Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - nogle få spørgsmål

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, beklager. Min fejl.Omsætter selvfølgelig.
Men det ændrer jo ikke ved, at hvis man får et cvr-nummer, er man momsregistreret og skal afregne moms.
Men det er altså heller ikke så svært. Man skal bare lige sætte sig ind i at føre summerne ind hver gang, man har haft en bevægelse på kontoen.´

Der er så vidt jeg husker flere aminoer, der har lagt excel-regneark ud til at føre "daglig" kassekladde i.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Nej, ifølge den side, behøver man ikke at blive momsregistreret, hvis man ikke tjener mere end 50.000. Men hvis man bliver momsregistreret (og får et cvr-nummer) så skal man også afregne moms.

Så når jeg sælger konsulationstimer, skal jeg sælge 125% af subtotalen og så indberette moms. Så kan jeg vel trækker mine virksomhedskøb fra I skat såsom arbejdscomputer og mad på arbejde? Når man så har udfyldt selvangivelsen, beder SKAT så om de 25% minus mine fradrag?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Niclas Hedam:
Så når jeg sælger konsulationstimer, skal jeg sælge 125% af subtotalen og så indberette moms

Det er meget vigtigt at skelne mellem moms og skat. Men ja, hvis du laver arbejde for f.eks. 8.000, skal du lægge 25 % moms oven i = 10.000.

Det har pc-forhandleren også gjort, så når du køber en pc for 5.000, er de 1.000 kr. (20 %) moms. Den moms kan du får retur, så i dette eksempel skulle du betale moms:
Moms på dit arbejde 2.000 kr. Moms retur for pc'en 1.000 = du skal af med 1.000 kr. i moms.

Men du har fået 8.000 kr. ind og du har haft udgifter for 4.000 kr., så du skal betale skat af dit overskud på de resterende 4.000 kr.

- du skal nok ikke regne med at kunne trække udgifter til mad fra, men spørg evt. en af revisorerne herinde om det.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Birte! Du er en stor hjælp!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Iøvrigt, hvordan indberetter man sine fradrag? Får man et firmalogin til skat.dk?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, nu går jeg lidt kold, for det ordner min revisor :-)
Men så vidt jeg husker får man automatisk en udvidet selvangivelse når man bliver momsregistreret.
Og så skal man jo opgive overskud af selvstændig virksomhed. Heri er indtægter og udgifter allerede modregnet (de 4.000, jeg skrev i det tænkte eksempel).
Om der er evt. fradrag herudover - f.eks. for kørsel - kan jeg ikke lige svare dig på.
Andre fradrag er jo dit personlige fradrag/frikort.

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu vil jeg give dig et godt råd du burde tage imod brug; https://billysbilling.dk/ - Det kommer du ikke til at fortryde!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Engholm:

Nu vil jeg give dig et godt råd du burde tage imod brug; https://billysbilling.dk/ - Det kommer du ikke til at fortryde!

Super, det vil jeg benytte mig af, hvis statsforvaltningen giver mig min godkendelse :)

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Niclas Hedam:

Emil Engholm:

Nu vil jeg give dig et godt råd du burde tage imod brug; https://billysbilling.dk/ - Det kommer du ikke til at fortryde!

Super, det vil jeg benytte mig af, hvis statsforvaltningen giver mig min godkendelse :)

Ahh mon ikke? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man får firma login til skat. Du fører regnskab, der er masser af programmer som billies, e-conomic, c5 som kører online og du betaler hver måned men der findes også programmer du har på egen computer som summasumarum, smart regnskab og flere andre, hvor du køber programmet som engangsoml, og nogle af dem tillader tilmed versioner hvor du kan ha ganske mange posteringer helt gratis, søg dig rundt.
Alle programmer udregner din momshvor du hvert kvartal inderetter al købsmoms og salgsmoms, og du betaler forskellen, eller for momsretur.
Programmet laver også regnskabet, men princippet er enkelt nok, indtægter minus udgifter giver resultatet, og det det som du selvangiver og skatter af. Du opgiver altså ikke noget til fradrag, men laver regnskab og skatter af resultatet
Visse udgifter tæller ikke fuldt med i udgifter skattemæssig, f.eks repræsentation og hotel og heller ikke fuldt med i købsmoms. Det er lidt komplekst, og du må sætte dig ind i det, eller få en freelance til at bogføre for dig, det behøver ikke være dyrt og regnskabsprogrammer, selv de enkleste kender ikke forskel på alle indtægter og udgifter til skat og moms.
Der kan også være ting du bruger 50/50 firma og privar, hvor momsen skal deles,,også derfor KAN det være godt at finde en der kan hjælp billigt.

Du kan spørge efter en under freelance, der er flere gode herinde
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)