Ja, der er vel nok i de fleste tilfælde ikke nogen signifikant trafikmæssig eller økonomisk værdi i at få indekseret billeder i sig selv. Særligt på et lille marked som det danske.
Undtagelser kunne være nicheprægede fotos med høj søgning og konverteringsmuligheder. F.eks. produktfotos af et hypet produkt eller kunstnerfotos ved eventpromovering og sådan noget.
NB: Jeg mangler god dokumentation for påstanden, og jeg burde vide bedre end at svare uden at gøre det klart. ;-)
Selv om casen så åbenlys, at jeg har svært ved at forestille mig at Google lader være med at checksum-checke (eller lign.) de billeder der indekseres, er der da en mulighed for at Google æder revl og krat uden hensyn til kvaliteten. Dog kan jeg finde citater (Matt Cutts) der fortæller at de ofte kun henter en header-response for billeder som allerede er indekserede. Så det er evident at ressourceoptimering er et tungtvejende hensyn i indekseringen af billeder.
Mit ræssonement:
1) Der er væsentlige økonomiske og ressourcemæssige besparelser for Google i at begrænse lagring af duplikerede billeder.
2) Der er væsentlige forbedringer at hente i kvaliteten af søgeresultaterne ved at filtrere duplikerede billeder i indekset.
3) Det er teknisk set ukompliceret at bygge sådan et filter.
4) ...så hvis de ikke filtrerer i dag, så gør de det i morgen.
Det sagt, så tror jeg ikke at ret mange i praksis vil opleve nogen som helst forskel i trafikmængden, duplikerede billeder eller ej.
...fordi jeg synes det er ulogisk at unikke billeder ikke har en større SEO værdi end billeder, der er brugt massevis af andre steder...
At et billede bliver brugt mange steder giver blot flere data om det billede (mange beskrivende linktekster/alttekster osv.). Hvis jeg var Google (hvad jeg ikke er) ville jeg da nok overveje at vægte et billede som er gengivet mange steder højere end et unikt billede, der kun optræder et sted. Hvem der så får æren at være det udvalgte host-site i billedsøgningen er en anden sag.