Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får du rejsning igen og igen ?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Nu er jeg ikke selvstændig iværksætter, i hvert fald ikke endnu. Men om ikke andet så er drømmene, ambitionerne og ikke mindst ideerne til snart at skabe min egen forretning til stede. På nuværende tidspunkt er jeg holdt lidt tilbage af økonomien der skal til for familien, men når den er mere stabil igen, vil jeg vil kaste mig ud som selvstændig. Og samtidigt føler jeg måske ikke at jeg er helt 100% klar endnu, men jeg ved at den dag vil komme snart.

Selvfølgeligt vil der komme en masse udfordringer som iværksætter, der vil være op og nedture, bjerge der skal bestiges og høje der skal tages.

Men jeg har gjort en del tanker om, hvordan klare i jer ud af nedturene og, hvordan bevare i troen på at det i har gang i er det rigtige. Hvordan bliver en gut som Claus Riskjær (bare for at nævne en) ved med at rejse sig efter konkurs? Hvordan bliver i ved, når den ene ordre efter den anden går i vasken? Hvad er det som giver jer den rejsning der skal til? ;-)

Er det et spørgsmål om stædighed, troen på sig selv, erfaring, drømme, .. ja ?

Min erfaring siger mig at drivkraften endnu mere afgørende end f.eks. en god ide, et godt produkt, gode medarbejdere og gode kontakter.

Dette er sikkert allerede blevet diskuteret adskillige gange på denne debat, og jeg ved at spørgsmål som dette kan være svære at svar konkret på, men om ikke andet kunne det vel være værd at have en lille debat om.

/P
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan kender du den, Christian? ;)

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
haha, touché :)
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
  Jeg vil personligt mene at det drejer sig om drømme, vilje, drivkraft, støtte og netværk.
 
Claus Riskjær er en stor idé tank og han har et større netværk bag sig, som kan hjælpe ham med at realisere drømmene - også hvad der angår økonomisk støtte.
 
Jeg måtte selv lukke ens ellers god virksomhed i forbindelse med dot.com-krakket - simpelthen fordi vi mistede kunder hurtigere end vi overhovedet kunne nå at få nye ind. Det var bare pisseærgeligt, når det ikke er på grund af ens egne evner, men simpelthen udefra kommende hændelser, som gør at man bliver tvunget i knæ.
Vi gik gudskelov ikke konkurs, men nåede at lukke pænt. Men det kostede da et personligt økonomisk slag over fingrene, som tog nogle år at komme fri af. Men jeg må indrømme at mit indre drive hurtigt fik mig op på hesten igen - samtidigt med noget moralsk opbakning fra hjemmefronten, så godt vidste hvor mit hjerte lå. Dog startede det denne gang ud i en mindre målestok og har så med tiden langsomt vokset sig større. Der skulle simpelthen et længere "tilløb" til denne gang.
 
Men jeg kender nogle stykker, som tidligere også har været erhvervsdrivende og måtte lukke - og ca. halvdelen af dem har mistet enhver form for interesse i at prøve at drive virksomhed igen. De vil hellere have noget stabilitet i form af fast arbejde. Den anden halvdel går og snakker om at det kunne være rart at prøve igen, men mangler forskellige ting: F.eks. støtte fra familien ("nu skal du ikke udsætte os for det igen..."), økonomi m.m.
 
Jeg tror ligefrem der er mennesker som bliver nødttil at rejse sig og springe på hesten igen - simpelthen fordi de ikke kan andet. Jeg har igennem de mange år jeg har drevet virksomhed mødt personer som simpelthen ikke ville kunne andet end at drive deres egen virksomhed. De kan ikke indordne sig under normale "arbejds-normer" med en chef over sig. De er måske navnlig en slags "ludomaner" - iværkomaner...? - som simpelthen har brug for det kick det giver at drive sin egen virksomhed...
 
Bare mine tanker....
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
 
 
 
 
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper

 
Iværkoman  - kanonfedt udtryk, der lige netop beskriver mange af os herinde
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Pal, det er et omfattende spørgsmål, og jeg kan ikke give dig svaret på det hele...

