Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skoleopgave gerne repons og hjælp

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tager fejl, jeg har arbejdet i alle 4 kategorier - p.t. er jeg dog mest fokuseret på kategori 4 og jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse. Jeg føler på ingen måde at min rolle eller daglige arbejder ligner noget der kunne minde om en ansættelse.

Jeg forstår stadig ikke dine mange negative beskrivelser ved det at være selvstændig - og specielt at du tilsyneladende mener at de fleste både ville tjene mere og have større livsglæde ved at lade være. Sådan har jeg aldrig oplevet det gennem mine mere end 20 år som selvstændig og iværksætter. Der har da bestemt været tider hvor jeg har tjent ganske lidt - et enkelt år mindre end jeg kunne have fået på laveste kontanthjælp, men jeg kunne bare ikke lade være - livet som iværksætter gjorde mig så meget mere lykkelig end et job kunne. I alle tilfælde har bundlinien for mig altid været at det er ovenud positivt at være selvstændig og iværksætter.
 
Såvidt jeg kan se på dine indlæg er din primære motivation håbet om at skabe noget stort - score kassen. Personligt gider jeg sgu ikke lide med en sur hverdag hele livet for måske at få 100 millioner på et eller andet tidspunkt. Jeg vil da gerne have de 100 millioner, og de skal såmænd nok komme, men det skal fandme være sjovt undervejs. Faktisk er det det vigtigste! Hvis ikke jeg vågner op hver dag (eller de fleste dage i hvert fald) og tænker. "Fuck hvor er jeg heldig, at jeg har kune indrettet mig som jeg har - jeg er lykkelig!", så er der noget galt og når der er noget galt laver jeg det om.
 
 
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det jo dig, der opfatter det negativt, og det kan jeg da kun beklage... de er ment som neutrale beskrivelser. Hvis man som enkeltperson vil åbne en butik, der har åbent fra 10:00-19:00, og så regner med at kunne hente børn fra børnehaven, så tager man altså fejl. Og hvis man tror, at man kan lave seriøst salgsfremstød i udlandet og samtidigt bruge tid på familien derhjemme, så har man et geografisk problem der ikke kan løses med teknologi, som jeg kender til :-) Og det er vigtigt for en person, der overvejer at blive selvstændig, at være klar over, at man som selvstændig sidder med en del ansvar, og at man kan risikere at skulle sidde med tændt mobiltelefon juleaften for at tage imod kundeopkald, sådan som jeg gjorde i år. Jeg ser det ikke som noget negativt - jeg tænker på alle de penge jeg sparer på at undlade at betale nogen for at sidde juleaften og passe telefon... og der var alligevel ingen der ringede.

Jeg startede med at præsentere de ting, som jeg ser, der er fælles for en gruppe mennesker. At disse ting så mest omhandler problemer ved at være selvstændig skyldes nok, at de positive ting ved at være selvstændig er meget afhængig af firmaet, og dermed forskellige fra person til person, og så kan de jo af gode grunde ikke komme med på listen. At disse ting ikke står på listen er ikke ensbetydende med, at de ikke er der for den enkelte.

Du bør i øvrigt passe meget på med at tilskrive mig udtalelser, jeg ikke har gjort, herunder at de fleste ville have større livsglæde eller tjene mere ved at lade være. Disse udsagn kommer ikke fra mig.

Min primære motivation er at skabe værdi. Både løbende og på lang sigt. Jeg har en spændende hverdag som selvstændig og kan meget tydeligt se, hvilken gavn vores firma giver samfundet, ligesom at jeg får et passende beløb ind på den private konto hver måned. På lang sigt får vi sandsynligvis skabt en masse arbejdspladser og en god eksport, og det giver mig en meget stor tilfredsstillelse. Måske får vi også solgt firmaet en dag for et godt beløb - men det er ikke min primære motivationsfaktor.

De fleste af de selvstændige, jeg kender, er også glade for den måde, de har indrettet sig på, og det glæder mig, at du også er glad for den måde, du har indrettet dig på.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

- Jeg giver deMib fuldstændig ret. Jeg har selv arbejdet med noget der minder om 2 eren, som iværksætter, og har absolut ikke fortrudt det. Det har givet mig masse erfaringer, input, idéer, frihed, netværk etc.

