Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Failover på website

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et domæne vi kalder det www.minwebserver.dk

Jeg har en server1 der kører Apache webserver, som rammes på port 80 når man besøger domænet med en browser.

Af og til går linjen ned til server1 og alt er nede.

Jeg laver en server2 på et andet net som er en eksakt kopi af server1 og som synkroniserer løbende med server1.

Hvordan sikrer jeg at når server1 er nede, så benyttes automatisk server2? (jeg er ikke umiddelbart interesseret i decideret load balancing, blot failover)

Skal jeg pege www.minwebserver.dk ind på en tredie server som jeg selv sætter op, eller er der nogle der hoster noget der kan som man kan leje? F.eks. haproxy, litespeed load balancer eller noget andet. Ellers skal jeg en hel anden vej?

Det ville være smart, hvis nogle havde en løsning, hvor du blot skriver, hvilke to identiske sider du har, peger DNS i deres retning og så styrer de failover for et eller andet beløb. Findes det?

Mvh. Jens

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Yep.. det findes og kaldes RoundRobinDNS http://en.wikipedia.org/wiki/Round-robin_DNS 

Det har både fordele og ulemper. Det bedste er hvis du kan kombinere det med et script der kan ændre rækkefølgen når en server går ud sammen med en meget lille TTL for DNS caching.

Men som sagt har det både fordele og ulemper.

 

Mvh
Markus

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har endnu ikke set nogen løsning der kan det som du beskriver.

Så om det findes det ved jeg ikke.

Dog har jeg selv haft en lille tanke om at lave noget lignende så hvis du ikke finder noget kan jeg muligvis godt lave noget til dig. :-)

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Jeg tænkte mest noget i retning af noget reverse proxy lignende, jeg synes DNS round robin virker lidt "tilfældigt" og kan man regne med at klienterne overholder TTL osv. Desuden skal der jo stadig installeres noget overvågningssoftware, som skifter adresser for DNS ud når en server er nede.

Så altså noget i stil med:

3 servere haves: server1, server2 og failoverserver

DNS peger altid på failoverserver som dirigerer trafik videre til server1. Hvis server1 går ned, observeres det af failoverserver som automatisk slår over til at hente indholdet på server2 istedet. Jeg tror at haproxy f.eks. kan klar jobbet, måske apache selv også kan.

Jeg ved at hvis failoverserver fejler, så er vi lige vidt. Men hvis vi nu flytter failoverserver ud i et forholdsvist dyrt miljø, så kan server1 og server2 køre på skodlinjer og så håber vi at de ikke går ned samtidig. (så vigtigt er det nemlig heller ikke)

Men måske nogle hoster sådan en løsning? Så er jeg nemlig fri for selv at sætte det op og drifte det.

Mvh. Jens

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Yep.. det er også en god traditionel løsning. Men husk lige at du selv med en failover server altid har SPOF (single point of failure) nemlig loadbalanceren itself.

En mulighed var måske at bruge en cloud setup som loadbalancer..

TTL kommer normalt ikke fra client, men fra din egen DNS server, så klienterne er det mindste problem.. det er mere det at hvis du har 2 servere så vil 50% af dine besøgende blive smidt på den døde server. Derfor en low TTL og et script der kan ændre din DNS on the fly så snart en server er nede en mulighed.

Men der en del variabler i et RR setup der er for "vague", så hvis man har mulighed/råd for en redundant loadbalancer skal man hellere bruge det.

Hilsen

Markus

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

softwaremanden:
Men måske nogle hoster sådan en løsning? Så er jeg nemlig fri for selv at sætte det op og drifte det.

Jeg har som sagt endnu ikke set det nogen steder.
Men jeg kun da godt være frisk på at forsøge med sådan en løsning. Hvis du altså har lyst til at lege test offer? :-) 

Fra helsinge
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ellers så kunne du jo tage et kig på noget webcloud, ved at DanDomain tilbyder det. Tror også det er billigere end at skulle ud i og have 3 servere

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg havde håbet at der var nogle der solgte den service, ud af boksen. Synes selv det er vældig relevant, det er ikke første gang nogle har brug for at have (simpel) failover på nogle websider. Så jeg troede jeg kunne spare lidt tid på den måde.

Jeg finder mig en cloud server og installerer en reverse proxy, så må det blive løsningen. Måske der kunne blive et lille marked for at lave failover for andre, når man nu alligevel skal sætte det op, nå det tænker jeg lige over.

@Martin: Tak for tilbudet, men hvis vi alligevel skal til at bygge noget op, så tror jeg selv jeg bygger noget.

Mvh. Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

softwaremanden:

Tak for svarene. Jeg tænkte mest noget i retning af noget reverse proxy lignende, jeg synes DNS round robin virker lidt "tilfældigt" og kan man regne med at klienterne overholder TTL osv. Desuden skal der jo stadig installeres noget overvågningssoftware, som skifter adresser for DNS ud når en server er nede.

Så altså noget i stil med:

3 servere haves: server1, server2 og failoverserver

DNS peger altid på failoverserver som dirigerer trafik videre til server1. Hvis server1 går ned, observeres det af failoverserver som automatisk slår over til at hente indholdet på server2 istedet. Jeg tror at haproxy f.eks. kan klar jobbet, måske apache selv også kan.

Jeg ved at hvis failoverserver fejler, så er vi lige vidt. Men hvis vi nu flytter failoverserver ud i et forholdsvist dyrt miljø, så kan server1 og server2 køre på skodlinjer og så håber vi at de ikke går ned samtidig. (så vigtigt er det nemlig heller ikke)

Men måske nogle hoster sådan en løsning? Så er jeg nemlig fri for selv at sætte det op og drifte det.

Mvh. Jens

Ville det ikke være nemmere at placere server1 i et godt hostingmiljø i stedet for at køre med to billigere servere på dårlige linjer, man ved ryger af og på mere eller mindre ofte/tilfældigt? Evt. med automatisk failover?

PhpFog har automatisk failover og serverredundans, hvis det var noget? Er ikke specielt dyrt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Softwaremanden, fandt du en go' løsning på dit problem?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)