Nu nævner du selv Klaus Riskær, og den mand ved virkelig hvad ordet modgang betyder! Men han har også haft successer, og jeg tror at det er successerne, små som store, der gør at vi stædige iværksættere bliver ved og ved, selvom vi får smæk med jævne mellemrum. For én lille succes kan sagtens udligne 10 smæk i den bare... Jeg tror mange af os er succes-junkies. Vi må lige have det næste succes-fix med.
 
Men hvad er vigtist for at opnå succes på længere sigt? Tja, vedholdenhed og drive kommer man langt med, men det rigtige team kan også løfte et projekt gevaldigt. Sådan en gut som Riskær ved vel knap nok hvad "kbps" står for, og alligevel har han skabt en Internet succes med CyberCity. Hvor meget vidste vor vicevært Martin om HTML-kode og ASP-scripts da han og gutterne startede Jubii?
 
Jeg tror ikke at drivkraft alene gør det. Det er surdejen i rugbrødet, men uden de andre ingredienser får man ikke så godt og stort et brød. De rette kompetencer skal være der, og om man selv har dem, eller om det er ansatte/partnere der har dem, betyder nok mindre. Direktøren i et softwarefirma behøver ikke at vide et dyt om programmering - bare hans medarbejdere/partnere gør.
 
Et eller andet sted lever vi jo alle af evner og viden: En småkagefabrik ved hvordan man laver en velsmagende småkage til en pris vi vil betale, en software udvikler ved hvordan man skriver kode der løser kundens problem etc. Så viden, evner og kompetencer er helt sikkert en vigtig ingrediens i enhver succes.
 
mvh Carsten
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære iværkomaner
 
 
Som overskriften lægger op til, så kræver enhver succes det helt enkle middel;
 
Samarbejde.
 
Hvis man kan samarbejde i teamet, som kan være på 2 eller xxxx antal personer, så er chancen stor for succes.
 
Der er næppe nogen person i et team der er mere værdifuld end andre. Hvis det er sådan, så kan man sige at den mindre værdifulde ikke sin eksistensberettigelse i teamet. Forklaring følger:
 
Prime mover er vigtig fordi denne har det drive der skal til for at få tingene til at ske, selvom der kommer grus i maskineriet. Hvis prime mover mister sit drive, skal denne udskiftes.
 
Sekretæren der udskriver breve, har en funktion der er lige så værdifuld som prime mover, idet sekretæren kan formidle budskaber/viden/what ever som f.eks prime mover ikke kan uden at det går langsomt eller er fyldt med stavefejl.
 
Og på den måde kan man gennemgå et team, skridt for skridt.
 
Hvis en prime mover får mere i løn om måneden for sit arbejde, end sekretæren - så er kimmen lagt til problemer - hvis ellers teamet er baseret på succeskriteriet - succes for enhver pris!
 
Det var blot mine 5 cent
 
 
Mvh
 
Lars C
 
 
 
 
 
 
 
 
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften i stuen
 
Drivkraften er i sig selv  ikke mere værd end at den kan få dig op om morgenen ..Og en person med stor "ren" drivkraft, vil i næsten alle tilfælde vælge at blive lønslave. Grunden er at han/hun kan være mere produktiv  og dermed have en større indtjening, ved at være ansat hos arbejdsgivere der er stærke i bla., at skabe et flow af nye bæredygtige ideer.
 
Omvendt kan en person uden drivkraft  have nok så mange gode ideer, men får aldrig ført dem ud i livet.
 
 
Vedr. Claus Riskjær, så er jeg sikker på at han bestrider de fleste af de understående egenskaber, og disse er for mig en god indikator på hvor jeg personligt står i forhold til kommende udfordringer i en endnu ustartet virksomhed
 
 Prøv for sjov at analysere dig selv, hvor mange af disse egenskaber kan du fjerne fra dig selv førend det ville gå helt galt ? ...ikke mange vel ?
 
forretningstalent
god til at kommunikerer
stærk psyke
et sundt ambitionsniveau
fornuftig selverkendelse
solid erfaring
personlig udstråling
økonomisk bevist
stærkt netværk
god selvtillid
godt helbred
forstående familie
iderig og kreativ (ikke bogføring)
 
Dette indlæg må gerne forståes på den måde. at hvis du mangler rigtig mange, eller slet ingen har, af overnævnte kvaliteter,..ja så ville det kun give dig en masse problemer azt blive selvstændig, istedet for at gøre dig lykkelig.
 
Mvh. Ole
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)