En iværksætter i mine øjne, er ikke en der har formål at score kassen. Det kan ske, og sker til stadighed. En iværksætter er i mine øjne en person der har lyst til at skabe noget, se det vokse og gro. Det er en har har "Burning desire" - en der virkelig brænder for det personen laver.
 
Jeg har aftalt med mig selv at når jeg vågner om morgen, skal det være med et smil på, og jeg skal have lyst til at stå op og knokle på med dagen.
 
Det skal være lysten, der driver værket.... ikke pengene. Hvis det er pengene der driver værket, begrænser det din udfoldelse. Det begrænser mange gode tanker.
 
 
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er også helt på bølgelængde med deMib

Jeg anser friheden som den helt store motivationsfaktor
Opgaver har det med at komme i klumper. Men ... det er dejligt at vide at efter en arbejdsklump kommer der nogle helt fantastiske dage hvor man ikke skal "lade som om" man har travlt. Jeg har erfaring fra bureauer, at når man ikke er fyldt op, så bliver man skide stresset af ikke at være booket.

Nu kan jeg nyde friheden, og lave det sjove ind i mellem, fx. at være aktiv på debatten :)

Jeg ser mig i kategorien selvstændig med krævende kundeservice.

Og min familie kan skrive under på, at selvom min løn er halveret, er min livskvalitet 4 doblet.

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Benjamin,
 
Det ser ret fornuftigt ud, og det er da vist ret meget over 10 klasses-niveau. Nå, men når det er sagt, så stoppede jeg lige op ved din analyse omkring nær- og fjernmiljø.
Her vil jeg foreslå dig at lave en PEST-analyse. Den indeholder faktisk de elementer du nævner:
 
  • Politic
  • Economic
  • Socioculture
  • Technology
Den kan med fordel bruges og opsættes i et skema - så vil du helt bestemt imponere dine lærerer - er ikke engang sikker på, at de ved hvad det betyder
 
Jeg har selv lige skrevet hovedopgave som Akademimerkonom i international handel og markedsføring og har brugt mange af de teorier du skriver om, så hvis du har behov for hjælp eller forklaringer, så sig til.
 
Martin
 

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mener at deMib''s holdning afspejler en decideret konflikt med ideen om at have en "burning desire" for at skabe noget.

Jeg har prøvet at have en almindelig ansættelse, hvor jeg havde ekstrem fleksibel arbejdstid (eneste krav var at jeg kunne deltage i møder om formiddagen hvis jeg blev indkaldt), stor livsglæde, god løn, uhyggelig stor indflydelse på mit eget arbejdsområde (jeg var den eneste i firmaet med ekspertise på mit område), og enormt god sammenhæng mellem arbejde, familie og fritid, sådan som deMib beskriver det.

Jeg er dog helt klart af den type, der bare skal have noget til at fungere og til at gro, også selv om det lige koster en ekstra arbejdsindsats her og der (dvs. stress, som ikke kun er en negativ ting), også selv om det koster tid med familien (udlandsrejser, stor arbejdsmængde, tændt mobil juleaften), og også selv om man bliver nødt til at udføre arbejdsopgaver man ikke bryder sig om (f.eks. når en investor, kunde eller medarbejder stiller krav man er uenig i, men er nødt til at honorere).

Jeg kan ikke se sammenhængen i, at man på den ene side bliver selvstændig med det formål at få fleksibel arbejdstid og sammenhæng med familielivet, og at man på den anden side brænder for at opnå et bestemt mål, uanset hvad det måtte koste. Og en investor vil jo ikke hælde penge i et firma for at den daglige leder kan få mere harmoni i sit liv - pengene skal forrentes og tilbagebetales, og hvis den daglige leder så opprioriterer en familiehyggeaften frem for et vigtigt salgsmøde, så må man jo finde en ny daglig leder.

Mht. pengene, så er jeg ekstremt uenig i, at det ikke er en god motivationsfaktor. Det er penge, der skabte Mærsk, Giga og Skype. Det er penge, der driver det meste af verdens innovation. Det er der intet forkert i. Erfaringen viser jo f.eks., at man kan udvikle det perfekte produkt og ikke kunne sælge det bagefter, og det er der jo ingen ide i, hverken for iværksætteren eller samfundet.

At ideskabelse så helst skal ske uden kobling til økonomi, giver jeg dig fuldstændig ret i. Men når man så har ideerne, så skal de godt nok vurderes økonomisk før man hælder millioner af kroner efter produktudvikling. Jeg har i hvert fald ikke mødt en investor endnu, der ville hælde penge i en ide, man ikke har lavet en økonomisk analyse på.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

"Jeg mener at deMib''s holdning afspejler en decideret konflikt med ideen om at have en "burning desire" for at skabe noget."

