Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i konens navn ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,
Jeg har en drøm om at starte selvstændigt inden for den branche jeg er i nu.
Men jeg vil gerne afprøve det lidt først i min fritid, men er låst af et punkt i min ansættelses kontrakt der gør at jeg ikke må drive virksomhed.

MEN, så er det jeg vil spørge om man kan oprette et firma i konens navn og så kører det på den måde.
Det er måske at bevæge sig lidt på kanten, men kan det lade sig gøre, eller vil man løbe ind i problemer hvis det bliver opdaget af arbejdsgiver ?
Nogen der har prøvet noget lignende ???

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46524
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgeligt løber man ind i problemer hvis man bliver opdaget af ens arbejdsgiver. Han betaler formentlig for at du bruger din arbejdstid der, og hvis du ikke må arbejde med andet i.h.t. din kontrakt, så vil det være ligemeget, om det er i din egen virksomhed, din kones eller A.P. Møllers Mærsks.

Det kan betyde noget for at blive opdaget eller ikke, men det er alt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Må du ikke arbejde for andre eller må du ikke drive virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46524
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

er det ikke lidt teknisk SmileHvis man starter en virksomhed i ens kones navn for at drive faul play (svarer jo både til at drive egen virksomhed og arbejde for andre - som jeg i øvrigt gætter på kontrakten taler om) - så er det for mig bare at vende tilbage til, at det vel er dels et spørgsmål om moral - hvad er det man bliver betalt for af sin fuldtidsarebdjsgiver - og så naturligvis et spørgsmål om at blive opdaget eller ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jul 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man kan overskue at drive virksomhed ved siden af sit normale arbejde synes jeg det er okay. Er ikke meget for sådanne klausuler idet jeg mener det er konkurrence forvridende og bremser iværksætteri, og der bør ikke være nogle retslige konsekvenser imod det.. Go for it

Fra Rønde
Tilmeldt 24. Nov 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine svigerforældre har en virksomhed, som kun står i den enes navn og det lader til at fungere fint, men jeg kender ikke detaljerne :)

Fra Holte
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

bm

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Jamen, hvis du da har lyst til at sætte dit nuværende ansættelsesforhold over styr, så syntes jeg da du bare skal "Go for it".

Det kan godt være at sådan nogle klausuler ikke er OK og at de bremser iværksætteri - men hvis du har skrevet under på en ansættelseskontrakt som specifikt skriver at du ikke må drive virksomhed ved siden af dit ansættelesforhold i virksomheden, så er det altså sådan klaveret spiller.

Bare fordi jeg mener at det er åndsvagt at man kun må køre 50 km. i timen på en længere lige bred vej her i Allerød, så gør det det ikke mindre ulovligt at køre hurtigere.

 Der kan være et hav af grunde til at din arbejdsgiver ikke ønsker at du driver virksomhed ved siden af. Men det kan også være, hvilket det er i en hel del tilfælde, at det er en standardkontrakt de har givet dig og dette bare er en del af kontrakten uden at de har tænkt yderligere over hvorfor det er der.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg spørge din chef om den del af kontrakten.
Jeg kender til andre som har spurgt ind til sådan en klausul i ansættelseskontrakter og har fået omstødt dem - Jeg er selv en af dem. Jeg fik på et tidspukt en kontrakt som direkte skrev at jeg ikke måtte driven nogen som helst form for virksomhed ved siden af ansættelsen. Men jeg fik det lavet om til at der stod at jeg ikke måtte drive virksomhed inden for samme branche. Og det var den eneste grund til at den klausul overhovet havde stået i kontrakten fra starten af: De ønskede ikke at der kunne opstå en konkurrencesituation med en ansat og dennes virksomhed.

Det er altså en bedre idé at spørge om lov i stedet for bare at se bort fra at du har en kontrakt hvor i der står du ikke må drive anden virksomhed. Og bid lige mærke i at jeg skriver DRIVE anden virksomhed, for det er formentenlig det der står. For der er nemlig stor forskel på at eje en anden virksomhed (som i dette tilfælde så ville være din kone) og drive en anden virksomhed (så du så ville gøre, da din kone blot lægger juridisk ryg til). Det er derfor at der er de fleste af disse klausuler netop typisk er skrevet "Drive anden form for erhverv ved siden af det eksisterende ansættelsesforhold".

Hvad er der i det hele taget blevet af det meget simple og enkle: "Spørge om lov?".
Det værste du kan få er et nej. Og så er du i din gode ret til at spørge hvorfor.
Hvis du derimod  ikke spørger og bare driver virksomhed på trods af indholdet af din nuværende kontrakt, så er din arbejdsgiver også i sin gode ret til at stoppe dit ansættelsesforhold øjeblikkeligt, da du har brudt din ansættelseskontrakt.

/Jesper 

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg skal ikke selv prædike moral, på ingen måde, men det her er da et sært indlæg, da du forsøger at få forummet med til at give accept til dit manglende mod. Du har sagt ja til et job og underskrevet en kontrakt. Der er måske via dit daglige arbejde skabt et tillidsforhold mellem dig og firmaet. I taler måske godt sammen og har en god hverdag.

Men du har ikke modet til at tage en snak med din arbejdsgiver om dine ideer. Det her handler om mod. Hvordan kan du have mod til at drive virksomhed hvis du ikke kan tage en snak med din virksomhed om dine ideer - med mindre at det er ren konkurrence aktivitet. Det gør det bare værre.

Jeg håber ikke forummet her er ved at tage en drejning hvor fokus lægges på at "snøre" sin virksomhed og hvor fokus fjernes for de store aktiviteter, der giver vækst og indtjening til Danmkar istedet for navlebeskuende aktivitet og små problemer.

Kunne der fremstilles et Amino ++, hvor indlæg som disse sorteres fra.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Syswatch:
Det er måske at bevæge sig lidt på kanten, men kan det lade sig gøre, eller vil man løbe ind i problemer hvis det bliver opdaget af arbejdsgiver ?

Du ved det jo allerede godt selv, siden du skriver, som du gør.

Der er jo en grund til, at din arbejdsgiver ikke vil tillade dig at drive konkurrerende virksomhed i din fritid - hvordan kan arbejdsgiver så vide, hvor din loyalitet ligger ..?

MVH

Thomas

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)