Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af penge til lukket virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en lidt indviklet og lang historie, men jeg prøver lige at ridse tingene op kort.

I marts 2011 lukkede jeg min virksomhed ned. Af forskellige årsager kunne jeg ikke lige på det tidspunkt overskue at have den kørende.

Midt marts kommer jeg i kontakt med en virksomhed, som skal have lavet noget grafisk design og de vil gerne bruge mig. Vi aftaler at jeg gerne vil være deres tilknyttede grafiske designer på timebasis, som ekstern konsulent og modtage mine penge som b-indkomst.

Jeg laver en masse grafisk arbejde og oversættelse for dem og da jeg så i Juni måned sender dem opgørelse over mit timeregnskab bakker de pludselig ud. De kræver nu at de vil have en faktura fra min virksomhed. Jeg forklarer dem at jeg ønsker pengene udbetalt til mig som privatperson og ikke til mit firma. Efter 2 mdr frem og tilbage sender jeg dem så en faktura, som en sidste udvej, fra min gamle virksomhed, da jeg så bare ville genåbne den for at kunne modtage pengene, men er i tvivl om jeg faktisk må det.

Der er nu gået over et halvt år snart og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Virksomheden vil kun udbetale til en virksomhed med CVR nummer der kan sende dem en faktura og har først nu rent faktisk anerkendt på skrift, at de skylder mig de penge for mine arbejdstimer.

Kan jeg genåbne min virksomhed og sende dem en faktura per dags dato, som jo datere tilbage til arbejde der er udført i en periode hvor min virksomhed har været lukket?

På forhånd tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46512
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være lettere at løse ved at se hvad du aftalte. Har du aftalt at du skal ha det som B-indkomst kan de jo ikke ha ment det skulle være gennem dit firma vel?

De er måske bange for, at du ikke betaler B skat hvis de betaler det som honorar - og skat måtte mene du er lønmodtager - for så kan de komme til at hænge på den manglende skat.

Så kunne en simpel løsning være at de betaler dig det de skylder som lønmodtager og A indkomst.

Det vil kunne betyde feriepenge men det kan de faktisk "klikke" af i Danløn f.eks. og HVIS de ikke vil det kan du nedsætte din løn ved at gange med 0,8, så får du din løn og feriepenge næste år som svarer til totalen, og de har INGEN risiko.

De kan ikke hævde du SKAL sende faktura fra CVR og ha aftalt B indkomst - for det er jo B indkomst på honorar og ikke af din virksomheds overskud der er tale om. Har de nu i deres skriv anerkendt at skylde dig beløbet tror jeg en advokat kan krasse det ind ret enkelt - men det kan jo koste lidt på forhånd, selv om de kommer af med pengene til slut

At skulle genstarte en virksomhed for at få moms med og alt, lyder som den sidste løsning. De har ingen fordel ved det, for naturligvis har du ikke moms med på din løn de betaler dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

De skal da bare betale og oplyse det som B-indkomst på dig.

Så hænger du på skatten  :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens sende en faktura uden moms og uden CVR-nr., men så i stedet bruge dit CPR-nr. Det er der ikke noget ulovligt i (ved omsætning under 50.000 kr. pr. 12 måneder), og da du har deres accept af dit krav på skrift, så kan du altid sende regningen videre til inkasso. De slipper dog ikke for at skulle indberette dine timer til SKAT, men skal ikke betale ekstra.

Løsningen om at starte et nyt firma, kun for at sende denne ene faktura, og så lukke igen bagefter giver ikke mening rent administrativt, men hvis det måske kunne give dig mere arbejde fra dem i fremtiden var det måske værd at overveje? Det vil ikke koste dig noget, ud over din tid og besværet med det.

Men sørg for at få det afsluttet i år. Du er nemlig skattepligtig af indtægten i år, også selvom de ikke betaler dig for arbejdet.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kam også tænkes at de er nervøse for at komme til at hænge på skat mv, såfremt SKAT skulle vurdere at der her er tale om et ansættelsesforhold mellem parterne.

Faktura med cvr eller cpr nr løser ikke en sådan konflikt.

Har du forsøgt at få pengene udbetalt som alm løn?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)