Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få fradrag i personlig indkomst når anpartsselskabet går konkurs.......måske?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Fra  Byggefolk.dk Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt kan et tab som følge af selskabers konkurs ikke fratrækkes i ejers eller kautionist' personlige indkomst.

Medmindre 1

Gælden konverteres til personlig gæld og afvikles/vedligeholdes som renteudgifter

Spørgsmålet er i denne forbindelse om en bank uden videre kan tiltræde en sådan løsning og om der er regnskabsmæssige ulemper for banken.

Medmindre 2

Gælden flyttes fra konkursramt anpartsselskab til personligt ejet selskab, som underskud.

Det er hvad jeg helt eller delvist har kunnet læse mig frem til, men jeg ved ikke om det holder 100% og hvilke betingelser der skal være opfyldt.

Læser man diverse domme i tilsvarende sager bliver man rimeligt rundtosset for der er både domme der gå den ene vej og den anden vej.

Nu er det mine nosser, der lige nu er deponeret hos skattevæsenet, det handler om. Så jeg håber meget, der er nogle engle her på Amino, der let og elegant kan hjælpe mig med at få dem tilbage.

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Man kan KUN få fradrag for tabet af  anparterne son negativ aktieindkomst.

Der kan ikke opnås fradrag for kautionsforpligtelser, men ved at overføre gælden fra selskabet til personligt regi opnås der fradrag for fremtidige renteudgifter.

/Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det holder desværre ikke:

- Hvis du konverterer selskabets gæld til personlig gæld er der jo tale om at du foretager et personligt udlån til selskabet. Du har ikke fradragsret for tab på sådan et udlån.

- Dit nr. 2 er i princippet det samme bortset fra at gæld jo aldrig kan generere et underskud.

- Konverterer du et tilgodehavende på selskabet til nye anparter bliver anskaffelsessummen for disse reduceret til kursværdien af dit tilgodehavende (nul).

Men du får fradrag for din anskaffelsessum i form af tabsfradrag ved selskabets konkurs (aktieindkomst). Skatteværdien er ca. 42%. Som nævnt vil der derimod ikke rigtig fremkomme nogen yderligere anskaffelsessum ved en senere konvertering, hvis dette sker på et tidspunkt hvor selskabet er insolvent.   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)