- Jeg absolut ikke enig. Jeg antager at vi snakker om noget der varer længere end bare et par måneder her...

"Jeg har prøvet at have en almindelig ansættelse, hvor jeg havde ekstrem fleksibel arbejdstid (eneste krav var at jeg kunne deltage i møder om formiddagen hvis jeg blev indkaldt), stor livsglæde, god løn, uhyggelig stor indflydelse på mit eget arbejdsområde (jeg var den eneste i firmaet med ekspertise på mit område), og enormt god sammenhæng mellem arbejde, familie og fritid, sådan som deMib beskriver det."
 
- Ja ,det kan godt lade sig gøre!

"Jeg kan ikke se sammenhængen i, at man på den ene side bliver selvstændig med det formål at få fleksibel arbejdstid og sammenhæng med familielivet, og at man på den anden side brænder for at opnå et bestemt mål, uanset hvad det måtte koste. Og en investor vil jo ikke hælde penge i et firma for at den daglige leder kan få mere harmoni i sit liv - pengene skal forrentes og tilbagebetales, og hvis den daglige leder så opprioriterer en familiehyggeaften frem for et vigtigt salgsmøde, så må man jo finde en ny daglig leder."
 
Der er masser af sammenhæng. Du har selv muligheden for at prioriterer. Når du er iværksætter, er der jo ingen der forbyder dig at arbejde, når konen sover! - dette benytter jeg mig selv meget af. Mange vigtige opgaver, kan løses"uden for normal åbningstid" (læs også: ikke alle)

Mht. pengene, så er jeg ekstremt uenig i, at det ikke er en god motivationsfaktor. Det er penge, der skabte Mærsk, Giga og Skype. Det er penge, der driver det meste af verdens innovation. Det er der intet forkert i. Erfaringen viser jo f.eks., at man kan udvikle det perfekte produkt og ikke kunne sælge det bagefter, og det er der jo ingen ide i, hverken for iværksætteren eller samfundet.

At ideskabelse så helst skal ske uden kobling til økonomi, giver jeg dig fuldstændig ret i. Men når man så har ideerne, så skal de godt nok vurderes økonomisk før man hælder millioner af kroner efter produktudvikling. Jeg har i hvert fald ikke mødt en investor endnu, der ville hælde penge i en ide, man ikke har lavet en økonomisk analyse på.
- Min påstand har heller aldrig været at at penge ikke er en motivationsfaktor. De 3 virksomheder du nævner, har alle gjort revolutionerende inden for deres felt. Tag en fyr som ejendomsmægleren Peter Nordvig, som har skabertrang, og vokser og vokser. Han motiveres nemlig af penge. Han er direkte facineret af at tjene penge ( læs bogen Entreprenørene af Jonas Torp http://www.bogguide.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1424557  Manden bag dette forum optræder også i bogen. Kan stærkt anbefales) Det er det, der er hans "Burning desire" Det jeg skriver er at man tro på sin idé, sine produkter, sin forretning, før man køber en mercedes.  
 
Det er absolut ikke alle iværksættere der hælder millioner i produktudvikling, fra start. Det er der jo stor forskel på. Nu nævner du investorer, men det er igen ikke alle virksomheder der starter op med dette som forudsætning.
 
 
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er vi jo ikke alle i en situation, hvor vi kan nøjes med under 8 timers søvn om natten.

Men det kan da godt være, at de fleste iværksættere, som jeg kender, opprioriterer deres firma mere end de fleste her i dette forum, og har flere penge bundet i deres firma end hvad der er standarden her.

Når jeg gennemlæser mine tidligere indlæg, lægger jeg også mærke til, at mit første indlæg handler om at få succes. Her mangler jeg at definere et succes-kriterie, hvilket selvflg. gør mit indlæg subjektivt. Desværre kan jeg godt se, at mit succes-kriterie også er subjektivt, idet mit succes-kriterie er, at firmaet får en værdi, der er størst mulig. Det er tydeligt, at ikke alle her deler dette succeskriterie.

I øvrigt er der en meget artikel på Wikipedia om iværksættere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Entrepreneur

Den kan måske hælpe BB Company lidt med hans opgave.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/27/2005 10:32:12 AM Forfatter: lasse Min liste er sammensat ud fra ca. 20 forskellige iværksættere jeg kender godt. 

