Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifter til s.m.b.a selskab på dagpenge??

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at flytte aktiviteterne i min personlige virksomhed over i et smba selskab. Men der skal jo som bekendt være 2 om at stifte et sådanne.

Jeg står samtidig med en rigtig god ven som jeg har snakket om i forvejen at starte et smba selskab med. Men problemet er at han er på dagpenge i øjeblikket, men kan han så være den ene stifter af smba selskabet eller får det betydning for hans dagpenge? Jeg vil jo mene at så længe han ikke får noget udbetalt hver måned og muligvis kun får et minimalt udbytte som han skal angive, så burde det ikke have nogen betydning for hans dagpenge??

Træt af upersonlige broderier på væggene?? www.ditbroderi.dk

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

han skal ihvertfald lige snakke med sin a-kasse først, det svinger lidt hvad de syntes om den slags

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jane Kjeldsen:

Jeg overvejer at flytte aktiviteterne i min personlige virksomhed over i et smba selskab. Men der skal jo som bekendt være 2 om at stifte et sådanne.

Jeg står samtidig med en rigtig god ven som jeg har snakket om i forvejen at starte et smba selskab med. Men problemet er at han er på dagpenge i øjeblikket, men kan han så være den ene stifter af smba selskabet eller får det betydning for hans dagpenge? Jeg vil jo mene at så længe han ikke får noget udbetalt hver måned og muligvis kun får et minimalt udbytte som han skal angive, så burde det ikke have nogen betydning for hans dagpenge??

Det er jeg ret sikker på han ikke må, også selvom der ingen indtjening er overhovedet. 

Ring til hans fagforening (det er forskelligt hvilken holdning de har til det)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

jub:
Ring til hans fagforening (det er forskelligt hvilken holdning de har til det)

Muligt, men det er samme regler de skal følge.

Som allerede skrevet skal han tale med din a-kasse. Det afgørende er ikke indtjening, men om det kan vurderes til at være bi erhverv og at han er tilrådighed på arbejdsmarkedet når han skal.

Fra Hejnsvig
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jane

Jeg har selv arbejdet lidt med at stifte et holding uden datterselskab med drift (endnu). Svaret fra lederness a-kasse var rimeligt konkret NEJ! Den går ikke. Man skulle tro at akasserne ville have en interesse i at få folk igang på én eller anden måde, men da dem der sidder på lommepengene, må man jo føje sig :-)

Det er muligt at andre a-kasser tolker de 23000+ sider, nødvendige for at beskæftige om ikke andet dem selv og beskæftigelses myndighederne, anderledes, men jeg tvivler.

Happy hunting!

Thomas

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jane

Via Dana har jeg selv prøvet det da jeg var på dagpenge... Og som nævnt i tidligere indslag, at du burde være i A-kassen interesse, så modarbejder de og dræber lysten til at komme i gang.

Svaret kommer meget enkelt fra A-kassen( i mit tilfælde); 100% til rådighed for arbejdsmarkedet og ikke nogen "jamen" løsning undervejs.

mvh.

Michael

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Pausgaard:

Svaret kommer meget enkelt fra A-kassen( i mit tilfælde); 100% til rådighed for arbejdsmarkedet og ikke nogen "jamen" løsning undervejs.

Jamen hvis deres krav er at han er 100% til rådighed så er det ikke noget problem for det vil han stadig være.

Men jeg prøver at ringe til hans fagforening i morgen og høre hvordan de forholder sig til det.

Træt af upersonlige broderier på væggene?? www.ditbroderi.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jane Kjeldsen:
Men jeg prøver at ringe til hans fagforening i morgen og høre hvordan de forholder sig til det.

Jeg vil foreslå, at han selv ringer til sin a-kasse. Jeg er temmelig sikker på, at de ikke vil videregive den type informationer til andre end deres medlemmer.

Hvis hans a-kasse ikke vil være med, så prøv at spørge hos f.eks. Dana, som har langt mere positiv fokus på iværksættere, og jeg kender til et par eksempler på, hvor de har givet konkret rådgivning om hvordan man kan håndtere at være på dagpenge samtidig med at man planlægger at opstarte virksomhed. Det kræver selvfølgelig, at den ven har mulighed for og er villig til at skifte a-kasse.

Mvh.
Ole 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..han kan vel ikke skifte A-kasse, mens han er på dagpenge?

Sorry..men den tror jeg altså ikke på.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 177
Fra  Escalate ApS Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter

Det kan man godt

God aften
Side 1 ud af 3 (28 indlæg)