Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I Fagforening som iværksætter eller?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har åbnet et enkeltmandsfirma her først på året og har i den forbindelse en masse nye ting der skal læres.

Er det en god idé stadig at stå i en A-kasse og hvorfor?

Hvor kan man forsikre sig mod sygsom - hvis jeg nu brækker mine arme og ikke kan gøre rent mere?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

Karina

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt fortsætte med at være med i en a-kasse, men reglerne for udbetaling af dagpenge til selvstændige er mange og komplicerede. Du skal fx stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket i praksis umuliggør selvstændig virksomhed i nævneværdig grad.

Du kan læse om reglerne på a-kassernes hjemmesider fx her http://www.aak.dk/regler/selvstaendig-og-freelance/mulighed-for-dagpenge.aspx

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Sigurd

Jeg er ikke på dagpenge nu, så spørgsmålet går på om man skal stå i en a-kasse som selvstændig og hvorfor?

Og om man kan forsikre sig mod sygdom et eller andet sted?

 

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Sygdom ved jeg heldigvis ikke noget om :-)

Som nævnt kan du fint være medlem af en a-kasse, men hvis du en dag skal have dagpenge, vil du (som alle andre) skulle opfylde deres regler. Disse regler indebærer bl.a. at du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet - og da er det svært at drive selvstændig virksomhed samtidig.

Reglerne er mange og komplicerede ... dem kan du læse om på a-kassernes respektive hjemmesider.

Det er helt frivilligt om du ønsker at være medlem af en a-kasse eller ej. Det er umuligt at sige om det vil være en god idé, eller spild af penge. Det kommer helt an på dig og din fremtid. For mit eget vedkommende hælder jeg mest til at det er spild af penge, men andre vil helt sikkert være uenige.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en god idé, hvis drømmen braser, og du er nødt til at lukke din forretning, så kan du få dagpenge - så slipper du i hvert fald for at skulle på kontanthjælp...

Sygdomsforsikring kan fås mange steder blandt andet codan, nykredit og if - men du finder nemt den, der dækker dit behov 

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen - så blev jeg det klogere...

God aften :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal afmelde dit CVR.nr., såfremt du vil på dagpenge.

Så du må gøre op med dig selv, om fagforening er det rigtige.

Min kone og mig meldte os ud, idet vi syntes, at det lignede bondefangeri.

Du kan forsikre dig mod sygdom via kommunen. Koster omkring 3k pr. år, og er ikke

fradragsberettiget.

MvH

Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg står for at skal tage springe fra lønmedarbejder til selvstændig og det er i den forbindelse jeg spurgte om det så var nødvendigt stadig at stå i en a-kasse.

Omkring sygdom ville jeg gerne forsikres hvis jeg skulle gå hen og blive syg ( langtidssyg feks )

Mvh

Karina

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Og Peter hvorfor bondefangeri?

Fra kolding
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 356
Fra  Jannie Nielsen Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du vil stå i a-kasse som selvstændig er vel egentlig lidt det samme som om du ville som lønmodtager... din fremtid er usikker på begge måder, og du ved ikke om du får brug for det. Det må være op til den enkelte.

Sygdom kan du forsikres mod så du kan få dagpenge fra kommunen. Pris afhænger af hvilken dækning du vil have. Om de skal betale fra dag 1 eller dag 3. Ved længerevarende (mere end 3 uger) mener jeg du får alligevel, men hæng mig ikke op på det!

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)