Jesper, se mit indlæg som en positiv ting. Jeg forstod - åbenbart - ikke helt dit indlæg, men kunne alligevel ikke svare på det - da jeg ikke har erfaring med det. Ville blot fortælle, at hvis du overvejede at sælge - til spammere ol. - at du så nok skulle tænke dig en ekstra gang om, det var nemlig lidt sådan jeg tolkede dit indlæg. At jeg så tolkede forkert, giver jo blot diskutionen en ekstra dimension samt lidt ekstra info...
Glemte lige at spørge dig. Du nævner co-reg. i din mail har du nogle erfaringer med det i Danmark ?
Generelt får man aldrig tilfredse kunder, når de ikke aktivt tilmelder sig. Ved godt at mange måske er uenige, men har set eksempler på sider hvor brugeren tilmeldte sig 15 konkurrencer (+ nyhedsbreve) på en gang. Det kan umuligt være positivt, selvom det er billigt.
Er du i tvivl er det bedste bud nok at tale med en advokat som kan rådgive dig, da det absolut ikke er så sort og hvidt når det kommer til overdragelse af personoplysninger til 3. part. Uagtet om det gælder om salg, foræring eller lignende.
Hvad angår det at værdifastsætte noget (som f.eks e-mail-adresser), så er værdien præcist det som andre vil betale for det givne "produkt" på det givne tidspunkt i deres givne situation.
Uanset lovgivningen er en ting i hvert fald helt sikkert: Hvis jeg tilmelder mig dit nyhedsbrev, fra dit firma, og det så pludselig kommer fra et andet firma/andre personer, så trykker jeg på spam-knappen på SpamFighter og sender en kopi af email til de rette myndigheder.
Spørgsmålet er så hvor mange andre der gør det, og om det gavner din virksomhed eller dem som vil købe din liste ...
Hvis jeg tilføjer mig et nyhedsbrev i en webshop, er det fordi jeg gerne vil have nyheder om deres produkter. Om det så er peter, ole eller gurli der ejer shoppen er jeg da pisse ligeglad med! Så selvfølgelig har de adresser der fx ligger i forbindelse med en shop, en hvis værdi.
Begynder man at råbe spam og meget andet, har man da for lidt at give sig til.....
Der spørges ikke til at sælge en shop her - men udelukkende et nyhedsbrev. Hvis du nu tilmelder dig WUPI''s nyhedsbrev (hvis de har et sådan) ville du så ikke føle dig spammet hvis du i stedet for pludselig får et nyhedsbrev fra Hjem.dk - selvom de samme varer sælges? Det vil i hvert fald være spam sådan som jeg forstår lovgivningen, og jeg ville helt sikekrt opfatte det sådan.
Det er naturligvis anderledes hvis WUPTI som helhed blev solgt til Hjem.dk - og de to virksomheder blev lagt sammen.
Men som Oscar også understreger ville jeg i hvert fald aldrig sælge emailadresser - i den ene eller den anden form, uden at få en advokats garanti for at det er 100% lovligt.
Uden at have tiden til at grave noget lovtekst frem, citater og lignende, mener jeg at huske at jeg i forbindelser med vores lov-studier da vi startede eBrev, også stødte på en del praktisk omkring det at videregive samtykker/e-mail-adresser.
Dvs. at generelt set så gives et samtykke til den juridiske enhed der spørger om det. Dvs. at har virksomhed A et samtykke fra en modtager, så kan det ikke juridisk på nogen måde flyttes til en anden juridisk enhed, uden at spørge afgiveren af samtykket om et nyt. Det gælder både et datterselskab, søsterselskab, en køber eller for den sags skyld hvis et selskab lukker ned og starter op igen under en ny juridsk enhed osv.
Det er en ret simpel mekanisme, men den forhindrer en masse ting, som man ser i det store udland, omkring handel med markedsføringsdata m.v.. Også selv om det ikke direkte relaterer sig til markedsføring nødvendigvis.
Det betyder bl.a. at selvom det måske teknisk og juridisk set er muligt at sælge e-mail-adresser, som information, videre til en 3. part i forbindelse med et delvist salg af en produktrækkefølge eller lignende, så modtager køberen ikke retten til at sende noget til disse e-mail adresser. Køberen skal stadigvæk kontakte modtagerne enkeltvis og bede om deres samtykke igen.
Bemærk her er der ikke tale om e-mail-adressen eller lignende "kedelig" data. Her er der udelukkende tale om man ikke kan overdrage en tilladelse givet af en person til dig selv, til en 3. person, uden at spørge afgiveren først. På samme måde som at hvis Mikkel giver mig ret til frit at bruge hans sommerhus, når jeg har lyst, så kan jeg ikke give den tilladelse videre til en af mine venner. Heller ikke selvom jeg lover ikke selv at bruge den.
Den eneste juridisk lovlige måde at "flytte" samtykker på er derfor at overtage den juridiske enhed og køre den videre med nye ejere.
Alternativet, som er løsningen i de fleste tilfælde, er at aftale at man lukker nyhedsbrevet ned og i det sidste nyhedsbrev fortæller man at "firma b" overtager opgaven med at udsende nyhedsbrevet, men at man skal tilmelde sig igen ved at klikke på et link eller lignende og på den måde afgive et nyt samtykke til den nye juridiske enhed. Det betyder selvfølgelig at nogen falder fra af forskellige årsager, tilgengæld for køberen er kvalitet, fremfor kvantitet som regel gældende så det er en sund måde at rydde op i listen på samtidig.
Jeg kan som nævnt ikke huske hvor vi støvede det op i sin tid, og jeg er heller ikke advokat eller lignende, så om der er nogen smuthuller eller om man reelt må i specielle tilgælde vil jeg ikke skrive under på. Det er dog det vi foreslår folk der spørger os i forbindelse med eBrev, da vi synes det er den mest retfærdige måde at gøre det på for alle parter.
Forstå mig nu ret, og læs hvad jeg skriver. Det jeg spurgte efter, var skrevet på baggrund af at man solgte selve nyhedsbreve og den tilhørende side (med tilmelding osv.). Dette er der jo ikke det mindste forkert i, og brugerne vil højst sandsynligt ikke engang komme til at bemærke dette. Det vil svare til at amino.dk blev købt af et andet firma, og derefter kørte videre på helt normalvis.