Godt, så. Her kommer iværksætter nr. 21 - du kender mig ikke godt, men om lidt kender du mine synspunkter omkring Mikkels liste.
Disse synspunkter skriver jeg her for at hjælpe med til at skabe balance i de positive og negative beskrivelser af livet som selvstændig. Jeg er helt enig i dine betragtinger om iværksætterkompetencer: Man skal kunne lidt af hvert - ellers må man købe.
 
* Større livsglæde har jeg svært ved at vide, når jeg ikke ved, hvordan deres situation ville se ud, hvis de ikke var iværksættere. Min erfaring er dog, at de fleste, der stiger 50% eller mere i indtjening, når de forlader livet som selvstændig og bliver ansat, får større livsglæde efter dette skift.
 
Du kan selvfølgelig godt have ret i at bedre økonomi kan give større livsglæde. Umiddelbart har jeg svært ved at forestille mig det lønarbejde, der vil give mig 50% ekstra i kassen uden samtidig at tage lnagt mere af min tid, end jeg vil acceptere. Derfor tror jeg ikke umiddelbart, jeg finder et lønarbejde der giver mig større livsglæde end min nuværende situation - i hvert fald ikke lige nu.
 
* Princippet i det helstøbte liv kan jeg absolut ikke genkende. De fleste jeg kender, arbejder markant mere end de ville gøre som ansat, typisk 50-70 timer om ugen alt inkl. Hertil kommer, at iværksætteren typisk ikke bruger aftener og weekender sammen med børnene og typisk ikke holder 5-6 ugers ferie om året. I alle tilfælde jeg kender, går det ud over børnene hvis far eller mor er selvstændig.
 
Det passer ikke på mig. I min seneste lønarbejderansættelse brugte jeg typisk 50-70 timer pr. uge, fordi mit arbejde var vigtigt, inspirerende og lidt presset. Nu bruger jeg også megen tid på arbejde, men jeg kan selv placere ferier og fridage, og jeg kan sagtens afbryde mit arbejde for at hente ungerne eller spille et spil. Det passer glimrende ind i mit familieliv, at jeg ikke længere har 2½ times daglig pendling.
 
* Fleksible arbejdstider anser jeg også lidt som en skrøne. Hvis man har succes som iværksætter, ville man også kunne opnå fleksible arbejdstider hos en arbejdsgiver. Og hvis man er iværksætter med medarbejdere, så skal man jo ikke bare gå når man har lyst - det er ikke særligt motiverende for medarbejderne. De fleste iværksættere jeg kender, der har medarbejdere, har mindre fravær i arbejdstiden end deres ansatte.
 
Værdien ved fleksible arbejdstider ligger ikke i, hvor ofte man udnytter det, men i bevidstheden om, at man har muligheden. Det passer mig glimrende at kunne tage en "fridag" for at bygge lidt på mit hus, når mit hoved bliver for fyldt. Efter nytår har jeg sagt ja til at undervise på et musicalhold i min lokale folkeskole - hvis jeg skulle kombinere dette med et lønarbejde, ville det kræve en meget forstående chef. Jeg vil faktisk gerne bruge min fleksibilitet til at lave noget, som jeg selv synes er sjovt - og jeg gør det.
Jeg har ingen ansatte, men hvis jeg havde, er jeg sikker på, at jeg ville kunne motivere dem til at arbejde selvom jeg ikke selv er til stede hele tiden. Når jeg har brug for ekstra arbejdskraft, hyrer jeg freelancere. Jeg er bedøvende ligeglad med deres tidsforbrug, hvis blot jeg får min ydelse leveret til prisen og til tiden. Det samme princip kan naturligvis ikke praktiseres 100% overfor lønansatte, men når jeg tidligere har haft personaleansvar, har jeg da tilstræbt den holdning - og jeg har stort set fået løst mine opgaver.
 
* God løn og fede fradragsmuligheder hænger sammen. Det er desværre ikke
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Ud fra din beskrivelse vil jeg betegne dig som freelancer. Jeg mener ikke, at en freelancer hører under begrebet iværksætteri.

Se bl.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Entrepreneur for forsøg på at definere en iværksætter (iværksætter hedder Entrepreneur på engelsk).
Side 2 ud af 4 (34 indlæg)