Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af hotelmoms

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg vil gerne vide, hvordan man rent praktisk bogfører omkostninger til hotel, særligt vedr. hotelmomsen.

Lad os sige, at jeg i erhvervsmæssig sammenhæng har overnattet på et hotel til en pris på 400 kr. ekskl. moms (altså 500 inkl. moms). Hvis jeg har forstået momsreglerne korrekt, så kan jeg i mit momsregnskab fradrage 50 kr. (50 % af de 100 kr. som momsen udgør).

Selve omkostningen ved at overnatte på hotellet er på 400 kr., men hvad gør man ved de sidste 50 kr. som mangler i regnestykket nu? Bogføres de som omkostning? Altså noget i denne her stil?:

  • Debiter konto Rejseomkostninger 400 + 50 = 450 kr.
  • Debiter konto Købsmoms 50 kr.
  • Krediter konto Bank 500 kr.
Tillægsspørgsmål: Anvender man typisk en særskilt konto til hotelmoms?
På forhånd tak,
Patrick
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Den del som du ikke har fradrag for i momsen er der fradrag for som omkostning - f.eks  til hotel - så ja 450 kr i udgift til hotel i driften (ikke mere end bare en konto) og 50 kr i moms i dit eksempel

Ja man opretter ofte en momssats som fungerer med 50% af momsen for hotel og 25% af momsen for repræsentationosv- og bogfører de ting på den konto - men den konto det kører på er stadigt købsmoms 

Vær opmærksom på at hotelregningen skal være rent hotel - indeholder den f.eks morgen mad blir det mere kompliceret da den del hører under repræsentationsreglerne.

De må ha slået sig på lårene af grin da de lavede regler lovmæssigt, helt uden at bare den mindste kontakt til virkligheden. De skulle skamme sig at gøre det så kompliceret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)