Det er bla. også en af de features vi tager til overvejelse. Vi har mange spændende ting som vi kan arbejde med, som samtidig også ville ramme et større marked. Men planen er pt. først at det bliver til en hjemmeside for vi derefter(muligvis samtidig med) laver en app. Kh Daniel og Niels |
SUPER-fedt at I er to unge gutter, som er friske på at starte noget! Det er bare med at komme ud over stepperne, prøve det og så ellers tage de mange knubs det giver. Jeg har haft egne projekter - små som store - i over 15 år og sagde i starten af i år et godt lønnet job op for at kaste mig ud i uvisheden atter engang. Og det er det hele værd!
Men til sagen..... Det job jeg sagde op var som uddeler i Dagli'Brugsen og med den baggrund vil mit absolut bedste råd til jer være: Glem det projekt. For det første har mange af de negative kommentarer helt ret i at I ALDRIG får udleveret oplysninger om priser fra centralt hold. Jeg har selv kunder dagligvarebranchen og ikke engang jeg - som allerede er etableret leverandør - kan få udleveret den slags oplysninger. OK, jeg få dem så alligevel, men det er gennem mit netværk, ikke fra kæderne.
Og nu jeg siger "kæder", så er der et andet lille problem som ikke blot I selv, men også alle dem som har kommenteret herinde, glemmer: I taler om kæder. Det kan godt være at det for den almindelige forbruger er kæder, men mange detailbutikker i Danmark er faktisk selvstændige enheder som nok har en franchise-aftale, men ikke er styret centralt. Det gælder mange brugser (SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, LokalBrugsen) som er selvstændige foreninger (uddeleren har her teknisk set status af direktør), men også samtlige af de frie købmænd (SuperBest, Spar, Eurospar, Nærkøb).
I forhold til jeres produkt har det den uheldige konsekvens at butikkerne ikke har de samme priser - I kan med andre ord overhovedet ikke lave et system som kan fortælle hvad prisen er i en given butik. For det afhænger helt og aldeles af butikkens ejer/chef.
Der er varegrupper hvor man som butik, som en del af franchise-aftalen, forpliger sig til at holde en given pris. Det er typisk på kædernes egne discount-mærker (X-tra i coop - jeg kan ikke huske hvad de frie købmænds mærke heddet). Men selv det bliver meget sjældent overholdt. Man sætter i de forskellige butikker prisen efter den lokale konkurrencesituation og retter så kun ind når en vare er i tilbudsavisen til en bestemt pris.
Beklager det negative svar, men det i den bedste mening - jeg mener vitterligt ikke, rettelse: Jeg VED, at jeres idé ganske enkelt ikke kan fungere i praksis, for der er ikke noget der hedder centralt styrede priser i dagligvarebranchen.
Mvh
David