Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge...

Side 1 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ud til at mange satser deres online forretning på OPEN SOURCE systemer, som f.eks:

- Joomla
- Wordpress
- osv...

Er der ikke nogen der vil være søde at forklare mig hvorfor?

Det kan godt være licenserne er gratis, men jeg kender da masser af mennesker som har betalt mere for udvikling i disse systemer, end hvad det koster i tilsvarende "prof" systemer?

Jeg undrer mig blot fordi "gratis" ikke eksisterer - det er altid fordi andre betaler...

og jeg undrer mig også fordi - hvem vil drive forretning uden sikkerhed for en fremtid? eller opdateringspath eller...

Spændt på input?

/Morten 

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De store open source produkter bliver holdt igang af mange tusind udviklere. Der er udviklet meget mere funktionalitet til open source systemerne. Disse systemer har nogle forskellige regler for at opretholde en fornuftigt kvalitet.

Mange moduler er sponsoreret af virksomheder, som arbejder med webudvikling.

Pga. de mange udviklere og den store udbredelse er open source systemerne mere fremtidsikret end mange af betalingsløsningerne. De er ikke afhængige af enkelte virksomheders eksistens.

Hvis jeg skulle udvikle et komplekst modul, kan jeg få det udviklet hurtigere og til langt færre omkostninger, ved at dele modulet med andre.

Så ja, det er gratis og der er mange der betaler med tid/arbejdskraft.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi laver f.eks shop i Presta for 3.900 .- idet vi laver et nyt design, men bruger gratis byggesten som konstant bliver vedligeholdt af tusindvis af udviklere der brænder for det.

Dette gør at en kunde der køber et Presta eller for den sags skyld et hvilket som helst andet open source ikke er bundet som de vil være af et "proff" system.

Med de fleste "prof" systemmer er man totalt afhængig af leverandør og skal danse efter deres pibe samt være usikker på om de nu også eksistere i morgen.

Desuden er der som regel også en pris faktor der spiller ind og næste uanset hvor mange købe moduler du skal bruge kommer du aldrig op i nærheden af et "prof" system.

Sidst men ikke mindst betydeligt koster et "prof" system kassen hver måned, samt du ikke ejer hverken sin egen butik, tekster, billeder osv.

Derfor er valget klart - få en open source, kan du ikke selv sætte det op, udbyd det på amino hvor der er mange dygtige folk.

Skal du have noget der er professionelt skal du ha open source.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Open source er vejen frem, du kan selv rode i koderne.

jeg har min webshop i Magento, der er altid nogle der kan finde ud af af sætte ting op.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Jeg kan naturligvis kun svare for mig selv og jeg har valgt Joomla, fordi det indeholder en mængde muligheder, som kunder der ikke har deres naturlige felt indenfor IT, har en chance for at administrere selv. Jeg har erfaret at mange kunder ønsker et system, de selv kan arbejde videre med, opdatere, oprette nyt indhold, udvide m.v. og der dækker systemet deres ønsker.

Der vil altid være special ønsker som skal udvikles særskilt, men kernen skal ikke bygges hvergang et nyt site skal laves og mulighederne for at ændre i enkelte dele, uden at man skal pille det hele fra hinanden først, gør meget arbejde nemmere og dermed hurtigere klar til brug.

Jeg ved ikke hvad du mener med "uden sikkerhed" nettet udvikler sig konstant. Noget sygner hen andet rejser sig. Følger man med og er med til at udvikle nye ideer, så er det rigelig sikkerhed.

Jeg kan ikke vide hvordan Joomla ser ud om ti år, det giver jeg dig ret i, men hvis det viser sig (hvilket jeg ikke tror) at det er stagneret, så vil det ikke længere kunne løfte opgaverne kunderne efterspørger, hvilket betyder noget nyt kommer til overfladen og overtager markedsandele... og har jeg tænkt mig at være :-)

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Kenneth.

 

 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke meget at diskutere f.eks Wordpress bliver opdateret af mange udviklere. Og er ikke "uden" sikkerhed?? Wordpress er bestemt et lige så sikkert system som alle andre CMS systemer.

Jeg synes f.eks Wordpress er meget mere "prof" end andre systemer.

vh AB

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Morten Reitoft:

Det ser ud til at mange satser deres online forretning på OPEN SOURCE systemer, som f.eks:

- Joomla
- Wordpress
- osv...

Er der ikke nogen der vil være søde at forklare mig hvorfor?

Jeg tror ikke det som sådan er open source, der er populært, de fleste gider jo ikke læse koden, det er mere gratis, der går som varmt brød!

Morten Reitoft:
Det kan godt være licenserne er gratis, men jeg kender da masser af mennesker som har betalt mere for udvikling i disse systemer, end hvad det koster i tilsvarende "prof" systemer?

Det er svært altid svært at hvilken løsning, der er billigst i længden, det gode ved open source, er at der er så mange sælgere/konsulenter med økonomisk interesse i open source, der i kor siger at det er den rigtige vej at gå! Hvilket naturligt gør kunden tryg!

Morten Reitoft:
og jeg undrer mig også fordi - hvem vil drive forretning uden sikkerhed for en fremtid? eller opdateringspath eller...

Man kan ikke havde været med web-branchen i ret lang tid, hvis man tror at noget som helst er fremtidssikret, både open og closed source produkter er kommet og gået. Så der er ingen sikre valg.

Bottomline, så er open source modellen succesfuld fordi den er økonomisk set er skruet djævelsk godt sammen, og den vil blive ved med at være succesfuld indtil der er nogle der finder en smartere model eller at tiden løber fra den.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå, hvis det undrer dig. Mange open source projekter har jo betalte udviklere og sponsoreres af virksomheder, som har en eller anden interesse i at holde projektet i live. Interessen forestiller jeg mig svarer lidt til de der støtter sportsklubber; dels for at få publicity og dels fordi de kan lide sporten. Open source projekter er meget spændende, fordi den transparente kode giver anledning til diskussion og vidensdeling. 

Der er formentlig mange amerikanske virksomheder, der ser en fidus i at finansisere én udvikler, men i virkeligheden trække på styrken og viden fra flere tusinde udviklere verden over.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Tak for dit svar - men det svarer alligevel ikke helt på mit spørgsmål... for jeg kan godt forstå det med mange udviklere, som giver sikkerhed - fedt nok - men det giver jo også kæmpe udfordringer. Jeg har en bekendt, som har et Open Source website, som er integreret op til i et kommercielt økonomisystem (mener det er et Microsoft Navision af en eller anden slags!) - det havde han så iøvrigt betalt kassen for (både økonomisystemet og ikke mindst integrationen til samme) - men da økonomisystemet så blev opdateret, så var der modulet fra CMS systemet ikke blevet opdateret - og så var han sådan set rigtig dårlig stillet...

Jeg kan sagtens forstå at små forretninger, private og foreninger m.v. synes om Open Source, men at drive sin forretning forstår jeg ikke - da mange kommercielle CMS systemer jo ikke koster noget nævneværdigt? Mener at man kan komme igang med Dynamic Web fra en 5-6.000 kroner... ?

Og hvis man alligevel skal ud og installere, finde hosting partner, programmering, design m.v. så bliver den "færdige" pakkepris nok ikke væsentlig forskellig?

Nå, men jeg må tænke videre... Kan stadig ikke se fordelen for en kunde :-)

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Side 1 ud af 8 (79 indlæg)