat overvejer at starte egen virksomhed men står i RKI,

Bemærk  at det at man står opført i RKI ikke i sigselv er en hindring for at blive momsregistreret. Kun et i det omfang registringen skyldes restance til SKAT kan det give udfordringer.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Nej..den går ikke.

Virksomheden følger personen via CVR.nr.(som CPR.nr.), og skal så lukkes, og åbnes i

kammeratens navn.

Hej Peter
Kan hans kæreste ikke bare kører det, og så når han er ude af RKI - køber aktiverne af kæresten, og oprette hans eget CVR nr?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:
Kan hans kæreste ikke bare kører det, og så når han er ude af RKI - køber aktiverne af kæresten, og oprette hans eget CVR nr?

Jo - men der kan være en række skattemæssige udfordringer som man nok bør have revisor ind over inden man gør det.

Men virksomheden kan altid handles, men som Peter skriver så er personligt ejede virksomheders cvr.nr. noget der følger cpr.nr.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Jannik Hansen:
Kan hans kæreste ikke bare kører det, og så når han er ude af RKI - køber aktiverne af kæresten, og oprette hans eget CVR nr?

Jo - men der kan være en række skattemæssige udfordringer som man nok bør have revisor ind over inden man gør det.

Men virksomheden kan altid handles, men som Peter skriver så er personligt ejede virksomheders cvr.nr. noget der følger cpr.nr.

Hun kan vel bare ansætte ham ? :) Selve handlen, køber han vel bare aktiverne for x kr. som hun vel bare betaler skat af?

Ved det ikke... Prøver bare at tænke logisk - har aldrig handlet enkeltmandsvirksomheder

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Hun kan vel bare ansætte ham ? :) Selve handlen, køber han vel bare aktiverne for x kr. som hun vel bare betaler skat af?

Ved det ikke... Prøver bare at tænke logisk - har aldrig handlet enkeltmandsvirksomheder

Der findes mange kreative måder det kan gøres på, men jeg tror (Peter eller lign. må kommentere) at det mest rigtige at gøre er, at hun starter virksomheden og når han er klar til at overtage den, så lukker hun den ned, med de skattemæssige konsekvenser der er i form at fradrag hvis underskud eller skattebetaling hvis overskud.

 Han starter så cvr. inden og viderefører aktiviteten.

Dog kan der muligvis komme noget ind omkring værdisættelsen rent skattemæssigt.

Summasumarum er vel egentlig, at man bør have en køreklar plan skitseret af en revisor INDEN man påbegynder en aktivitet af den karakter.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

LassEgeberg:
Min kammerat overvejer at starte egen virksomhed men står i RKI,

Bemærk  at det at man står opført i RKI ikke i sigselv er en hindring for at blive momsregistreret. Kun et i det omfang registringen skyldes restance til SKAT kan det give udfordringer.

/Henrik

Hej Henrik,

Kan Du ikke beskrive, hvis Du har tid, de skattemæssige udfordringer i forbindelse mednedlukning eller overdragelse eller helt 3.scenarie?

 

 

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kæresten ikke stifte et ApS, som så kan købes af din ven når han er blevet slettet fra RKI?

På den måde kan CVR-nr., Navn, aktiver og alt det der er i ApS'et jo nemt beholdes når din ven køber ApS'et af hans kæreste.

Eller er jeg helt galt på den?

Kommer snart...

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

tænkstort:

Kan kæresten ikke stifte et ApS, som så kan købes af din ven når han er blevet slettet fra RKI?

På den måde kan CVR-nr., Navn, aktiver og alt det der er i ApS'et jo nemt beholdes når din ven køber ApS'et af hans kæreste.

Eller er jeg helt galt på den?

For mig at se det nemmeste hvis de har de 80-85.000 til etableringen. Også det bedste aftalemæssigt, risikomæssigt osv osv osv..

Og man undgår potentielt mange skattemæssige udfordringer.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)